Nederlanders vinden autodelen ’te veel gedoe’
61,4% staat wel open voor nieuwe initiatieven.
Een eigen auto is voor Nederlanders niet meer heilig, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Er is interesse in deelvervoer, maar dat is momenteel nog te veel gedoe.
In opdracht van de bank deed onderzoeksbureau PanelWizard onderzoek naar deelmobiliteit. En wat blijkt? Bijna de helft van de ruim 1.000 Nederlanders die ondervraagd werden, geeft aan interesse te hebben in een initiatief als MaaS (Mobility as a Service), een abonnement waarmee je alle soorten vervoer kunt gebruiken.
Volgens het onderzoek staat 61,4% van de respondenten open voor dit soort nieuwe initiatieven, maar maakt er nu nauwelijks gebruik van. Deelvervoer moet volgens hen aan drie voorwaarden voldoen: gemak, vertrouwen een een realistische prijs.
Potentie
Uit het onderzoek blijkt ook dat veel mensen het beschikbare, alternatieve vervoer momenteel niet goed genoeg vinden, omdat het bijvoorbeeld niet voldoet aan de ‘van deur tot deur’-behoefte. Deelvervoer wordt gezien als gedoe, omdat het niet overal in de directe omgeving beschikbaar is – zeker niet buiten steden.
De meeste mensen (55%) verwachten in de toekomst wel steeds vaker gebruik te maken van MaaS. Dat is het dubbele ten opzichte van een jaar geleden. “MaaS heeft veel potentie, mits het vervoersaanbod als het gaat om gemak, vertrouwen en prijs kan concurreren met de eigen auto”, aldus Franka Rolvink Couzy, hoofd sector Research van ABN Amro.