Nederlander moet vijf jaar na importeren Ferrari 40.000 euro bpm-boete betalen
Auto met 510 kilometer op de teller: nieuw of tweedehands?
Een Nederlandse man die in 2017 een jong gebruikte Ferrari F12 Berlinetta uit Duitsland importeerde, moet alsnog een stevig bpm-bedrag overmaken naar de belastingdienst. Volgens de fiscus was de auto namelijk geen tweedehandsje maar een hagelnieuwe auto. Terwijl de auto toch echt kilometers op de teller had staan. Hoe zit dat?
Aanschafbelasting (bpm)
Nederlanders importeren om allerlei redenen auto’s uit Duitsland. Zo is het aanbod bij onze oosterburen bijvoorbeeld groter. Een andere reden is geld. Auto’s zijn in Duitsland veel goedkoper dan bij ons. Dat komt vooral omdat er geen bpm-regeling in Duitsland is. In Nederland dus wel en de hoogte van een bpm-boete wordt bepaald op basis van de CO2-uitstoot van de auto. Hoe meer CO2 je auto uitstoot, hoe hoger de boete. Auto’s met veel vermogen zijn daardoor extreem duur in Nederland. Als je een gebruikte auto naar Nederland haalt, hoef je niet het volle bpm-bedrag te betalen, maar een gereduceerd tarief.
Ferrari F12 Berlinetta
Neem bijvoorbeeld een Ferrari F12 Berlinetta, de voorganger van de 812 Superfast. De auto heeft een 6,3-liter V12, die 740 pk voortbrengt. In Nederland had dit model een nieuwprijs van 350.000 euro, mede dankzij de torenhoge bpm-boete. Haal je er een met wat kilometers uit het buitenland, dan hoef je minder bpm te betalen. Maar na hoeveel kilometers is een auto eigenlijk tweedehands?
Importeren
Een Nederlander is in het nieuws gekomen omdat hij alsnog een stevig bpm-bedrag moet betalen aan de fiscus. In 2016 kocht hij een F12 Berlinetta uit Duitsland, die 198 kilometer op de teller had staan. De Ferrari werd begin mei 2017 op Nederlands kenteken gezet, met toen 510 kilometer gereden kilometers. De Nederland moest destijds een bpm-boete van ruim 70.000 euro betalen. Een normaal bedrag, aangezien het om een haast nieuwe Ferrari ging. Maar de belastingdienst vond het nog lang niet genoeg.
Wettelijk geneuzel
De belastingdienst vond het aantal kilometers namelijk zó laag, dat het als een nieuwe auto gezien moest worden. De eigenaar moest daardoor nog eens 41.000 euro euro overmaken. Daar was de Ferrari-liefhebber het niet mee eens. In zijn ogen was de auto met 510 kilometer tweedehands, omdat er met zulke exclusieve auto’s nou eenmaal minder gereden wordt. Een rechtszaak was het gevolg.
De rechtbank doet uitspraak
De rechtbank Noord-Nederland toonde wat medelijden met de Ferrari-rijder en verlaagde het te betalen bpm bedrag naar ongeveer 10.000 euro. De belastingdienst was het hier echter niet mee eens en ging in hoger beroep. De belastingdienst kreeg uiteindelijk gelijk: Na ruim zes jaar na de aankoopdatum mag de eigenaar nu nog even de resterende 41.572 euro bpm betalen
Lees ook:
.