Vergis je niet, deze Morgan is splinternieuw
Plus Six is nieuw topmodel van Brits merk
Het Britse Morgan is geen merk dat graag afwijkt van tradities. De Plus 4/4 is bijvoorbeeld al sinds 1936 in productie en alle auto’s worden nog steeds met de hand gemaakt in een oud fabriekspand. Dat het merk met een nieuw model op de proppen komt, is daarom best groot nieuws. Maar kennis met de nieuwe Morgan Plus Six.
Nieuw aluminium chassis
Het uiterlijk doet wellicht anders vermoeden, maar de Morgan Plus Six is een volledig nieuw model dat de Plus 8 opvolgt. De tweezits sportauto staat op een nieuw aluminium platform dat de basis vormt voor toekomstige Morgan-modellen. Het zogeheten CX-Generation platform heeft een iets langere wielbasis, wat resulteert in een ruimer interieur.
Mede door het nieuwe chassis is de Morgan Plus Six ook stijver en lichter (1.075 kilogram) dan zijn voorganger. Overigens hoeft de Morgan-purist zich geen zorgen te maken, want er zit nog altijd hout verwerkt in het chassis.
BMW zes-in-lijn benzinemotor
Onder de motorkap ligt een primeur, want de Plus Six is de eerste Morgan die gebruikmaakt van een turbomotor. De 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor komt uit de schappen van BMW en produceert een vermogen van 246 kW (335 pk) en 500 Nm koppel.
Via een achttrapsautomaat (inclusief BMW-pook) wordt het vermogen naar de achterwielen gestuurd. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 4,2 seconden. Morgan is trots op het feit dat slechts 1% van de vierduizend onderdelen is uit te wisselen met de rest van het modellengamma.
Leverbaar in vier uitvoeringen
De Britse prijzen voor de nieuwe Morgan Plus Six beginnen bij 77.995 pond (ongeveer 90.000 euro). Het model wordt verkrijgbaar in de uitvoeringen Plus Six, Plus Six Touring, Plus Six First Edition – Moonstone en Plus Six First Edition – Emerald, die allemaal naar eigen smaak zijn te personaliseren.
Liever geen keuzestress? Dan kun je kiezen voor de ‘First Edition’ uitvoering die 89.995 pond kost. (omgerekend 104.639 euro). De auto is per direct te bestellen.