Say what!? Morgan komt met off-roader
Dit is de Morgan Plus Four CX-T
Oke, die hadden we niet zien aankomen. Morgan presenteert met deze Morgan Plus Four CX-T zijn allereerst off-roader. Van het model worden slechts acht exemplaren gebouwd. Ze kosten 200.000 euro per stuk, exclusief belastingen. De productie start eind 2021.
Met hulp van Rally Raid UK
Voor de Morgan Plus Four CX-T werkte de Britse autoproducent samen met Rally Raid UK, bekend van diverse Dakar-voertuigen. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de montage van een opgewaardeerde wielophanging, bodembescherming en bescherming van de inzittenden. Daarnaast heeft de Plus Four CX-T gespecialiseerde apparatuur aan boord. Je kunt dus echt off-roaden met deze Morgan.
Grote bodemvrijheid voor Morgan Plus Four CX-T
De bodemvrijheid van de Morgan Plus Four CX-T komt uit op een stevige 230 mm. Dat is onder meer bereikt door toepassing van onderstelcomponenten van de Plus Six. Deze verbreden de spoorbreedte en zorgen voor de extra bewegingsruimte die nodig is om de gewenste veerprestaties te bereiken. De wielkastopeningen zijn ook aangepast, waardoor de ophanging diep in de wielkast kan worden samengedrukt, voor maximale tractie en stabiliteit.
Met opbergrek
Morgan levert standaard een opbergrek voor de Plus Four CX-T. Dit rek biedt plaats aan twee robuuste en waterdichte Pelican-koffers, een aluminium gereedschaps-/opbergdoos van Zarges, twee Rotopax 11-liter containers en twee reservewiel-/bandmontagesets.
Grondige bescherming
Een vijfdelig beschermingssysteem voor de bodem – bestaande uit motorbescherming, achterste chassisbescherming, een middenschild en een achterste bodemplaat – helpt het chassis en belangrijke componenten te beschermen tegen schade tijdens het rijden in extreme omstandigheden. De auto is ook uitgerust met een volledig op maat gemaakt uitlaatsysteem met sidepipe. Ook dit draagt bij aan de bodemvrijheid.
BMW X-Drive elektronisch differentieel
De Morgan Plus Four CX-T maakt gebruik van een BMW X-Drive elektronisch differentieel met custom software, speciaal gekalibreerd en getest voor deze Morgan. Met schakelaars in het interieur selecteer je een van de drie rijmodi. Er is keuze uit Road, All-Terrain en All-Terrain Extreme. In dat laatste geval staat het achterdifferentieel volledig op lock, zodat beide achterwielen evenveel koppel krijgen. De eindoverbrengingsverhouding is ook verkort om rekening te houden met de banden met grotere diameter en is geschikt voor gebruik op elk terrein. Al met al een zeer extreme Morgan dus, deze Pus Four CX-T.