Mitsubishi Space Star 1.2 CVT – Rijtest
Goed opgedroogd
Alweer drie jaar geleden kwam de nieuwe Space Star op de markt. Hoewel de naam dat deed vermoeden, was het niet de opvolger van de oude MPV met dezelfde naam. De Space Star volgde namelijk de Colt op. De auto werd kleiner, maar aan ruimte was vanbinnen nog steeds geen gebrek. We rijden nu met de recentelijk vernieuwde Space Star.
Mitsubishi is vorig jaar begonnen de gehele line-up een een fris gezicht te geven. Nu is het de beurt aan de Space Star voor een make-over. Dynamic Shield noemt Mitsubishi de nieuwe designtaal. En het mag gezegd worden: de frisse snoet staat hem heel aardig! Het neusje van de Space Star was voorheen niet heel sprekend. Nu hebben de designers van Mitsubishi een spannender lijnenspel geïntroduceerd, met bijvoorbeeld een verchroomde X onderaan de bumper en strakkere koplampen. Ja, de Space Star is goed opgedroogd.
[gallerij-1]
Ook het interieur kreeg een flinke make-over. Als je het over materiaalkwaliteit hebt, maakt het geen fluit uit of plastic glimt of niet, maar de nieuwe hoogglans zwarte delen dragen wel bij aan de kwaliteitsbeleving. Samen met het mooie stuurtje, dat ook in de Outlander PHEV zit, zorgen de interieurwijzigingen voor een volwassen uitstraling. Ook het navigatiesysteem werkt fijn. Elke aanraking van het scherm wordt snel opgevolgd. De menu’s zijn logisch ingedeeld. Bovendien kun je je smartphone koppelen met Android Mirrorlink of Apple Carplay om zo je eigen apps te gebruiken.
[parallex-1]
Deze Space Star is uitgerust met een 1,2-liter benzinemotor met CVT-automaat. Het vermogen is 59 kW (80 pk). De traploze transmissie grijpt razend snel aan vanuit stilstand. De CVT is constant aan het werk om het ideale toerental te vinden voor de zuinigste of beste prestaties. Alleen als de motor uit is vanwege het Start/Stop-systeem heeft de Space Star soms even bedenktijd nodig voordat de wielen beginnen te draaien.
Knappe techniek
En wat je zelf vindt van het rijgedrag van een CVT daargelaten, je moet wel ontzag hebben voor dit knap staaltje techniek. De transmissie kan haast elk gewenst toerental bij elke snelheid aannemen. Dat betekent dat de Space Star zelfs bij snelheden boven de 130 km/u minder dan 4.000 tpm maakt. Daar waar veel A-segmenters vrij dorstig worden, blijft de Space Star door het lage toerental bij hoge snelheden relatief zuinig én stil. Het verbruik blijft tijdens de test onder de 6,0 liter per 100 kilometer.
[gallerij-2]
Ruimtelijk
In de Mitsubishi Space Star kun je 235 liter bagage kwijt. Passagiers voor én achter hebben meer dan genoeg hoofdruimte. Mitsubishi heeft de naam passend gekozen. De Space Star met handgeschakelde versnellingsbak en 1,0-litermotor staat in de prijslijsten vanaf 9.900 euro.
[gallerij-3]