MINI maakt motorvermogen John Cooper Works GP bekend
Krachtpatser
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
MINI heeft in een interview met AutoRAI.nl het motorvermogen van de nieuwe John Cooper Works GP bekendgemaakt. Voorheen sprak de autobouwer over ‘meer dan 300 pk’, nu weten we de definitieve output. Een driedeurs MINI had nog nooit zoveel power.
Officieel: 306 pk
De MINI John Cooper Works GP krijgt een vermogen van 306 pk (225 kW) en 450 Nm. De GP-uitmonstering neemt dus de aandrijflijn van de John Cooper Works Clubman, John Cooper Works Countryman en BMW M135i over. Het gaat hier om een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor, gekoppeld aan een achttraps automaat met schakelflippers met subtiele GP-logo’s.
Sneller dan JCW Clubman
De turbokrachtbron levert die peekaa’s tussen 5.000 en 6.250 toeren per minuut. Het koppel van 450 Nm is tussen 1.750 en 4.500 toeren per minuut voorhanden. Over de prestatiecijfers maakt MINI nog niets bekend. Reken op een topsnelheid van 250 km/u. “De sprint van 0 naar 100 km/u is nog sneller dan de John Cooper Works Clubman”, stelt MINI-woordvoerder Matthias Bode in een interview met AutoRAI.nl. “De JCW Clubman heeft 4,9 seconden nodig, de John Cooper Works GP is nog sneller. Hoe snel blijft nog even geheim.”
3.000 stuks
Dat belooft wat! Van de nieuwe GP-uitmonstering produceert MINI in totaal 3.000 exemplaren voor de hele wereld. “De precieze verdeling van die auto’s maakt MINI later bekend”, zegt MINI-woordvoerster Tamara Villani tegen AutoRAI.nl. De marktintroductie vindt plaats in de eerste helft van 2020, maar de hot hatchback met slechts twee zitplaatsen wordt nog wel in 2019 gepresenteerd.
Uitrusting
De focus bij de GP ligt op minimaal gewicht en maximale prestaties. Vandaar dat de achterbank is verwijderd. Op die plaats treffen we een verstevigingsbalk aan. Verder krijgt de GP-uitmonstering een forse achterspoiler, lichtgewicht wielen met GP-opdruk, een GP-logo in de grille, een sportuitlaatsysteem, een digitaal instrumentarium, GP-logo’s op de instaplijsten en sportstoelen met stevige wangen voor goede zijdelingse steun.
Koolstofvezel
Uniek zijn de uitgebouwde wielkasten met koolstofvezel panelen. Die zijn speciaal voor de GP ontwikkeld en geven de MINI een extra sportieve uitstraling.