Mijn eerste auto: De DAF 33 Bestel van Paul Spek
"Voor 600 gulden een DAF 33 Bestel gekocht."
Iedereen heeft aan zijn of haar eerste auto vast en zeker de nodige herinneringen. In de rubriek ‘Mijn eerste auto’ stellen lezers van AutoRAI.nl hun eerste auto aan je voor. In deze aflevering is dat Paul Spek.
Naam: Paul Spek
Leeftijd: 53
Beroep: (Eind)redacteur
Foto: Paol Beijersbergen – Jan Lammers Collectie
Wat was je eerste auto (inclusief motorvariant, bouwjaar)?
Een DAF 33 Bestel, met een luchtgekoelde tweecilinder boxermotor en een cilinderinhoud van 746 cm3.
Hoe duur was je eerste auto?
Ik weet het niet meer, maar ik denk 600 gulden.
Wat bracht de auto op bij verkoop of is de auto gesloopt?
Weet ik ook niet meer, maar ik denk dat ik hem na goed een half jaar ook weer voor 600 gulden verkocht. Dat was destijds een gangbare prijs in de DAF Club Nederland volgens mij.
Wanneer kocht je hem?
3 april 1984 en op 17 november 1984 heb ik hem weer verkocht.
Waarom heb je hem destijds gekocht?
Ik wilde destijds per se een oude DAF hebben en deze kon ik voor een volgens mij schappelijke prijs kopen van een mede-clublid.
Wat was de leukste eigenschap van je auto?
Het leukst van dit autootje vind ik nog steeds hoe ie er uitziet en het geluid dat ie maakt. Als de boxermotor op toeren komt en de Variomatic – de traploze transmissie onder de laadvloer – opschakelde, dan klonk dat heel harmonieus mechanisch. Het roffelen van de motor vóór je en het zoemen, gillen van de transmissie achter je – nog eens versterkt in het lege interieur van de bestelauto, dat fungeerde als een grote klankkast. Voor mij als liefhebber een genot.
Wat was de slechtste eigenschap van je auto?
De ruit van het linkerportier viel meer dan eens uit de geleiders. Dan moest ik het deurpaneel demonteren om het raam weer te sluiten – daar werd ik steeds handiger in. En de richtingaanwijzer kwam na de bocht niet terug in de neutrale stand. Daardoor reed ik weleens met een knipperende richtingaanwijzer rechtdoor over het volgende kruispunt – het overige verkeer ernstig in verwarring brengend. Ook trilde de benzineleiding weleens los van de carburateur. En dan stopte de auto natuurlijk. Allemaal best vervelend, maar het vervelendst was toch wel dat de auto een keer een achterwiel verloor. Een steekas was losgelopen. Gelukkig weerhield de rand van de achterwielkast het wiel ervan helemaal zijn eigen weg te kiezen.
“Een steekas was losgelopen.”
Wat is het meest bijzondere dat je in je eerste auto hebt meegemaakt?
De opening van het éérste DAF Museum in Enschede, in 1984 – de Duizend DAFjes Dag: Vanuit heel Nederland en daarbuiten kwamen de DAFs bij elkaar in de buurt van Enschede en in een grote optocht reden we naar het pand in Enschede waar Rob Lammers zijn DAF Museum opende.
In welke auto rijd je nu?
Ik heb nog steeds een voorkeur voor gekke autootjes. Nu rijd ik een smart citycoupé én een Ford Streetka, beide uit 2004 – ouder dan het DAFje destijds, maar gek genoeg voelt dat nu helemaal niet zo.
Wil jij ook in deze rubriek?
Wil jij in deze rubriek? Meedoen is heel eenvoudig. Kijk hier voor alle informatie.