Met de Hyundai Tucson over de Noorse Lofoten
We zijn op weg naar de Lofoten, de karakteristieke eilandengroep in het hoge noorden in Noorwegen.
De eerste kennismaking duurt iets meer dan tien minuten: dat is de tijd die we nodig hebben om in de gloednieuwe Hyundai Tucson de afstand tussen het vliegveld en de haven van het Noorse Bodo te overbruggen. Het eerste deel hebben we overbrugd met het vliegtuig, het laatste deel voert per veerboot over zee naar het pittoreske vissersplaatsje Moskenes. En dan zullen we met de fraaie Tucson de indrukwekkende natuur van de Lofoten doorkruisen. Er staat veel wind, de veerboot stampt en rolt op de metershoge golven, de bijna vijf uur durende vaartocht die ons heel diep in Noorwegen brengt is geen pretje. Ach, eenmaal aan land is de ellende snel vergeten. In de Hyundai Tucson is het een soort behaaglijk, we hebben met vier volwassenen meer dan voldoende zitruimte, de bagageruimte van 629 liter is ruim voldoende voor de meegevoerde tassen. We zijn ruim 2.800 kilometer van huis, ver boven de poolcirkel.
[gallerij-1]
Plezierige wegligging
De kennismaking met de immense natuur maakt je nietig, woest en majestueus reiken de bergen omhoog, aan de andere kant klotsen de golven in de oneindig lijkende zee. Hier heeft leven een andere dimensie. Je leert de Tucson meteen waarderen: prima stoelen, een stille motor (in dit geval de 1.6-liter GDI benzinemotor met turbo en automatische versnellingsbak). Niks mis mee: voldoende vermogen, een plezierige wegligging, gemakkelijk bestuurbaar. En het staat buiten kijf: de auto heeft echt een eigen gezicht, met een gedurfde en sportieve vormgeving. De lange motorkap en de naar achteren geplaatste A-stijl zorgen voor een stijlvolle, misschien zelfs wel chique uitstraling.
Vissershutje
We brengen de nacht door in een zogenaamde rorbuer in Reine, ooit een armoedig vissershutje, tegenwoordig het onderkomen voor de toeristen die dit gebied bezoeken. Geen overbodige luxe, simpel ingericht met een paar stapelbedden en een huiskamer met een klein keukentje. Het plaatselijke restaurant serveert gelukkig een voedzame doch eenvoudige maaltijd, hier kunnen we ook terecht voor het ontbijt. In deze streken heeft het leven duidelijk een andere loop dan in de Randstad waar wij normaliter resideren. Logisch dat je hier vooral activiteiten kunt beoefenen die veel te maken hebben met de natuur: bergbeklimmen, fietsen, raften op zee, kajakken, vissen, en paardrijden bijvoorbeeld. Wij komen er niet aan toe gedurende deze trip. Maar we zijn dan ook geen toeristen.
[gallerij-2]
Uitstekende tweebaansweg
De volgende ochtend begint de lange rit langs de E10: die uitstekende tweebaansweg en officiële Nationaal-Toeristische Route voert ons door dit schitterende gebied, biedt ons prachtige vergezichten over de zee. Daar zouden zo nu en dan walvissen te zien zijn, maar dat geluk treft ons niet. Wel zien we ontelbare vogelsoorten, waaronder de machtige zeearend die in dit visrijke gebied in grote getale broedt. De visserij was van oudsher en is nog altijd een van de belangrijkste bronnen van inkomen, we passeren ettelijke kleine vissersplaatsjes met pittoreske haventjes. Dankzij de warme Golfstroom is het klimaat hier ook in de winter nog enigszins redelijk. Hier en daar ontwaren we zelfs een zandstrandje, waarvan je je nauwelijks kunt voorstellen dat de badgasten daar urenlang zonnebaden. Want hoewel de zon af en toe doorbreekt blijft de temperatuur ruimschoots onder de 20 graden. En dat water lokt niet echt, de vele fjorden die we passeren zien er koel uit. De kleurschakeringen zijn fascinerend: soms is het water smaragdgroen, dan weer donkergrijs of neigend naar blauw. De zon en de wolken spelen constant een spel.
Plezierige reisgenoot
We genieten, terwijl we op het gemak en volledig ontspannen door dit even unieke als indrukwekkende stuk van Noorwegen cruisen. De Tucson is een plezierige reisgenoot, betrouwbaar en comfortabel. Dat onze auto is uitgerust met vierwielaandrijving geeft natuurlijk nog extra vertrouwen, al heb je dat in de praktijk eigenlijk niet nodig. De weg strekt zich uit, lange bruggen verbinden de eilanden. Hoewel er nauwelijks afslagen zijn hebben we alle tijd om het navigatiesysteem te bestuderen. Dat is sterk verbeterd t.o.v. de voorganger van deze Tucson, de ix35. Het infotainment systeem is voorzien van TomTomlife (zeven jaar gratis updates via de fabrikant), verkeersinformatie is dus altijd actueel. En je kunt zelfs het weerbericht binnenhalen. Tja, de computer rukt op in de hedendaagse auto, de geneugten van het internet kunnen we ook achter het stuur proeven.
Volwassen
Het hele interieur maakt trouwens een zeer volwassen indruk. Dat geldt zeker ook voor de elektronisch hulpmiddelen die aan boord zijn: Autonomous Energy Braking (ESB), Lane Keeping Assist System (LKASD) , Blind Spot Detection (BSD) en een systeem dat verkeersborden scant en informeert, zodat je je snelheid in de gaten kunt houden. Dat is inderdaad een hele mond vol, maar het is vooral een veilig idee. De Hyundai Tucson is gewoon een hele moderne en veilige auto, dat staat buiten kijf.
[gallerij-3]
Opvolger ix35
Op zichzelf blijft het grappig: in 2004 kwam de Tucson, de opvolger kreeg een nieuwe naam en nu keert Hyundai weer terug naar het origineel. Het is een ruime crossover, een concurrent van bijvoorbeeld de Nissan Qashqai, de Mitsubishi ASX, de Volkswagen Tiguan en de Mazda CX-5. Ze vallen i een populair segment, waarin ook de Renault Kadjar sinds kort een graantje probeert mee te pikken. Uit eigen gelederen biedt de Sportage van concerngenoot Kia Hyundai ook tegenspel. Een vol segment waarin je dus ook wel wat in huis moet hebben om de concurrentie het hoofd te bieden.
Prijzen en motorisering Hyundai Tucson
Hyundai bindt met de Tucson de strijd aan vanaf 25.995 euro voor de goedkoopste uitvoering met tweewielaandrijving, dat kan oplopen tot bijna 55.000 euro voor de duurste variant met het hoogste uitrustingsniveau. Er kan worden gekozen uit vijf motoren: twee benzinevarianten van 1,6-liter, een met en een zonder turbo (100 kW/135 pk en 130 kW/176 pk) en drie diesels: 1,7-liter (85 kW/116 pk) en een 2,0-liter met twee verschillende vermogens: 100 kW (136 pk) of 136 kW (186 pk). 4WD is naar keuze verkrijgbaar op de zwaarte benzine-m en dieselmotoren.
[video-1]