Mercedes-Benz Vito 119 CDI – rijtest
De intermediate voor werk en ontspanning
De Mercedes-Benz Vito is verkozen tot Bestelauto van het Jaar 2016. Dan moet je wel wat in je mars hebben. En dat heeft hij, zo blijkt uit een test van de 119 CDI. Het is de krachtigste versie die we hebben gereden in een extra lange uitvoering met dubbele cabine. Dan heb je ruimte te over. Met vijf man op stap en evenzoveel fietsen, plus de bagage is geen enkel probleem.
Vito: de bestelbus anno 2016
Busjes rijden tegenwoordig bijna even comfortabel en rap als een personenauto. Geluiden van motor en rijwind zijn behoorlijk gedempt en onbeladen zijn het niet meer de stuiterbakken van pakweg twintig jaar geleden. De nieuwste generatie Mercedes-Benz Vito doet wat dat betreft niet onder voor menige, moderne soortgenoot. Het is gewoonweg prima toeven achter het stuur in de bestelbus anno 2016, met goed zicht op de weg en het verkeer dankzij de hoge zitpositie.
[parallex-1]
4.400 liter laadruimte
Een grote grille, dikke voorbumper en hoog geplaatste koplampen kenmerken het front. Pontificaal in het midden prijkt de grote ster als traditioneel logo van het Duitse merk. De rechte zijkanten en achterkant zijn puur functioneel voor maximale ruimte binnenin. De instap is riant, de zit achter het stuur idem. Tussen bestuurdersstoel en bijrijder zit bijna een halve meter ruimte. Daar past met gemak bijvoorbeeld een koelbox tussen.
De stoelen zitten prima en zijn veelzijdig instelbaar. Achterin is er een bank of drie afzonderlijk instelbare zetels met armleuningen, zoals in de geteste Vito. Een wand scheidt het passagiersdeel van de laadruimte. In het geval van de geteste Vito XL heeft die een inhoud van 4.400 liter. Dat is twee keer zoveel als in de grootste stationwagen met neergeklapte achterbank.
[gallerij-1]
Wow, wat rijdt dat fijn
Tijdens het rijden begrijpen we waarom de Vito dit jaar is bekroond tot Bestelauto van het Jaar. Want wat een souplesse legt deze besteller aan de dag en hoe fijn en licht is de besturing. De Vito is ook super wendbaar door de vrij korte draaicirkel. Dit is het gevolg van de grote stuuruitslag, die mogelijk is dankzij de achterwielaandrijving. Alleen de versie 111 CDI heeft voorwielaandrijving.
Soepel met grote S
Natuurlijk ligt een groot deel van de souplesse aan de krachtige dieselmotor van 140 kW (190 pk), die standaard is gekoppeld aan een zeventrapsautomaat. Bij snelheden van rond de 120 km/uur is het toerental van de motor bovendien bijzonder laag, wat de rust in de cabine ten goede komt. Dat is ook gunstig voor het brandstofverbruik.
De wegligging is strak. Door de hoogte is enig overhellen in de bochten merkbaar, maar niet hinderlijk. In ruil daarvoor geniet je immers van een opvallend comfortabele vering. Samen met de grote wielbasis van de XL-versie haalt dat de scherpe kantjes van de hoogste verkeersdrempels. De totale lengte van de Vito XL van 5,37 meter maakt parkeren alleen wat lastig. De doorsnee vakken in ons land zijn daarop niet berekend.
Prijs
De Vito 119 CDI met dubbele cabine is er voor prijzen vanaf 31.710 euro. Maar dat is wel zonder BTW en BPM, dus de prijs voor bedrijven. Wil je als particulier met deze krachtigste Vito rijden, dan moet je de fiscale heffingen aftikken en kom je al gauw uit op een bedrag van vijftig mille. Dat is best veel geld, maar je vindt geen enkele personenauto die zoveel ruimte biedt.