Mercedes-Benz E200 Estate – Autotest
Eminentie onder de stationwagens
Je voelt je koning in een goed beschermd paleis. De Mercedes-Benz E200 Estate is een oase van ruimte en rust. Lekker zittend op fijn meubilair en omringd door elektronische bedienden: de assistentiesystemen die de auto tot 30 km/uur zelfs helemaal zelfstandig kunnen laten rijden.
Helemaal autonoom rijden
Je moet het wel durven om alles aan de Mercedes-Benz over te laten. Dat hij bij lage snelheden helemaal autonoom rijdt. Het werkt fantastisch in de file. Je activeert de cruise control met het hendeltje rechts achter het stuur. Zodra de file in beweging komt, komt de E200 Estate zelfstandig in beweging. Keurig de voorligger volgend op enkele meters afstand.
“Een wake-up call dat je als rijder weer zelf aan de slag moet”
Gongachtig geluid
De assistentiesystemen doen het werk met input van camera’s en sensoren. Ze houden de auto ook keurig binnen de lijnen van de rijstrook. Totdat de 30 km/u is bereikt. Dan maant de Mercedes je via een soort gongachtig geluid en een waarschuwing op het instrumentarium om het stuur weer vast te pakken. Een wake-up call dat je als rijder weer zelf aan de slag moet. Doe je dat niet binnen 30 seconden dan stopt de stuurassistentie. Het automatisch remmen en gasgeven blijft nog wel actief.
LEES OOK: Roadtrip naar Parijs: 1.000 kilometer in jarige Fiat 500
[parallex-1]
Voorzichtige stappen
De Mercedes E200 Estate zet kortom de eerste voorzichtige stappen op weg naar autonoom rijden. De techniek is klaar, maar omwille van wetgeving en aansprakelijkheid houdt ook dit merk voorzichtigheid in acht. BMW en Volvo zijn bijvoorbeeld ook technisch klaar voor zelfstandig rijden, maar ook bij de nieuwste modellen van deze producenten kan dat alleen bij lage snelheden in de file. Alleen in de elektrisch rijdende Tesla’s kun je langer dan 30 seconden bij hogere snelheden het sturen aan de auto overlaten en dan louter op de snelweg.
[gallerij-2]
Online mogelijkheden
Mercedes-Benz is een van de autofabrikanten die veel geld en energie steekt in elektronische hulp- en veiligheidssystemen en connectiviteit. Wat dat laatste betreft biedt de E200 Estate een scala aan online mogelijkheden. Alles wat via een smartphone kan, kan ook in de E-klasse van Mercedes-Benz. Omwille van de veiligheid kun je de functies bedienen met gesproken commando’s of met een soort mini-touchpads op het stuurwiel. Over beeldschermen gesproken, het instrumentarium is een display dat naadloos als een groot vlak aansluit op het centrale scherm. De projectie is opvallend scherp.
“Heel fraai is de subtiel indirect verlichte rand”
Tot in de perfectie afgewerkt en gedetailleerd
Het interieur is overigens tot in de perfectie afgewerkt en gedetailleerd. Heel fraai is de subtiel indirect verlichte rand op het dashboard, de portieren en rond de console tussen de voorstoelen. Op die console vind je de van andere Mercedes-Benz modellen bekende draaiknop en touchpad waarmee infotainment en tal van voertuigsystemen zijn te bedienen.
[parallex-2]
E200 Estate biedt ruimte te over
De E200 Estate lijkt met zijn vorm erg veel op de C-klasse Estate. Pas als je beide modellen naast elkaar ziet, valt op dat de E-klasse toch een flink stuk langer is. Met de achterbank volledig plat past er achterin tot aan 1.820 liter bagage. Daarmee is hij ruimer dan segmentgenoot BMW 5 Serie Touring. Dit Duitse merk delft op dit vlak vanouds het onderspit, omdat hier de focus meer ligt op een dynamisch uiterlijk, minder op maximale ruimte. In de E-klasse Estate is er voor de inzittenden achterin bovendien bovengemiddeld veel beenruimte.
LEES OOK: Kia Rio 1.0 T-GDi – Rijtest
[gallerij-1]
Veelheid aan verzetten
De viercilinder benzinemotor van 2,0-liter van 135 kW (184 pk) is gekoppeld aan een 9-traps automaat. Een prima combi, want door die veelheid aan verzetten ben je verzekerd van vlotte reacties op het gas en van lage toerentallen bij kruisen op de snelweg. Dat is weer fijn voor het comfort, want minder geluid, en voor het verbruik, want minder toeren is minder brandstof. Tijdens de test lukte het met een gematigde rijstijl in de buurt van het gemiddeld fabrieksverbruik te komen van 6,6 l/100 km. Voor een auto van dit kaliber is dat best gunstig. Een sportievere rijstijl jaagt het verbruik overigens snel omhoog naar waardes van 9 tot 9,5 l/100 km.
“Nooit wordt het stug en ruig. Dat past niet bij een Mercedes-Benz Estate. Tenzij het een door AMG geprepareerde variant betreft”
Ultiem gerieflijk rijden
Last but not least: het comfort. Dat is van topniveau. De demping van geluiden, het nagenoeg ontbreken van resonanties en trillingen en bovenal de vering zorgen samen voor ultiem gerieflijk rijden. Door de elektronisch geregelde demping kun je de mate van comfort zelf bepalen. In de sportievere standen zijn vering en demping dynamischer en reageren motor en versnellingsbak wat feller op het gas. Nooit wordt het echter stug en ruig. Dat past niet bij een Mercedes-Benz Estate. Tenzij het een door AMG geprepareerde variant betreft. Die is er ook: De Mercedes-AMG E 43 4MATIC met een vermogen van 295 kW (401 pk) of de zelfs nog extremere Mercedes-AMG E 63 met 450 kW (612 pk).