Kia Rio 1.0 T-GDi – Autotest
Koreaanse ambitie: groei, groei groei
De nieuwe, vierde generatie Rio moet de groei van Kia een verdere impuls geven. De compacte B-segment hatchback zet in alle opzichten grote stappen. Maar ook in de goede richting?
Ambitieus
Het Koreaanse Kia is ambitieus: het merk gebruikt de tijger als symbool om dat te visualiseren. In 2018 wil het merk meer dan 500.000 auto’s verkopen in Europa, dit jaar moet de teller al oplopen naar 460.000. Dat waren er het afgelopen jaar 436.000. Zet dat eens af tegen de verkoop in 2008, toen er in Europa nog ‘maar’ 241.000 Kia’s zijn verkocht. In Nederland staat het merk inmiddels op de zevende plek qua verkopen, als eerste niet-Europeaanse merk.
“In 2018 wil Kia meer dan 500.000 auto’s verkopen in Europa.”
Concurrentie opvreten
Gedroeg Kia zich naar eigen zeggen in de beginjaren als een kat, de afgelopen jaren werd dat al een lynx. En nu dus een tijger, bereid om de concurrentie op te vreten. Groei, groei, groei, dat is het adagium. Bij die ambities speelt de nieuwe Rio een grote rol. Het is de troef van Kia in het zogenoemde B-segment, waar de concurrentie van modellen als de Volkswagen Polo, de Citroën C3 en de Renault Clio bepaald niet mals is. Min of meer uit eigen huis (zelfde concern) komt de Hyundai i20, die in dit segment ook een partijtje meeblaast.
Mooi plaatje
Het is de vierde generatie van dit model. De derde maakte nog in alle opzichten (design, techniek, uitstraling) een enorme stap voorwaarts. De progressie is nu minder uitgesproken. Maar de veranderingen doen de auto wel goed: een langere motorkap, strakke lijnen en rondingen en een hoge heuplijn maken de auto weliswaar geen uitgesproken opvallende verschijning, maar zorgen toch voor een mooi plaatje.
“Groei, groei, groei, dat is het adagium.”
Sportievere uitstraling
De wielbasis is iets langer (+10 mm tot 2.580 mm), de lengte neemt met 15 mm toe tot 4.065, maar de hoogte is juist afgenomen met 5 mm tot 1.450 mm. Het geheel ziet er fris en krachtig uit, de meer verticale achterkant geeft een wat sportievere uitstraling. Qua interieur is de Rio aangepast aan de eisen van deze tijd: gebruik van kwalitatief goede materialen, fraaie maar niet overdreven vormgeving, functionele en gemakkelijk bedienbare knoppen.
17 kilogram lichter
De ruimte zowel voor- als achterin is voldoende, de kofferruimte meet 325 liter. Dankzij de toepassing van ultramoderne staalsoorten is de nieuweling 17 kilogram lichter dan zijn voorganger. Hier merk je wel dat Kia onderdeel is van Hyundai Motors: dat staal wordt in de fabriek van Hyundai geproduceerd.
“In de praktijk is de Kia Rio een prima rijdende auto”
Prima rijdende auto
In de praktijk is de Kia Rio een prima rijdende auto: niks ingewikkelds, gewoon recht-toe-recht-aan stuurgedrag, een goed onderstel en goed zicht naar alle kanten vormen een prima combinatie. De stoelen zitten lekker en bieden aan alle kanten voldoende steun.
Drie motorvarianten
Kopers kunnen op dit moment kiezen uit drie motorvarianten: een driecilinder 1,0-liter T-GDI met turbo en 74 of 88 kW (100 of 120 pk), danwel een 1,4-liter CRDI (diesel) met 68 kW (90 pk). Op de prijslijst staat overigens ook nog een 1.4 CVVT benzinevariant met 74 kW (100 pk), maar gezien de forse prijsstelling zal die niet of nauwelijks verkocht worden. De relatief hoge CO2-uitstoot wordt nu eenmaal extra belast.
“Gewoon recht-toe-recht-aan stuurgedrag, een goed onderstel en goed zicht.”
Veiligheidsvoorzieningen
Interessant is de (enorme) hoeveelheid veiligheidsvoorzieningen aan boord. Zaken als een elektronisch stabiliteitsprogramma en ABS zijn in deze klasse al min of meer standaard, maar Kia voegt daar ook in de goedkoopste uitvoeringen extra’s als Lane Departure Warning, Apple Carplay/Android Auto (ook in het B-segment verandert de autocockpit meer en meer in een verlengde van de huiskamer) en voetgangersdetectie aan toe.
Hoe duurder, des te groter de velgen
Dat gebeurt dan bij de goedkoopste uitvoeringen tegen een meerprijs van 695 euro voor wat heet het Advanced Driving Assistance pack. De goedkoopste variant, de Economy Line staat voor 15.735 euro op de prijslijst, afhankelijk voor de uitvoering loopt dit bij de benzine-uitvoeringen op tot 23.375 euro. Hoe duurder de auto, des te groter de velgen: de goedkoopste is uitgerust met stalen 15-inchvelgen, de duurste variant met lichtmetalen 17-inchvelgen. En je kunt ook kiezen voor lichtmetalen 16-inchvelgen.
Automaat
Van de dieselvariant krijgt de koper voor 21.495 euro de sleutels overhandigd. De 1,4-liter met automaat kost overigens 26.236 euro, die is alleen als First Edition verkrijgbaar.