Autotest – Mercedes-Benz E-klasse Coupé
'Hot en cool tegelijk'
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Ja, de nieuwe E-klasse Coupé lijkt wel heel erg op de S-klasse Coupé en C-klasse Coupé. Voor de niet-kenner zijn ze op een afstandje moeilijk van elkaar te onderscheiden. Maar man man, wat een wonderschone machine heeft het Duitse merk weer op de weg gezet. En weer een échte E-klasse bovendien.
Wellicht was het je al opgevallen, maar er is veel veranderd op de designafdeling van Mercedes-Benz. Dat ietwat hoekige en statige van voorgaande generaties is verdwenen. De modellen hebben veel rondere vormen, vloeiende lijnen en prachtige, bijna kunstwerk-achtige verlichting.
LEES OOK: Kom maar op met de lente! Dit is de nieuwe E-klasse Cabriolet
Die achterlichten van tegenwoordig. Lijkt wel kunst. #Mercedes #Eklasse #Coupé #AutoRAI #autotest
A post shared by AutoRAI.nl (@autorai.nl) on
Designtaal
Wij zijn absoluut fan van die nieuwe designtaal. Tijdloos zijn Mercedes-modellen altijd al geweest, maar de nieuwste modellen hebben iets sierlijks en sportiefs tegelijk. Hot en cool tegelijk, zoals Mercedes zelf zegt.
Daar kunnen wij ons wel in vinden. Van voren oogt de nieuwe E-klasse Coupé lekker sportief en een tikkeltje agressief. Van achteren is ‘ie super chique, zéker met die prachtige, glinsterende achterlichten. Van opzij zien we een volledig glad gestreken taille, terwijl de trend juist is dat die steeds scherper worden.
Natuurlijk, je neemt als fabrikant een risico als je de C-, E- en S-klasse te veel op elkaar laat lijken. Want als het design niet aanspreekt, is er geen alternatief. Maar feit is dat de E-klasse Coupé pure klasse uitstraalt. De elegantie druipt ervan af. Mercedes-Benz op z’n best. En kenmerkend voor Mercedes’ coupé is het ontbreken van een B-stijl. Door alle ramen te openen, ontstaat er één grote opening.
Aanzienlijk ruimer
In tegenstelling tot de vorige generatie E-klasse Coupé is de nieuwe wel een volbloed E-klasse. De vorige was namelijk gebaseerd op de C-klasse en viel qua formaat precies tussen de C- en E-klasse in.
Dat betekent onder meer dat de nieuwe E-klasse Coupé flink gegroeid is. Hij is niet alleen 12 cm langer, maar ook 7 cm breder dan zijn voorganger. En dat merk je vooral achterin. De zitruimte is uitstekend, ook als je wat langer bent.
LEES OOK: Rijtest – Mercedes-Benz E 200 Limousine
Interieur
Het interieur is vrijwel hetzelfde als de E-klasse Limousine en Estate. Ook hier kun je kiezen voor twee grote beeldschermen die versmelten tot een soort ‘widescreen cockpit’. De sfeerverlichting biedt keuze uit 64 kleuren en speciaal voor de Coupé zijn twee nieuwe houten sierdelen in generfd en hoogglans leverbaar. Ook bijzonder: de luchtuitstroomopeningen zijn geïnspireerd op turbinemotoren en tot in het kleinste detail uitgewerkt.
Verder zit je in de Coupé wat lager dan in een Limousine (sedan). De deur is behoorlijk lang en heel zwaar. Je moet flink aan de deurhendel trekken om de deur te sluiten. En het geluid dat je daarbij hoort, doet denken aan een massieve kluis. Vervolgens is er een uitschuifbare hendel die letterlijk de gordel ‘aanreikt’.
2.0 turbo
Wij rijden de Mercedes-Benz E 200 Coupé met 2,0-liter viercilinder benzinemotor. Dit turboblok levert 135 kW (184 pk) en 300 Nm. Een 9-traps automaat is standaard, evenals het 15 mm verlaagde onderstel. Onze testauto is tevens voorzien van het optionele Dynamic Body Control met verstelbare demping en bijbehorend Dynamic Select-systeem waarmee je kunt schakelen tussen de rijstanden Comfort, Sport en Sport+.
Als je de E 200 Coupé in de sportiefste rijmodus flink op z’n staart trapt, presteert hij best pittig. In standje Sport+, waarin het gaspedaal feller reageert en de automaat vliegensvlug en later opschakelt, accelereert hij in minder dan acht seconden van 0-100 km/u en haal je een topsnelheid van 240 km/u. Zeker niet onaardig voor het ruim 1.500 kg wegende instapmodel.
Als je meer vermogen wenst, is er ook de E 300 benzineversie met 245 pk sterke viercilinder en de E 400 met 3.0 V6 en standaard vierwielaandrijving. De E 220d is de enige dieselvariant.
Helaas is Nederland fiscaal gezien een duur land als het gaat om autorijden. Dat veel klanten (en de importeur bij het selecteren van een demo) kiezen voor een betrekkelijk efficiënte viercilinder begrijpen we. Maar in een auto als de E-klasse Coupé hoort ten minste een zescilindermotor, vinden wij. Het karakter van zo’n zwaardere motor past beter bij een auto van dit kaliber. En dan gaat het niet per se om meer vermogen, maar meer om het motorgeluid en de souplesse.
Heerlijke cruiser
Meer vermogen vinden wij ook niet noodzakelijk, omdat de E-klasse Coupé uitnodigt om te cruisen. Het onderstel is merkbaar stugger dan bij een E-klasse Limousine en ook het stuurgedrag is een level scherper.
Maar zoals alleen Mercedes-Benz dat kan, wordt dat sportieve gecombineerd met een uitzonderlijk hoge dosis comfort. Het is een heerlijke cruiser voor lange afstanden. De veelvoudig verstelbare stoelen zitten voortreffelijk. Het is mooi stil aan boord en via de bedieningsunit op de middenconsole kun je met minimale handbewegingen de meeste functies bedienen.
En ja, als je in een sportieve bui bent, kun je de E 200 Coupé met zijn briljante onderstel snoeihard door een bocht hoeken. Geen enkel probleem. Hij geeft geen krimp. Maar zoek je volop sportiviteit? Kies dan een duurdere motorvariant of wacht op de AMG-versie. Want ja, in tegenstelling tot de vorige generatie komt er nu wel een super sportieve AMG-variant.
De prijzen van de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse Coupé beginnen bij 57.052 euro voor de E 200 en lopen op tot 90.505 euro voor de E 400.