Eerste rij-impressie: meer premium Mazda6 en CX-5
Mazda houdt grote schoonmaak. Met een facelift voor de Mazda CX-5 en Mazda6 heeft het Japanse merk in twee jaar tijd bijna al zijn modellen vernieuwd.
Mazda heeft kortom een heel jong gamma. De Mazda3 is met zijn slechts drie jaar de senior. En het Japanse merk breidt uit. nog dit jaar zal Mazda een complete nieuwe, compacte crossover toevoegen aan de menukaart: de CX-3.
[gallerij-1]
Demping
De vernieuwde Mazda CX-5 en Mazda6 vallen bij een eerste rij-impressie op door het superstille interieur. “We hebben de bodemplaat en de portieren bedekt met krachtiger dempend materiaal. Uit reviews van onze klanten bleek namelijk dat een lager geluidsniveau in de auto was gewenst”, legt een woordvoerder van Mazda uit. “Het comfort is verder verhoogd door de schokdempers aan te passen. Kleine oneffenheden worden beter opgevangen en dat leidt tot minder trillingen in het interieur.”
Luisteren
Luisteren naar klanten vindt Mazda belangrijk. Het hoort bij een merk dat zich wil kunnen meten met andere merken in een meer premium segment. Zo is de uitleg. Mazda besteedt ook merkbaar veel aandacht aan afwerking. Het interieur van de CX-5 en Mazda6 is in de vernieuwde setting afgewerkt met zachter en kwalitatief hoogwaardiger aanvoelende materialen. De 6 heeft nu een headup-display zoals dat ook is te zien bij de nieuwe Mazda2. Hierop zijn snelheid en de aanwijzingen van het navigatiesysteem af te lezen.
[gallerij-2]
Grille
Aan de buitenkant vallen bij beide modellen de gewijzigde koplampen en achterlichten op. Samen met een nieuwe grille met een groter logo tonen deze topmodellen van Mazda moderner en voornamer. Als optie levert Mazda een volledig nieuwe feature. Dat is adaptief groot licht. Beide koplampen hebben dan elk vier led-verlichtingsvelden. Die worden automatisch in- en uitgeschakeld om tegenliggers precies uit het groot lichtbereik te houden. De bermen naast de tegenligger worden wel volledig belicht. Deze technlogie is tot dusver alleen bij topmodellen van duurdere merken beschikbaar. Mazda is een van de eerste die een dergelijke feature aanbiedt in modellen voor een lagere prijsklasse.
Verkopen
Mazda verwacht de meeste belangstelling voor de CX-5. Daarvan zijn er afgelopen jaar in Europa 150.000 verkocht. Van de Mazda6 waren dat er 65.000. In Nederland is de Mazda CX-5 met 165 pk sterke SKYACTIV-G 2,0-liter benzinemotor leverbaar vanaf 27.990 euro. De Mazda6 met 145pk sterke 2,0-liter SKYACTIV-G motor is er vanaf 28.990 euro. Verder is nog te kiezen voor een krachtige 2,5-liter benzinemotor of een 2,2-liter diesel.
[gallerij-3]