McLaren Senna GTR op voorhand uitverkocht
Productie gelimiteerd op 75 exemplaren
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
McLaren heeft nauwelijks moeite hoeven doen om voor alle 75 exemplaren van de Senna GTR een koper te vinden. Al enkele weken na de presentatie van de McLaren Senna GTR Concept op de Autosalon van Genève in 2018 waren alle auto’s al vergeven. De gelukkige kopers moeten nog wel even wachten op de levering, want die start pas in september van dit jaar.
Limieten opgezocht
“De McLaren Senna is vanaf het begin ontworpen als een extreme circuitauto, maar de McLaren Senna GTR Concept uit 2018 liet al voorzichtig zien dat we nog verder konden gaan en nu, vrij van wet- en regelgeving voor wegverkeer en autosport, hebben we de limieten opgezocht van wat technisch mogelijk is. Daarmee brengen wij de eigenschappen om op een circuit te rijden naar een ander niveau”, aldus Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive.
825 pk
Ten opzichte van de reguliere McLaren Senna is de GTR-uitmonstering – die niet straatlegaal is – sneller, lichter en krachtiger. Achterin lepelt McLaren een 4,0 liter twinturbo V8-motor met een vermogen van 825 pk en een maximumkoppel van 800 Nm. Dat betekent dat de M840TR-motor, met elektronisch geregelde twin-scroll turbo’s, 25 pk sterker is ten opzichte van de V8 in de straatlegale Senna.
Drooggewicht
De extra 25 pk die hij levert ten opzichte van de motor van de McLaren Senna, is bereikt door aanpassingen aan het motormanagementsysteem en door de tweede katalysator te verwijderen. Dat levert minder tegendruk op in het uitlaatsysteem. Het verwijderen van de katalysator verhoogt ook de akoestische beleving die het besturen van de McLaren Senna GTR nu eenmaal ook is. De combinatie van 825 pk en een drooggewicht van 1.188 kilogram resulteert in een pk/gewichtsverhouding van 694 pk per 1.000 kilogram.
Drie aandrijfmodi
De McLaren Senna GTR heeft drie aandrijfmodi: Wet, Track en Race. De transmissie, voorzien van een Launch Control-functie, is identiek aan die van de Senna: een zeventraps Seamless Shift Gearbox (SSG).
Downforce
Door toepassing van extra grote spoilers heeft de Senna GTR extreem veel downforce. Bij een snelheid van 250 km/u is er sprake van 1.000 kilogram downforce, terwijl de Senna-straatversie tot 800 kilogram downforce komt. Het aero-pakket van de McLaren Senna GTR levert winst in hogesnelheidsbochten, maar ook bij lage snelheden en bij het remmen, waardoor de auto nog minder duikt en de stabiliteit in alle situaties verbetert.
Afmetingen
De aangepaste carrosserie – gemaakt van koolstof-composiet – heeft invloed op de afmetingen van de auto. Zo is de Senna GTR 34 mm lager dan de straatlegale Senna. De spoorbreedte vóór is toegenomen met 77 mm tot 1.731 mm. De spoorbreedte achter groeide met 68 mm, tot 1.686 mm. De hoogte bedraagt 1.195 mm.
Minder comfort
Ondanks toegevoegde zaken als een pneumatische luchtkrik, pitradio, brandblussysteem en een datalogger, is de Senna GTR toch 10 lichter dan de ‘normale’ Senna. Veel zaken zijn dan ook verwijderd, inclusief de touchscreens en het audiosysteem. Airconditioning is wel behouden om verkoeling te bieden tijdens circuitsessies. Verder heeft de Senna GTR een voorruit en zijruiten met schuifopening gemaakt van polycarbonaat, maar ook deuren met een handmatig ontgrendelingsmechanisme en een vulopening van de benzinetank afkomstig uit de autosport.
Dit heeft de Senna GTR ook
What’s next? Denk aan lichtgewicht 19-inch wielen met centrale wielmoer, Pirelli-rubber in de maat 285/650 vóór en 325/705 achter, gesmede aluminium monobloc remklauwen met zes zuigers vóór en klauwen met vier zuigers achter, gelaagde koolstofkeramische schijven met machinaal bewerkte koelvinnen met een diameter van 390 mm en een achtervleugel met airbrakefunctie voor 20 procent meer maximale vertraging. In het interieur heeft de Senna GTR een FIA-goedgekeurde, lichtgewicht racestoel in koolstofvezel en een zespunts FIA-harnas. Een passagiersstoel is een gratis optie.
Uitneembaar
Tot slot: het wegklapbare instrumentenpaneel en het stuur van de wegauto zijn vervangen door onderdelen uit de racerij. Het instrumentenpaneel heeft nu LEDs langs de bovenrand die het schakelmoment aangeven. Een extra display, ter vervanging van het touchscreen van de straat-Senna, toont het beeld van de camera aan de achterzijde. Het stuur is uitneembaar en heeft schakelflippers.
Alleen linksgestuurd
McLaren bouwt de Senna GTR in het McLaren Production Center in Woking, Verenigd Koninkrijk. Het prijskaartje van de McLaren Senna GTR komt uit op omgerekend 1,27 miljoen euro, exclusief lokale belastingen kosten. De McLaren Senna GTR is alleen linksgestuurd, mede omdat de meeste kopers zich bevinden in de LHD-markten.