In de geest van de McLaren F1 LM
Ontmoet de McLaren P1 LM
Toegelaten voor de openbare weg? Het lijkt haast onmogelijk. Toch is deze spectaculaire McLaren P1 LM goedgekeurd voor de openbare weg. Het is de extreemste McLaren ooit die je op kenteken kunt zetten.
McLaren en Lanzante
De P1 LM is het resultaat van de samenwerking van McLaren en autosportspecialist Lanzante, dat al sinds 1995 met de Britse sportautofabrikant zaken doet. Lanzante kreeg bekendheid in 1995 toen eigenaar Paul Lanzante de verantwoordelijkheid kreeg over het Le Mans-programma van McLaren. Het debuut verliep succesvol, want de McLaren F1-racers eindigden als eerste, derde, vierde en vijfde. Lanzante was later ook verantwoordelijk voor de F1 LM, de voor de openbare weg geschikt gemaakte versie van de McLaren F1 GTR. De letters LM staan voor Le Mans.
Homologeren
Gezien de ervaring van Lanzante schakelde McLaren ook zijn hulp in voor het homologeren van de nieuwe P1 GTR voor de openbare weg. Al diverse kopers hebben van de diensten van Lanzante gebruikgemaakt om hun P1 GTR ‘straatlegaal’ te maken. Nu het einde van de productie van de P1 in zicht is, vonden Lanzante en McLaren het tijd voor een speciale uitvoering. Dat is de McLaren P1 LM.
Gebaseerd op P1 GTR
Deze ‘hypercar’ is gebaseerd op de P1 GTR, maar wijkt op een aantal punten af. De P1 LM heeft bijvoorbeeld veertig procent meer downforce door toepassing van een andere splitter en achterspoiler. De P1 LM is ook lichter, onder meer door lichtere kuipstoelen, zijruiten van plastic en een lichter uitlaatsysteem. Het resultaat is een leeggewicht van 1.285 kilogram. De hybride aandrijflijn bleef gelijk en levert nog altijd 734 kW (1.000 pk).
Vijf stuks, exclusiever dan F1 LM
De oplage is beperkt tot vijf exemplaren, waardoor de P1 LM exclusiever wordt dan de McLaren F1 LM van weleer. Daarvan produceerden McLaren en Lanzante zes stuks. De McLaren P1 LM debuteerde tijdens het afgelopen Goodwood Festival of Speed.
De prijs
En de prijs? Maar liefst 3 miljoen pond, omgerekend een slordige 3,3 miljoen euro. De P1 LM is dus aanzienlijk duurder dan de reguliere P1 GTR, want die kost 2,48 miljoen euro. Kopers moeten een bedrag van 198.000 pond, omgerekend 250.000 euro, aanbetalen. De Britse autoproducent wijst daarna een productieplaats toe en vraagt de koper een bedrag van 396.000 pond, omgerekend 500.000 euro, over te maken. Bij aflevering volgt het resterende bedrag.
Leuke extra’s
Kopers krijgen niet alleen een auto, maar ook een ‘meet-and-greet’ met McLarens designdirector Frank Stephenson, toegang tot de racesimulators van McLaren en deelname aan in totaal zes internationale evenementen op circuits. De productie van de P1 GTR vindt plaats bij McLaren Special Operations. Die afdeling is ook verantwoordelijk voor het onderhoud.