Mazda viert vijftig jaar toepassing van rotatiemotor
In 1967 introduceerde Mazda de Cosmo Sport
Mazda was niet de eerste autofabrikant die de rotatie- of Wankelmotor in een personenauto toepaste. Maar wel de enige die doorging met dit unieke motorconcept. Mazda introduceerde de Cosmo Sport in 1967. Deze slank vormgegeven tweepersoons sportauto was de eerste van een hele serie sportieve Mazda’s met rotatiemotor. Dit jaar viert Mazda dat het vijftig jaar rotatiemotoren toepast.
NSU was eerder
Oké, NSU introduceerde al in 1963 de kleine NSU Spider, met een eenschijfs rotatiemotor. En in 1967 volgde de NSU Ro80 met een tweeschijfs rotatiemotor. De problemen met die motoren leidden echter tot de ondergang van NSU. Mercedes-Benz experimenteerde met de rotatiemotor van 1962 tot de beginjaren zeventig, met als ultiem protype de C111 met een drieschijfs rotatiemotor. Maar de allereerste auto met wankelmotor was de Skoda 1000 MB uit begin jaren ’60. Die auto is echter nooit verkocht aan klanten en was puur voor experimenten bedoeld.
VIDEO: Vijftig jaar Mazda rotatiemotor
Cosmo Sport – 110S
De Mazda Cosmo Sport werd aangedreven door een tweeschijfs rotatiemotor. Buiten Japan is de auto bekend als 110S. Dit was Mazda’s eerste sportauto in de lijn die doorloopt tot de RX-8 van 2001, die eveneens door een rotatiemotor werd aangedreven.
Hoewel er maar 1.176 zijn geproduceerd, is de Cosmo Sport een belangrijk model voor Mazda. Met dit model sloeg het merk een nieuwe weg in en benaderde techniek en design voortaan ‘op een minder conventionele manier’, zegt het merk zelf.
Succes
Tijdens de ontwikkeling van de rotatiemotor voor de Cosmo Sport moesten de ingenieurs van Mazda talrijke problemen overwinnen om de rotatiemotor commercieel succesvol te maken. Hoewel de meeste grote autofabrikanten een licentieovereenkomst hadden met NSU om het nieuwe motorconcept te mogen ontwikkelen, had alleen Mazda enig succes.
RX-7
Mazda produceerde in vijftig jaar bijna twee miljoen auto’s met rotatiemotor – gemiddeld 40.000 per jaar. Met de rotatiemotor behaalde het ook successen in de autosport. De RX-7 domineerde in de jaren tachtig bijvoorbeeld zijn klasse tijdens de IMSA-races (International Motor Sport Association) in Noord-Amerika. De grootste triomf op een circuit kwam in 1991, toen een Mazda 787B, aangedreven door een 2,6-liter vierschijfs rotatiemotor met 522 kW (710 pk) de 24-uursrace van Le Mans won. Daarmee was de Mazda de enige auto met een ‘niet-zuigermotor’ die ooit deze roemruchte langeafstandsrace heeft gewonnen.
Opvolger RX-8?
In 2012 stopte Mazda met de productie van auto’s met een rotatiemotor. De RX-8 was het laatste model – in Nederland verdween hij al in 2008 – maar er is nog altijd een team binnen Mazda dat zich met dit motorconcept bezighoudt. Op internet doen geruchten de ronde dat in 2018 een opvolger van de RX-8 zou verschijnen…
Rotatiemotor
De rotatiemotor is een verbrandingsmotor zonder cilinders en zuigers, maar met een min of meer driehoekige rotor. In de open ruimten tussen de zijden van de driehoekige rotor en de trommel waarin hij ronddraait, wordt een brandstof-luchtmengsel tot ontbranding gebracht. Daardoor draait de rotor en levert hij aandrijfkracht. Een rotatiemotor is compacter dan een conventionele motor, bijzonder trillingsarm en hij bevat ook minder onderdelen dan een motor met cilinders. Nadelen zijn echter een hoger olie- en brandstofverbruik en hoge slijtage aan de punten van de rotor. Een rotatiemotor kan echter prestaties leveren die vergelijkbaar zijn met die van veel grotere en zwaardere traditionele zuigermotoren.
Mazda’s met rotatiemotor
- Mazda Cosmo Sport/110S – 1967
- Mazda Familia Rotary Coupe en Sedan/R100 – 1968
- Mazda RX-2 – 1970
- Mazda RX-3 – 1971
- Mazda RX-4 – 1974
- Mazda B-series Pickup – 1974
- Mazda RX-7 (drie generaties) – 1978
- Mazda RX-8 – 2001