
Mazda stopt volledig met MX-30: ook REV-variant met wankelmotor uit productie
Einde verhaal voor versie met range-extender

Het doek valt definitief voor de Mazda MX-30. Nadat eerder al de stekker werd getrokken uit de volledig elektrische versie, stopt Mazda nu ook met de productie van de Mazda MX-30 REV: de versie met een range-extender.
Mazda MX-30 R-EV: een plug-in hybride
De Mazda MX-30 R-EV is een plug-in hybride met rotatiemotor (wankelmotor) die als generator wordt gebruikt. Als je rijdt, laadt een rotatiemotor de batterij op waardoor de actieradius wordt vergroot. Opladen is op verschillende manieren mogelijk: snelladen of langzamer via een thuislader of een gewoon stopcontact. Hoeveel exemplaren Mazda heeft geproduceerd is onduidelijk. De Mazda MX-30 R-EV is uitsluitend nog uit voorraad verkrijgbaar.
In juni 2023 hervatte Mazda, met de Mazda MX-30 R-EV, de productie van auto’s met een rotatiemotor. Dit was voor het eerst in elf jaar nadat het in 2012 de productie van de Mazda RX-8 had beëindigd. Toch trekt Mazda na ongeveer twee productiejaren al de stekker uit de MX-30, maar niet uit de rotatiemotor.

Onderzoek en ontwikkeling rotatiemotor wordt voortgezet
Sterker nog: Mazda versnelt het onderzoek naar en de ontwikkeling van de rotatiemotor. De nieuwe RE Development Group zal doorgaan met de ontwikkeling van de rotatiemotor, die volgens Mazda een ideale grootte heeft om te worden gebruikt als generator in geëlektrificeerde modellen. Het team zal onderzoek en ontwikkeling uitvoeren op gebieden zoals naleving van de regelgeving in belangrijke markten en de toepassing van koolstofneutrale brandstoffen.
Over het nieuwe team zegt directeur, Senior Managing Executive Officer en Chief Technology Officer (CTO) Ichiro Hirose:
“In de geschiedenis van Mazda is de rotatiemotor een speciaal symbool van onze ‘challenger spirit’. We zijn iedereen die de rotatiemotor tot nu toe heeft gesteund zeer dankbaar en zijn verheugd de wedergeboorte aan te kondigen van de organisatie die RE ontwikkelt, de motor die geliefd is bij klanten van over de hele wereld. De afgelopen zes jaar maakte ons rotatiemotorteam deel uit van de motorontwikkelingsorganisatie, waar het team verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van state-of-the-art brandstofmotorfuncties en de ultieme verbetering van de efficiëntie.
Deze ingenieurs hebben hun blik verruimd tot buiten de grenzen van motorsystemen en hebben zichzelf getraind in het beheersen van ‘Model-Based Development’, een van Mazda’s sterke punten op het gebied van engineering. Deze keer komen 36 ingenieurs samen in één groep om een doorbraak te bewerkstelligen in het onderzoek naar en de ontwikkeling van de rotatiemotor. In het tijdperk van elektrificatie en in een koolstofneutrale maatschappij beloven we aantrekkelijke auto’s te blijven leveren die klanten enthousiast maken met onze ‘challenger spirit’.”
Rotatiemotor
De rotatiemotor is een motor met een unieke structuur die kracht genereert door een driehoekige rotor te laten draaien. Mazda was de eerste die de rotatiemotor installeerde in de Cosmo Sport die in 1967 werd geïntroduceerd. Sindsdien heeft Mazda vele jaren gewerkt aan het verbeteren van de prestaties op het gebied van vermogen, uitlaatgaszuivering, brandstofbesparing en duurzaamheid als enige autofabrikant die rotatiemotoren in massaproductie neemt. In juni 2023 hervatte het bedrijf de massaproductie van voertuigen met een rotatiemotor voor het eerst in ongeveer elf jaar sinds het einde van de productie van de Mazda RX-8 in 2012. De Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV was het twaalfde model met een rotatiemotor, geïntroduceerd in Japan en Europa.

Techniek Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Plug-in Hybride
De e-Skyactiv R-EV Plug-in Hybride aandrijflijn voldeed in zijn meest recente vorm (update in januari 2025) aan de Euro 6e criteria, waarbij het vermogen ongewijzigd bleef. De elektromotor drijft het voertuig aan met een vermogen van 125 kW (170 pk) en een koppel van 260 Nm, en de éénschijfs, roterende benzinemotor gebruikt zijn 55 kW (75 pk) en 117 Nm om een generator aan te drijven, die de batterij tijdens het rijden oplaadt.
De MX-30 e-Skyactiv R-EV accelereert van 0-100 km/u in 9,1 seconden en zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 140 km/u. Volgens de gewogen WLTP-cijfers bedraagt het gemiddelde energieverbruik 18,3 kWh/100 km, het gemiddelde brandstofverbruik 1,0 l/100 km en de gemiddelde CO2-uitstoot 22 g/km.
Tijdlijn Mazda Rotatiemotor
Juli 1961 Technische samenwerking met NSU en Felix Wankel Mei 1967 Voltooiing van de rotatiemotor en lancering van de Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S) Juli 1968 Lancering Mazda Familia Rotary coupe (Mazda R100 coupe) Oktober 1969 Lancering Mazda Luce Rotary coupe (Mazda R130 coupe) Mei 1970 Lancering Mazda Capella Rotary series (Mazda RX-2) September 1971 Lancering Mazda Savanna (Mazda RX-3) November 1972 Lancering tweede generatie Mazda Luce Rotary series (Mazda RX-4) Juni 1973 Productievolume van rotatiemotorvoertuigen bereikt 500.000 eenheden Februari 1974 Lancering tweede generatie Mazda Capella (Mazda RX-2) April 1974 Lancering Mazda Rotary Pickup (REPU) in Noord-Amerika Oktober 1975 Lancering tweede generatie Mazda Cosmo AP (Mazda RX-5) Oktober 1977 Lancering derde generatie Mazda Luce (Mazda 929L) Maart 1978 Lancering eerste generatie Mazda Savanna RX-7 (Mazda RX-7) November 1978 Productievolume van rotatiemotorvoertuigen bereikt 1 miljoen eenheden November 1981 Lancering van de derde generatie Mazda Cosmo
en vierde generatie Luce Rotary-series (Mazda 929)Oktober 1985 Lancering tweede generatie Mazda Savanna RX-7 (Mazda RX-7) April 1986 Productievolume van rotatiemotorvoertuigen bereikt 1,5 miljoen eenheden September 1986 Lancering vijfde generatie Mazda Luce (Mazda 929) April 1990 Lancering vierde generatie Mazda Cosmo (Eunos Cosmo), uitgerust met een rotatiemotor met drie rotoren Juni 1991 Mazda 787B wint de 59e 24 uur van Le Mans December 1991 Lancering van de derde generatie Mazda RX-7 April 2002 Laatste limited edition model van de Mazda RX-7, de Spirit R-serie, wordt gelanceerd April 2003 Lancering Mazda RX-8 November 2011 Laatste special edition model van de Mazda RX-8, Spirit R, wordt gelanceerd Juni 2012 Beëindiging van productie van de Mazda RX-8 Juni 2023 Start van de productie van de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV Oktober 2023 Productievolume van rotatiemotorvoertuigen bereikt 2 miljoen eenheden Juli 2025 Productie Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV gestopt