
Mazda maakt MX-30 beetje beter
Vanaf juni te bestellen

Mazda verbetert de eerste volledig elektrische auto van het merk, de MX-30. Met onder meer nieuwe kleuren voor zowel het interieur als exterieur. Maar belangrijker nog, verbeterde laadprestaties, waar de auto een stuk bruikbaarder van wordt.
Nu al een update?
De Mazda MX-30 is pas sinds eind 2020 op de markt, maar Mazda voert nu al een update door op de volledig elektrische SUV-coupé. Op de rijeigenschappen kreeg de auto weinig commentaar. Sterker nog, de MX-30 rijdt juist als een van de betere in zijn klasse. Mede door het kleinere accupakket, wat de auto relatief licht maakt ten opzichte van zijn concurrentie. Maar de beperkte range van 200 kilometer WLTP van die kleine batterij in combinatie met het eenfase laden met 6,6 kW, was een te groot compromis voor veel mensen.
Dezelfde actieradius, sneller laden
Mazda heeft de kritiek ter harte genomen. Althans, deels. Want aan de batterijcapaciteit heeft Mazda niets gedaan. Wel zijn de laadprestaties verbeterd, naar driefasen laden met 11 kW wisselstroom. Op gelijkstroom kun je nu 50 kW laden in plaats van 40 kW. De laadtijd van 10% naar 80% vol wordt daarmee 10 minuten verkort.

Nieuwe kleuren (en geluid?)
Naast de bestaande interieurkleuren Modern Confidence (wit) en Industrial Vintage (bruin) is de vernieuwde Mazda MX-30 ook verkrijgbaar met de nieuwe volledig zwarte bekleding, genaamd Urban Expression, met witte accenten en donkerbruin kurk op de console en portiergrepen. Aan de buitenkant zijn de kleuren Jet Black en Zircon Sand toegevoegd aan de opties.
Ten slotte is het EV-geluid van de MX-30 aangepast. Volgens Mazda zorgt de vernieuwde toon ervoor dat bestuurders op een natuurlijke manier de hoeveelheid koppel kunnen herkennen.
Verkoop van de vernieuwde MX-30 start in juni van dit jaar en wordt omstreeks september in de showroom verwacht.


