Mazda designbaas: “Traditionele hatchback staat onder druk”
Interview Kevin Rice, Design Director van Mazda Europe
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De populariteit van de traditionele hatchback staat onder druk door de SUV’s. Dat stelt Kevin Rice, Design Director van Mazda Motor Europe, in een interview met AutoRAI.nl.
Uitgekeken op de SUV
“Veel klanten kiezen er voor om niet langer in een hatchback of estate te rijden, maar in een kleine SUV. Om die reden staat de traditionele hatchback onder druk”, zegt Rice. Martijn ten Brink, Vice President Sales en Customer Service -bij Mazda Motor Europe, vult aan dat die trend best bijzonder is. “Een SUV is aerodynamisch gezien namelijk niet efficiënt. Ze hebben een hoger verbruik, maar dat is voor de meeste mensen geen reden om een SUV te laten staan. Ze willen de hogere zit. Wie weet is iedereen over een aantal jaren wel weer uitgekeken op de SUV”, zegt Ten Brink.
Weinig carrosserielijnen
Voor een fabrikant als Mazda is stoppen met een hatchback als de Mazda 3 een no go. In 2019 komt de opvolger, waarvan de Kai Concept een voorproefje geeft. Die conceptcar oogt ondanks bijzonder weinig carrosserielijnen bijzonder spannend, maar ook elegant. Niet zonder reden. “Design bij Mazda draait in de toekomst om het manipuleren van licht en elegantie. Maar ook minimalisme is belangrijk. Dat alles ga je terugzien op een auto die lijkt op deze Kai Concept en op onze andere toekomstige modellen.”
>> LEES OOK: MAZDA’S ELEKTRISCHE AUTO KRIJGT OPTIONEEL WANKELMOTOR ALS RANGE-EXTENDER
Klokkenwinkel
In het interieur kiest Mazda voor een strakke, ruimtelijke vormgeving waarbij het bieden van rijplezier hoog in het vaandel staat. Of dat nu gaat om de stand van de middenconsole, de stoelpositie of om de indeling van de klokkenwinkel. Daarover gesproken. “We geloven nog steeds dat analoge meters het best afleesbaar zijn ten opzichte van digitale meters. Ze zorgen ook voor minder afleiding. Dus als we een volledig digitaal instrumentencluster introduceren, dan zien die er analoog uit. De ergonomie moet kloppen. En als we een volledig digitaal instrumentarium introduceren, dan moeten daar alle auto’s direct van meeprofiteren”, zegt Rice.