De Mazda met Lamborghini-trekjes en een straaljagercockpit
Rijtest Mazda CX-3
Mazda hanteert als motto ‘anders door jezelf te zijn’. Geen loze kreet, bewijst het merk maar weer met de CX-3.
Wat de benzineversie betreft heeft de Mazda CX-3 de grootste motor in zijn klasse, namelijk eentje met 2 liter inhoud. De concurrentie houdt het liever kleine turbomotoren. Toch is de CX-3 een van de lichtste crossovers in zijn segment. En qua benzineverbruik laat de crossover ook nette cijfers noteren.
Razendsnelle versnellingsbak
We rijden in de vierwielaangedreven GT-M uitvoering met 110 kW (150 pk) en automaat. Veel merken kiezen voor een CVT of transmissie met dubbele koppeling, maar Mazda is eigenwijs en gaat voor een traditionele automaat met koppelomvormer. Heel bewust, want volgens de fabrikant combineert deze versnellingsbak de voordelen van alle soorten transmissies.
[gallerij-3]
De versnellingsbak van de CX-3 pakt razendsnel op bij het wegrijden vanuit stilstand, sneller dan menig automatische transmissie. Dat heeft de CX-3 voor een deel te danken aan het i-Eloop-systeem, een mild-hybrid-systeem waarbij een kleine elektromotor meehelpt bij het accelereren. Tijdens het rijden zijn de – korte – schakelmomenten voelbaar, maar niet storend. Een conventionele automaat dus, maar zeker niet ouderwets. Wij noteren een brandstofverbruik van ongeveer 8,5 l/100 km. Let wel dat dit de krachtigste benzine-uitvoering is mét vierwielaandrijving. Volgens de brochure is het gecombineerde verbruik 6,3 l/100 km.
[parallex-2]
Straaljagercockpit
Door de head-updisplay en de mooi ontworpen tellers waan je je een beetje in de cockpit van een straaljager. De werking van adaptieve cruisecontrol is te zien in het head-updisplay, en dat is erg fijn. Je ziet wanneer het systeem een voorligger detecteert. Kom je te dichtbij, dan remt de CX-3 vanzelf af. Op het moment dat je de richtingaanwijzer aanzet, begint de auto alvast te accelereren naar de ingestelde snelheid. Zo kun je heel vloeiend door het verkeer rijden, zonder onnodig remmen.
[gallerij-2]
CX-3 of Huracán?
De CX-3 heeft Mazda’s kenmerkende lichtsignatuur. Alhoewel, misschien is kenmerkend niet het goede woord. Een kleine rondvraag op onze Facebookpagina wijst uit dat de lampen overeenkomsten tonen met een Lamborghini Huracán. In onze ogen een groot compliment.
[parallex-1]
Het infotainmentsysteem is te bedienen via de touchscreen, of een draaiknop op de middenconsole. Het voordeel van die knop is dat je niet naar het scherm hoeft te reiken. De knop zit ergonomisch binnen handbereik en is fijn op de tast te bedienen. Mazda plaatste zelfs een polssteuntje.
Bont interieur
Het interieur is een bonte verzameling aan kleuren en materialen. De stoelen zijn bekleed met wit en zwart leer, afgewerkt met rode stiksels. Het dashboard is zwart met wit en afgewerkt met rood leer, hoogglans zwart plastic en carbonlook-plastic. De deuren hebben bovendien nog een toefje suède en hier en daar zien we nog een stukje geborsteld staal. Als het wat minder uitbundig mag, biedt Mazda ook een zwart lederen of zwart stoffen interieur.
[gallerij-1]
Prijs Mazda CX-3
De Mazda CX-3 is leverbaar vanaf 20.990 euro. Speciaal voor de zakelijk rijder is er de SkyLease GT met 21 procent bijtelling in 2016.
Japans bijgeloof?
Wat ons opviel was het audiovolume, dat gaat tot 63. Eigenlijk totaal oninteressant, maar we lieten onze fantasie te vrije loop. We zochten het eerst achter de Japanse cultuur. Het land van de rijzende zon kent veel bijgeloof, je zal bijvoorbeeld nooit een auto-onderdeel met nummer 13 aantreffen. De nummers 4 en 9 worden gezien als ongeluksgetallen in Japan: 4, dat uitgesproken wordt als shi, heeft dezelfde uitspraak als dood. Maar helaas, geen smeuïg verhaal. De oplossing ligt in de hardware. Digitale potentiometers hebben van origine 64 standen, inclusief 0. Misschien dus een oude gewoonte die is blijven hangen?