Mazda 6e (2025) Review – Controversieel máár interessant
Nieuwe Tesla Model 3 en BMW i4 concurrent
Na de ietwat controversiële MX-30, introduceert Mazda nu zijn tweede volledig elektrische auto: de Mazda 6e. Deze keer pakken de Japanners het groter aan, met een aanzienlijk grotere actieradius en snellere laadtijden. Maar kan de 6e zich meten met gevestigde namen als de Tesla Model 3, Polestar 2 en BMW i4?
Opvolger
De Mazda 6, die al zeer geruime tijd meedraait, krijgt eindelijk een opvolger in de vorm van de elektrische 6e. De sedan komt in de zomer van 2025 in Nederland op de markt en is – net als de MX-30 – een tikkeltje controversieel. Het is namelijk niet helemaal een ‘volbloed’ Mazda. De 6e is het resultaat van een samenwerking tussen Mazda en het Chinese merk Changan. Dit maakt de 6e een soort Chinees-Japanse hybride.
Duidelijk een Mazda
Ondanks de Chinese samenwerking, ademt het design typische Mazda-stijl. De voorkant is voorzien van kenmerkende Mazda-koplampen en een opvallende grille. Die grille is er overigens alleen voor de herkenbaarheid, een andere functie heeft hij niet. Met een lengte van 4,92 meter, is de 6e zo’n 5 centimeter langer dan de huidige Mazda 6. Er zijn verschillende wieldesigns waar je uit kunt kiezen, maar de maat is altijd hetzelfde: 19 inch.
Ook de achterkant is voorzien van de typische Mazda-lichtsignatuur. Met een trekvermogen tot 1.500 kg is de 6e ook praktisch inzetbaar. De bagageruimte is met 330 liter echter niet enorm en kleiner dan die van de uitgaande Mazda 6. Onder de motorkap kun je in de frunk (een soort kofferbak aan de voorkant) echter nog eens een stevige 70 liter kwijt. Zo’n grote frunk zien we niet vaak.
Chinese invloeden
Hoewel de 6e vanbuiten een échte Mazda is, toont het interieur wel duidelijke Chinese invloeden. Met name het reusachtige infotainmentscherm valt op, iets waar Mazda normaal gesproken van wegblijft. Maar daar hoor je ons niet over klagen. Het scherm is kleurrijk en maakt indruk. Wat vooral in het interieur opvalt, is de premium afwerking. Haast alles wat je aanraakt is met alcantara bekleed. Het is een groot contrast met de Tesla Model 3 en BMW i4, die soms een beetje aanvoelen als een operatiekamer. Mazda kiest duidelijk voor comfort en luxe.
Specificaties op een rij: accu’s, actieradius en laden
De Mazda 6e bewandelt op technisch vlak een ietwat ongebruikelijke weg. Het is namelijk zo dat de variant met de kleine accu (68,8 kWh) niet alleen sneller laadt dan de versie met de grote accu (80 kWh), maar ook nog eens een krachtigere elektromotor heeft. Dat is best wel bijzonder, want in autoland is het meestal zo dat je voor betere prestaties en snellere laadtijden dieper in de buidel moet tasten. Mazda kiest hier echter voor een andere aanpak en dat pakt eigenlijk best goed uit. Een snelle instapper met een hoog laadvermogen? Daar zeggen we geen nee tegen. Ondanks de verschillen in accu’s en motoren, presteren beide versies hetzelfde als het gaat om acceleratie (0-100 km/u in net geen 8 seconden) en topsnelheid (170 km/u).
Een overzicht:
- Kleine accu (68,8 kWh): 479 kilometer actieradius, 190 kW (258 pk) vermogen en een 0-80% snellaadtijd van ongeveer 22 minuten (200 kW).
- Grote accu (80 kWh): 552 kilometer actieradius, 179 kW (244 pk) vermogen en een 0-80% snellaadtijd van ongeveer 45 minuten (95 kW).
Conclusie:
Mazda is nog even geheimzinnig over de exacte prijs, maar de Japanners beloven ons dat de instapversie onder de 45.000 euro zal blijven. Dat maakt hem een geschikte concurrent voor de Tesla Model 3 (41.000 euro), BMW i4 (61.000 euro) en Polestar 2 (45.000 euro). Technisch gezien kan hij zich meten met deze modellen, maar het interieur is waar hij het verschil maakt. De premium afwerking doet niet onder voor een BMW, maar is wel een stuk vriendelijker voor je portemonnee. Dus: Japans design, Chinese technologie en een scherpe prijs? De Mazda 6e is zeker een interessante optie in het elektrische segment.