
Eindelijk: de Maserati Ghibli waar we al jaren op wachten
Italiaanse sportsedan voor het eerst met V8-motor.

De Maserati Ghibli leent zich uitstekend voor een échte performanceversie om de begeerlijke BMW M5 en Mercedes-AMG E 63 het leven zuur te maken. Maar door het ontbreken van een V8-motor is het daar gek genoeg nooit van gekomen, tot groot verdriet van veel liefhebbers. Maar het wachten is voorbij: ziehier de nieuwe Maserati Ghibli Trofeo met 580 pk sterke V8 twinturbo.
Tweede jeugd
De Maserati Ghibli gaat al zeven jaar mee, maar het Italiaanse merk is druk bezig om het model een tweede jeugd te geven. Het merk presenteerde enkele weken geleden nog de Maserati Ghibli Hybrid met een unieke elektrische supercharger en diverse vernieuwingen voor het interieur en exterieur. Nu krijgen we een nieuwe topversie voorgeschoteld: en wat voor één!
De nieuwe Maserati Ghibli Trofeo is de snelste Ghibli ooit en de eerste met een V8-motor. Het 3,8-liter blok met twee turbo’s is ontwikkeld in samenwerking met Ferrari (!) en levert 580 pk en 730 Nm koppel tussen 2.250 en 5.250 t/min. Alle paardenkrachten worden via een 8-traps ZF-automaat direct naar de achterwielen gestuurd.
Met een acceleratie van 0-100 km /u in 4,3 seconden en een topsnelheid van maar liefst 326 km/u is de Ghibli Trofeo bovendien het snelste serieproductiemodel van Maserati ooit. Hij is sneller dan de Maserati GranTurismo MC Stradale en bijna net zo snel als de Maserati MC12.



Corsa-modus en Launch Control
Uiteraard is het onderstel en de elektronica verder geoptimaliseerd voor een sensationele rijdynamiek en handling in bochten. De prestaties van de Maserati Ghibli Trofeo komen maximaal tot uiting in de rijstand ‘Corsa’, waarmee alle rijsystemen op scherp worden gezet.
In deze stand zakt de auto via de instelbare dempers nog dichter tegen het asfalt, de versnellingsbak schakelt nog sneller, het uitlaatgeluid klinkt agressiever en de werking van de elektronische stabiliteitssystemen wordt beperkt. In Corsa-modus kun je ook de Launch Control activeren voor de snelst mogelijke acceleratie vanuit stilstand.
Verder is de Trofeo voorzien van extra koelopeningen, een nieuwe diffuser en 21-inch aluminium wielen die naar wens gecombineerd kunnen worden met rode, blauwe, zwarte of zilverkleurige remklauwen.
Alle vernieuwingen die we bij de Ghibli Hybrid al zagen, zoals de nieuwe grille, nieuwe achterlichten en het nieuwe multimediasysteem ‘Maserati Touch Control Plus’ (MTC+), zien we ook terug bij deze Ghibli Trofeo.



Ook Quattroporte en Levante als Trofeo
Het is nog niet bekend hoeveel de nieuwe Maserati Ghibli Trofeo in Nederland gaat kosten. De duurste versie van dit moment, de Ghibli S Q4 met 430 pk sterke 3.0 V6-motor en vierwielaandrijving, is er vanaf 155.700 euro. Naar verwachting kruipt de Ghibli Trofeo richting de twee ton in euro’s.
Ben je meer gecharmeerd van de grotere Maserati Quattroporte? Dan hebben we goed nieuws, want ook deze komt als Trofeo op de markt, met dezelfde aandrijflijn en alle innerlijke en uiterlijke aanpassingen als de Ghibli. De Maserati Levante SUV was al leverbaar als Trofeo en staat voor een slordige 242 mille in de showroom.


