
Luik, Brugge, bestemming X: roadtrip per Lexus LBX
Deze toffe roadtrip kost slechts 80 euro
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Als je dit artikel leest, dan heb je waarschijnlijk net een heerlijke vakantie achter de rug, of als je gelukt hebt: mag je nog op vakantie! Hoe dan ook. Bij AutoRAI.nl houden we dat vakantiegevoel graag voor je vast. We hebben daarom wat leuks verzonnen. Een toffe roadtrip die slechts 80 euro kost. Ons vervoer: een Lexus LBX. Onthoud vooral dat stukje LBX.
Roadtrip per Lexus LBX
De Lexus LBX is voor jullie vast geen onbekende auto, want hij kwam al eerder voorbij op deze website en op ons Youtube-kanaal. We hebben al eerder uitgebreid kennis kunnen maken met deze LBX. Nu hebben we de Lexus LBX meegenomen voor een leuke roadtrip, met als insteek ‘LBX’. Officieel staat LBX voor Lexus Breakthrough Crossover. Maar wij geven er graag een andere invulling aan: Luik, Brugge en bestemming X. Oftewel: bestemming onbekend. Wat die laatste bestemming wordt, dat blijft nog even een verrassing. We zijn wel ambitieus: we doen dit namelijk allemaal op één dag! Luik vormt het startpunt van deze roadtrip.
Deze toffe roadtrip kost nog geen € 80 – AutoRAI TV
Luik, een vurige stad
Luik ligt op ongeveer 2,5 uur van Utrecht. Veel Nederlanders passeren de stad tijdens hun autovakantie richting de Alpen of Middellandse Zee, zonder er eigenlijk te stoppen. Zonde, want Luik – gelegen aan de Maas – is een stad met karakter. Levendig, cultureel, historisch en vooral bourgondisch. Laat dat maar aan die Belgen over. De bijnaam van de stad is La Cité Ardente. Dat betekent letterlijk ‘de vurige stad’. Luik kreeg deze poëtische bijnaam vanwege historische, sociale en culturele factoren die het vurige karakter van de stad en haar inwoners onderstrepen. Luik heeft door de eeuwen heen een reputatie opgebouwd als rebelse en trotse stad, die zich regelmatig verzette tegen machthebbers. In de 19e eeuw groeide Luik uit tot een van de belangrijkste industriële centra van Europa, vooral op het gebied van staalproductie, kolenmijnen en wapensmeden. De gloeiende hoogovens, vlammen van smeltovens en hardwerkende arbeiders gaven de stad letterlijk en figuurlijk een vurige uitstraling.






Rebelse auto, die Lexus LBX
Luik is dus een beetje rebels. Dat geldt stiekem ook voor deze Lexus LBX. Want deze B-segment crossover is anders dan andere modellen in dit segment. Met deze LBX vaart Lexus een eigen koers en geeft het merk een eigen invulling aan het concept B-segment SUV. Een concept waar ontzettend veel mensen warm voor lopen. Want nog steeds compact en toch die hoge zit. In deze LBX krijg je daar altijd een hybride aandrijflijn bij. Alternatieven met zo’n aandrijflijn in dit segment zijn er nauwelijks.

Aandrijflijn Lexus LBX
De Lexus LBX maakt gebruik van een 1,5-liter driecilinder benzinemotor, die altijd samenwerkt met een elektromotor. In de basis is het dezelfde motor als in de Yaris Cross, maar er zijn speciaal voor Lexus wel de nodige wijzigingen aangebracht om hem krachtiger en nog soepeler te maken. Zo past Lexus een balansas toe, waardoor er minder trillingen voelbaar zijn als de benzinemotor aanspringt en beschikt de LBX over een bi-polaire nikkelmetaalhydride batterij die sneller zijn vermogen kan leveren. Met 136 pk lijkt de LBX maar 6 pk krachtiger dan de sterkste Yaris Cross, maar toch is de LBX 1,5 seconden sneller in de sprint naar 100 kilometer per uur. Het maximale koppel komt uit op 185 Nm. De auto mag geremd 750 kilogram trekken, ook als je de versie met vierwielaandrijving kiest.
Hoe zuinig is de Lexus LBX?
Een typisch kenmerk van een hybride aandrijflijn is natuurlijk het lagere brandstofverbruik. Hoe zit dat precies met de Lexus LBX? We hebben inmiddels al aardig wat kilometers achter de kiezen nadat we Luik hebben verlaten. We rijden met ongeveer 105 km/u op de snelweg en het brandstofverbruik ligt gemiddeld op 1 op 20. De brandstoftank heeft een inhoud van 36 liter. Daarmee kom je in theorie dus dik 700 kilometer ver. En dat is handig tijdens een roadtrip. De tweede bestemming komt nu ook meer in zicht. Na de L komt de B. En die ‘B’ staat voor Brugge.
Waarom hybride heel relevant is
Voordat we in Brugge arriveren, eerst nog even een leuke wetenswaardigheid. Wist je dat ongeveer 80 procent van de kopers in het B-segment kiest voor een model met een benzinemotor? Nog niet iedereen is klaar voor elektrisch rijden. Met de LBX kies je voor een fijne tussenoplossing die in de praktijk ook bijzonder zuinig blijkt te zijn. Om dat verbruik verder te drukken, past Lexus ook lichtgewicht materialen toe. De motorkap is bijvoorbeeld gemaakt van aluminium. De wielkasten en onderste deurpanelen zijn gefabriceerd van giethars. Scheelt gewicht en is duurzaam.

Een goed bewaard geheim
De LBX blijkt tot op heden een hele fijne metgezel. Vooral de luxe valt op in deze auto, net als de afwerking. Zachte materialen, fraaie stiksel, mooie bekleding, het lijkt wel een premium auto uit twee segmenten hoger. Ook het onderstel is oprecht top. Er zit een heerlijke balans in het onderstel en sturen in de LBX is een feest. Wat dat betreft is de LBX een van de best bewaarde geheimen in het B-segment. En daarover gesproken:
Brugge, zo mooi
Brugge is een van de best bewaarde middeleeuwse steden van Europa. Het historische centrum staat op de UNESCO-werelderfgoedlijst en barst van de gotische gevels, kronkelende steegjes en geplaveide straten. De Markt, met het imposante Belfort van 83 meter hoog, vormt het kloppend hart van de stad. Brugge wordt ook wel het ‘Venetië van het Noorden’ genoemd vanwege de vele kanalen, of ‘reien’. Je kunt de stad vanaf het water verkennen met een boottocht, wat een heel andere blik biedt op de eeuwenoude gevels en bruggen (vandaar ook de naam Brugge). Met tientallen chocolatiers is Brugge een paradijs voor liefhebbers van Belgische chocolade. Handig om te weten: het centrum van Brugge is autoluw. Het beste is om zoveel mogelijk te voet te verkennen. Op vrijwel straathoek valt wel iets moois te ontdekken.

Bestemming X
We kunnen een vinkje zetten achter Brugge, een prachtige bestemming voor een roadtrip. Maar we moeten door. Tijd om af te reizen naar onze laatste bestemming van deze roadtrip. Bestemming X. Oftewel: bestemming onbekend. Jullie weten natuurlijk nog niet waar we heen rijden. Een kleine hint: onze eindbestemming ligt op slechts 20 minuten rijden van Brugge.
Onze eindbestemming
Trommelgeroffel: we komen aan in Knokke-Heist. Kortweg Knokke genoemd. Knokke wordt ook wel het Monaco van België genoemd. Knokke is een plek waar luxe en dikke auto’s aan de orde van de dag zijn. Deze Lexus LBX voelt zich hier helemaal thuis, maar dankzij de LBX kan ook de normale man genieten van luxe van topniveau, maar dan zonder de hoofdprijs te betalen. Kortom: de LBX maakt luxe van Lexus toegankelijk. De stad Knokke heeft wat ons betreft dus een mooi raakvlak met deze compacte crossover van Lexus.
Knokke is ook mooi vanwege de natuur
Het Belgische kustplaatsje Knokke staat bekend als een van de meest mondaine badplaatsen van België. Het ligt pal aan de Noordzee en beschikt over een uitgestrekte en verzorgde kustlijn. Maar wat het onderscheidt van andere badplaatsen, is de directe nabijheid van het natuurreservaat Het Zwin. Dit grensoverschrijdende natuurgebied tussen België en Nederland is een paradijs voor vogelspotters, wandelaars en natuurliefhebbers. Knokke is ook bekend vanwege de Zoute Grand Prix: een klassiekerevenement voor oldtimers. Je kan er als autoliefhebber ook je hart ophalen, want hier is een Bentley en Porsche 911 de Volkswagen Golf.




LBX-roadtrip
Dat was een lange, maar wel supertoffe dag. We zijn vroeg gestart in Luik, vervolgens gereden naar Brugge en geëindigd in Knokke als bestemming X. Onze LBX-roadtrip per Lexus LBX is daarmee succesvol afgerond. We hebben dik 500 kilometer gereden. Nu alleen nog de laatste etappe richting huis. Dat doen we ontzettend graag via de Loodijk, een prachtig stukje asfalt waar je heerlijk kunt sturen. Het handigste is om via de Lippenslaan en Kustlaan te rijden richting de rotonde waar je ook een Q8-tankstation vindt. Vanuit daar stuurt de navigatie je via Bronlaan, Hazegrasstraat, Knokkeweg en Kanaalweg richting de Oude Zeedijk en vervolgens de Loodijk. Dat is een leuke route om langs terug te rijden en is veel minder druk. Probeer de Graaf Jansdijk te mijden (klinkerweg). Onder de streep kijken we met veel plezier terug op deze roadtrip. Ook omdat deze roadtrip minder dan 80 euro aan benzine heeft gekost. Je kan dus op een budgetvriendelijke manier een leuke dagje toeren en meerdere plekken aandoen.