Lotus Emira start bij 88.000 euro in Nederland
Ook met viercilinder van Mercedes-AMG
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Vaarwel Elise, Exige en Evora. Welkom Lotus Emira. Deze nieuwe sportauto slaat een nieuwe weg in voor Lotus. De Lotus Emira moet iedereen op de wereld aanspreken, vandaar dat Lotus een uitgebreide line-up aan motoren en transmissies in petto heeft. Ook is de Lotus Emira de ‘last hurrah’ van een Lotus met louter een verbrandingsmotor. Een buitenkans dus.
Vision80
De Lotus Emira is de eerste geheel nieuwe Lotus-sportwagen die wordt geleverd onder Vision80, het strategische plan dat de transformatie van Lotus begeleidt naar zijn 80ste verjaardag in 2028. Het is een echt wereldwijd model die wereldwijd in de showrooms verschijnt. De Emira fungeert als een katalysator om de merkbekendheid van Lotus wereldwijd verder te vergroten en loopt voorop bij de herpositionering en uitbreiding van het Lotus-retailnetwerk voorafgaand aan de komst van een familie van nieuwe voertuigen.
Zo spreek je de naam Emira uit
Je spreekt de naam Emira uit als ‘Eh-meer-ah’. Het woord komt voor in tal van oude talen en vertaalt het zich vaak als ‘commandant’ of ‘leider’. De Emira is de laatste auto van Lotus met louter een verbrandingsmotor. Na de Emira volgen modellen met een vorm van elektrificatie.
Topman Lotus aan het woord
De Lotus Emira – een sportauto met middenmotor – is volgens Matt Windle, Managing Director van Lotus Cars – een ware game-changer. “Het is een baken van alles wat we tot nu toe hebben bereikt in de transformatie van het bedrijf, het is de belichaming van onze vooruitgang. Het is een zeer belangrijke mijlpaal op ons pad om een echt wereldwijd merk voor performance-auto’s te worden.”
Aluminium chassis
De Emira heeft een nieuw chassis van geëxtrudeerd en verlijmd aluminium. De auto is 4.412 mm lang, 1.895 mm breed en slechts 1.255 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.575 mm.
Design Lotus Emira
De Emira naambadge is zichtbaar vanaf de zijkant, geïntegreerd in de C-stijl. Alle wielen hebben een diameter van 20-inch. Lotus levert standaard een Goodyear Eagle F1 Supersport-band, terwijl een Michelin Pilot Sport Cup 2 optioneel leverbaar is in combinatie met het Lotus Drivers Pack. Beide banden zijn speciaal voor de Emira ontwikkeld door hun fabrikant.
Evija-kenmerken
Aan de achterkant domineert het Lotus-woordmerk op de geïntegreerde bumper, boven een paneel in carrosseriekleur dat duidelijk is geïnspireerd op de achterkant van de Evija. Aan elk uiteinde is een uitlaatopening voor lucht uit de wielkast. Elke hoek heeft een plat C-vormig LED-lichtcluster dat is verbonden door een slank remlicht. Hieronder treffen we een zwart gedeelte met dubbele uitlaatpijpen aan weerszijden van de kentekenplaat en met een luchtdiffusor eronder om de neerwaartse kracht te bevorderen.
Ophanging Tour of Sports
De auto heeft twee gedefinieerde chassis- en ophangingsinstellingen. Standje Tour is afgestemd op dagelijks gebruik op de weg en levert de optimale mix van Lotus dynamische prestaties en handling met de nadruk op comfort. De afstelling Sports is verkrijgbaar met het optionele Lotus Drivers Pack en biedt een iets stijvere ophanging voor verbeterde dynamische capaciteiten. Hydraulische besturing geeft uitstekende feedback voor de bestuurder.
Forse digitale displays
In het interieur bespeuren we een 10,25-inch touchscreen in combinatie met een 12,3-inch digitaal instrumentancluster. De vormgeving van de displays is exclusief door Lotus ontworpen. Android Auto en Apple CarPlay zijn standaard geïntegreerd.
Lotus Emira bijzonder praktisch
Voor een Lotus is de Emira extreem praktisch. De auto heeft twee centrale bekerhouders met een telefoonvak ertussen, en deurvakken die plaats bieden aan een fles van 500 ml. Hij heeft zelfs een dashboardkastje, een armsteun tussen de stoelen met USB- en 12V-poorten, plus een consolenet voor flessen of documenten.
Bagageruimte
Bagage of andere grote voorwerpen kunnen achter de twee stoelen (208 liter) of in de bagageruimte achter de motor worden opgeborgen. In deze ruimte (151 liter) past een standaard flightcase of een set golfclubs.
Lotus Emira First Edition in zes kleuren
Bij de marktlancering is er keuze uit zes kleuren, te weten Hethel Yellow, Shadow Grey, Magma Red, Nimbus Grey, Dark Verdant en de tint Seneca Blue. Verder levert Lotus zeven interieurthema’s, te weten Black Nappa leder, Red Nappa leder, Grey Nappa leder, Tan Nappa leder, Black Alcantara met grijs stiksel, Black Alcantara met rood stiksel en Black Alcantara met gele stiksel. Er zijn vijf wieldesigns, allemaal in de maat 20-inch. De remklauwen worden geleverd in de kleuren zwart, rood, geel en zilver.
V6 of viercilinder van Mercedes-AMG
De levering aan klanten start komende lente met een heuse First Edition die Lotus in een gelimiteerd aantal produceert. Deze Lotus Emira First Edition heeft de geliefde 3,5-liter V6-motor van de Exige en Evora. In de zomer van 2022 komt Lotus met een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor – de i4 – afkomstig uit de schappen van Mercedes-AMG. Lotus levert een handbak, een conventionele automaat en een DCT-automaat.
Prestatiecijfers
Het vermogen van de aandrijflijnen varieert volgens Lotus van 360 tot 400 pk met een maximum van 430 Nm aan koppel. Lotus noemt 0-100-cijfers van minder dan 4,5 seconden en topsnelheden van 290 km/u. Dat zijn uitstekende cijfers. Ook de CO2-uitstoot valt mee: minder dan 180 g/km. Lotus noemt een doelgewicht van 1.405 kilogram in de meest lichte vorm.
Vanafprijs Lotus Emira
De vanafprijs begint in Nederland bij 73.210 euro, inclusief 21 procent BTW, maar exclusief BPM. De door Lotus genoemde vanafprijs van 72.000 euro is op basis van 19 procent BTW, in Nederland hanteren we 21 procent BTW. Daarbovenop komt dan nog wat BPM. Op basis van 180 g/km CO2-emissie is dat 14.500 euro aan BPM-boete. De Nederlandse vanafprijs – inclusief BTW en BPM – start zodoende bij 87.710 euro, een kleine 88 mille dus. En dat is gezien de auto en prestaties veel value for money. De prijs van de V6-versie is nog niet bekend.
Start levering
Lotus produceert de nieuwe Emira in het Britse Hethel (Norfolk). In die fabriek investeerde Lotus meer dan 100 miljoen pond. De leveringen in Nederland starten in februari/maart 2022. Lotus trapt af met een Emira Coupé, een Lotus Emira Roadster volgt over een kleine twee jaar.