Review – Lancia Ypsilon (2024), maakt hij de premiumbelofte waar?
Een koffietafel in een auto!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Audi A1 en Mini hatchback moeten volgens Lancia oppassen. Het merk belooft met de nieuwe Lancia Ypsilon een geduchte concurrent te bieden voor deze twee premium modellen. Want de nieuwe Ypsilon moet vooral een premium alternatief zijn. Is dat ook gelukt?
Specifieke bodemgroep
Wie houden we hier voor de gek? Want je ziet toch ook wel dat dit gewoon een Peugeot 208 of Opel Corsa is? Ja en nee. Je moet vooral wat achtergrond weten. Moederconcern Stellantis heeft een specifieke bodemgroep waarop de verschillende automerken hun eigen modellen kunnen produceren. Zo heeft Opel de Corsa, Peugeot de 208 en Lancia nu dus de Ypsilon. Elk merk heeft zijn eigen design, zijn eigen look & feel, maar onderhuids zijn de verschillen echt veel kleiner.
Ander karakter
Dat zie je ook terug bij deze nieuwe Lancia Ypsilon. De kleine is volledig gelijk aan andere modellen binnen de Stellantis-groep. De aandrijflijnen van dit model kan je bijvoorbeeld ook terugvinden in de modellen van Opel en Peugeot. Maar er zijn natuurlijk wel karakterverschillen. Door middel van andere software poogt Stellantis een ander karakter aan een model te geven. Bij deze Lancia ligt het accent op comfort, dat is direct duidelijk als je in deze auto rijdt. Maar er is ook ruimte voor dynamiek. Dat laatste komt door een groot verschil ten opzichte van de Corsa en 208. De auto heeft namelijk voor en achter een 24 mm grotere spoorbreedte ten opzichte van het standaard platform waarop ook de Corsa en 208 op staan. Een modelspecifieke stuurwielinrichting en ook modelspecifieke wielophanging maken dat deze Lancia Ypsilon daadwerkelijk anders stuurt dan zijn broertjes. Stellen dat de Ypsilon een 208 is met een ander design, is dus veel te kort door de bocht. De nieuwe Ypsilon voelt aan als een andere auto.
Premium concurrenten van Lancia Ypsilon
Dat moet ook wel, want Lancia mikt zoals gezegd op premium concurrenten zoals de Audi A1 en de nieuwe Mini. Dat zijn niet de minste auto’s. Qua uitstraling heeft de Ypsilon echt dat Italiaanse flair-randje. Het is een bijzondere auto om te zien, helemaal in een flitsende kleurstelling. Maar wat maakt deze Ypsilon dan echt premium? Onder meer extra geluidsisolatie in wielkasten, motorkap en onderstel zorgt ervoor dat de auto extra stil is. Ook het deurgeluid kreeg van de engineers extra aandacht. De deuren klinken minder blikkerig tijdens het sluiten. Die kleine dingen kunnen wel het verschil maken.
SALA
Een goede ambiance in het interieur is ook belangrijk om dat premium gevoel op te roepen. Ook op dat gebied zit het wel snor in de Ypsilon. Er is zelfs gedacht aan een heus koffietafeltje. Ook het kleurgebruik stemt tevreden, evenals de bekleding van de stoelen. Fluweel! Waar zie je dat nog? Een belangrijke rol in het interieur van deze nieuwe Lancia is weggelegd voor SALA. ‘Sala’ betekent in het Italiaans woonkamer, maar in de Ypsilon heeft het ook een andere betekenis: Sound/Air/Light/Augmentation. Het infotainmentsysteem is SALA gedoopt, net als de spraakassistent. Die werkt overigens met ChatGPT. Je kan hem dus alles vragen, inclusief om een intro om een videoreview te starten. Maar dat zal je ook wel merken als je onze videoreview van de Lancia Ypsilon bekijkt.
LANCIA YPSILON (2024) REVIEW: Dit kan Lancia beter aanpassen! – AutoRAI TV
Zachte toplaag?
De toplaag van het dashboard is gemaakt van een hard type kunststof. Hier zien we liever een zachte toplaag. Maakt het toch net af en past binnen de premium positionering van de Ypsilon. Achterin zitten kan, maar je moet niet te lang zijn. Dat ‘probleem’ hebben ook de 208 en Corsa. De bagageruimte is daarentegen aan de ruime kan met 352 liter aan inhoud.
Standaarduitrusting Lancia Ypsilon
De Ypsilon heeft best een rijke standaarduitrusting, met onder meer een multifunctioneel stuurwiel, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, automatische airconditioning en Keyless Start. Daarnaast is iedere Ypsilon ook standaard uitgerust met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, een 10,25-inch digitaal instrumentarium en een 10,25-inch touchscreen. Klanten kunnen ook rekenen op een uitgebreide reeks slimme rijhulpsystemen. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer Lane Keeping Assist, Driver Attention Alert, Adaptive Cruise Control, verkeersbordenherkenning, Forward Collision Warning, parkeersensoren achter en Intelligent Speed Assist.
LX
De uitrusting van de Ypsilon LX – het tweede uitrustingsniveau – biedt, bovenop de standaarduitrusting, zaken als sfeerverlichting in het interieur, een automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch inklapbare buitenspiegels, 17-inch lichtmetalen wielen, donker getinte ruiten achter, twee USB-C-aansluitingen achter en een inductielader voor smartphones. Vanaf de uitvoering LX is de Ypsilon ook uitgerust met SALA.
Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina
Er is ook een speciale Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina verkrijgbaar, gebouwd in een oplage van 1.906 gecertificeerde en genummerde exemplaren, als verwijzing naar het jaar waarin Lancia is opgericht. Cassina is een Italiaanse interieurontwerper. Deze versie heeft stoelbekleding in zachte, blauw fluwelen en 100% gerecyclede stof met ‘Cannelloni-structuur’ en dubbel stiksel. Hetzelfde blauw komt ook terug in de accenten op de portierpanelen, het dashboard en het exterieur. Ook opvallend is de multifunctionele ‘tavolino’ van Cassina. Dit is een nieuw designelement van bio-plastic en bekleed met zadelleder. In het geval van deze Edizione Limitata Cassina heeft de Ypsilon zelfs een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel inclusief massagefunctie, verwarmbare voorstoelen, onderscheidende 17-inch lichtmetalen wielen ‘Dark’ en een speciale genummerde koffietafel. Dat klinkt dan weer best premium.
Elektrische versie
De Lancia Ypsilon is verkrijgbaar met verschillende aandrijflijnen. Laten we beginnen met de elektrische variant. De aandrijflijn van deze uitvoering bestaat uit een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor die wordt gevoed door een 51 kWh-batterij. Hiermee is een actieradius tot 402 kilometer (WLTP, gecombineerde cyclus) mogelijk. De batterij is geschikt voor DC-snelladen, waarmee die in slechts 24 minuten van 20% tot 80% is op te laden. Dat staat gelijk aan 100 kilometer actieradius voor iedere 10 minuten snelladen. Deze aandrijflijn past perfect bij het comfortabele karakter van de Ypsilon, maar heeft ook voldoende vermogensreserve om zo nu en dan sportief te rijden.
Lancia Ypsilon met 1.2 Turbo Hybrid-aandrijflijn
De Ypsilon is ook leverbaar met een 1.2 Turbo Hybrid-aandrijflijn, bestaande uit een driecilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 74 kW (100 pk) in combinatie met 48V hybridetechnologie. Een automatische zestraps e-DCT-transmissie is standaard. Deze motorvariant kan bij lage snelheden, bijvoorbeeld tijdens parkeren en manoeuvreren, volledig elektrisch rijden. Deze aandrijflijn maakt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 9,3 seconden en een topsnelheid van 190 km/u mogelijk. Vooral deze hybride aandrijflijn is bijzonder fijn. De elektrische ‘push’ tijdens accelereren is ook goed voelbaar, vooral bij bij lagere toerentallen. Terugschakelen is haast niet nodig.
Tijdens de eerste testkilometers bleef het gemiddelde verbruik van de Hybrid-aandrijflijn steken op ongeveer 1 op 20, waardoor de 1 op 18 dit Lancia opgeeft toch vrij bescheiden blijkt te zijn. Ook de automatische transmissie schakelt soepel. Nog veel leuker: de Ypsilon met hybride aandrijflijn is gevoelsmatig veel lichter dan de batterij-elektrische versie. Logisch ook, want het scheelt een paar honderd kilogram.
Van elke Lancia een HF!
De elektrificatiestrategie van Lancia draait om de introductie van drie nieuwe modellen – één per twee jaar. De Lancia Ypsilon verschijnt eerst als BEV, dus met een volledig elektrische aandrijflijn. Volgens het strategisch plan ‘Dare Forward’ van Stellantis introduceert Lancia vanaf 2026 alleen nog volledig elektrisch aangedreven modellen. De planning is alsvolgt. In 2024 trapt het merk af met deze Ypsilon. In 2025 volgt de Ypsilon HF, gevolgd door de Gamma (ook als Gamma HF) in 2026. De Delta verschijn in 2028. Van die Delta komt ook een Delta HF.
Lancia Ypsilon 1.2 Turbo Hybrid 100 pk eDCT 6 (mild-hybride)
- Ypsilon: 29.700 euro
- Ypsilon LX: 32.700 euro
- Edizione Cassina Limitata: 32.700 euro
Lancia Ypsilon Electric 156 pk 51 kWh
- Ypsilon: 35.400 euro
- Ypsilon LX: 38.400 euro
- Edizione Cassina Limitata: 39.500 euro
Specificaties Lancia Ypsilon Electric 2024
- Lengte: 4,08 m
- Breedte: 1,76 m
- Hoogte: 1,44 m
- Gewicht: 1.584 kg
- Aandrijving: Batterij-elektrisch
- Segment: Premium B-segment (hatchback)
- Krachtbron: Elektromotor met 115 kW (156 pk) vermogen
- Koppel: 260 Nm
- Oplaadtijd gelijkstroom (DC): 24 minuten van 20 tot 80 %
- Energieverbruik: 14,3-14,6 kWh per 100 km
- Actieradius: 403 km (WLTP, gecombineerde cyclus)
Lancia showrooms
Er komen zes Lancia-showrooms in Nederland. Stellantis-dealer Broekhuis in Zwolle aangesteld als de eerste officiële Lancia-showroom. De nieuwe Lancia Ypsilon markeert de terugkeer van het merk naar Europa. Vanaf de eerste helft van 2024 start Lancia met een netwerk van ruim zeventig nieuwe dealers in hetzelfde aantal grote Europese steden. De eerste landen waar Lancia naar terugkeert zijn België – met tien dealers en dertien aftersales servicepunten – en Nederland – met zes dealers en evenveel aftersales servicecentra. Frankrijk en Spanje volgen en Duitsland volgt in 2025.
Conclusie review Lancia Ypsilon
De nieuwe Lancia Ypsilon is op diverse fronten echt premium, maar kan met name op het gebied van materiaalgebruik nog wat punten pakken. Ook de hinderlijke reflectie in de achterlichten – waarbij wegmarkeringen op het wegdek reflecteren in de achterlichten – is een vorm van een aandacht. Lancia heeft al aangegeven dit op te pakken. Aan de andere kant kan je het ook omschrijven als karakter. Een Italiaanse moet het juist van dat karakter hebben. Eigenzinnigheid. Onderscheidend vermogen. Lekker comfy. Op verzoek sportief. Aan die eisen voldoet de nieuwe Ypsilon allemaal. Van de 208 en Corsa is het absoluut de beter rijdende auto.