Trofeo Lancia: gloednieuwe klasse in rallysport
Lancia Ypsilon Rally4 HF maakt het mogelijk
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Lancia maakt in 2025 zijn terugkeer naar de autosport en rallywereld. Dat alles is mogelijk dankzij de nieuwe Lancia Ypsilon Rally4 HF en de gloednieuwe klasse Trofeo Lancia. Op de rallykalender staan zes evenementen verspreid over vijf rally’s. De hoofdprijs is een stoeltje in het officiële Lancia-team voor het Europees Rallykampioenschap (ERC) van 2026, waarbij de kampioen jonger is dan 35 jaar!
Prijzenpot ter waarde van 160.000 euro
De nieuwe rallyklasse Trofeo Lancia is bedoeld om jong talent naar het hoogste niveau van de internationale competitie te brengen. De hoofdprijs wordt aangevuld met een indrukwekkende prijzenpot ter waarde van 160.000 euro waarbij per evenement meer dan 22.500 euro aan prijzengeld wordt verdeeld. Hoewel de inschrijvingen nog niet geopend zijn, zijn er al meer dan 80 Lancia Ypsilon Rally4 HF-auto’s in Europa besteld. Dit buitengewone aantal maakt de compacte rallyauto nu al een commercieel succes, nog vóór zijn homologatie, die gepland staat voor 1 maart 2025.
Hospitality-unit
Bij elk rally-evenement op de kalender zal het “Lancia Corse HF Village” aanwezig zijn in het servicepark. Een hospitality-unit waar coureurs, autosportprofessionals, gasten, partners en fans samenkomen om zich onder te dompelen in het merk dat met zijn 10 wereldtitels meer iconische momenten in de rallygeschiedenis heeft gecreëerd dan welk ander merk dan ook.
Partners
Lancia speelt een sleutelrol als promotor van de Trofeo en heeft al de steun van grote partners zoals Michelin en Sparco. Daarnaast wordt het Turijnse merk bijgestaan door twee belangrijke spelers in de autosportwereld: LPD Italia, dat de sportieve, technische en logistieke aspecten beheert, en Gino Motorsport, dat verantwoordelijk is voor de levering van reserveonderdelen tijdens de races.
Inschrijfgeld
Het inschrijfgeld voor de 2025 Trofeo Lancia bedraagt 2.500 euro voor het hele seizoen, met extra opties voor deelnemers die alleen aan bepaalde wedstrijden willen deelnemen. Dit bedrag omvat een officiële Lancia CORSE HF-raceoverall en kampioenschapskleding, beide ontworpen door Sparco. Daarnaast kan elk team deelnemen aan zowel het algemene klassement als een van de drie categorieën:
- Junior: voor coureurs onder de 25 jaar (geboren op of na 1 januari 2001).
- Master: voor coureurs tussen de 25 en 35 jaar (geboren tussen 1 januari 1990 en 31 december 2000).
- Expert: voor coureurs ouder dan 35 jaar (geboren vóór 1 januari 1990).
Bij elke rally worden prijzen uitgereikt aan de top drie in elke categorie, wat betekent dat per race negen coureurs in de prijzen vallen. De beloningen per race zijn als volgt:
Junior & Master categorieën:
- 1e plaats: € 5.000,-
- 2e plaats: € 3.000,-
- 3e plaats: € 1.500,-
Expert categorie:
- 1e plaats: € 2.000,-
- 2e plaats: € 1.000,-
- 3e plaats: € 500,-
Hoofdprijs
Lancia’s belangrijkste doel is jong talent een professionele rallycarrière te bieden en hen een echte kans te geven om door te groeien. Daarom zal de winnaar van de Trofeo Lancia een officieel fabriekstoeltje krijgen in de 2026 European Rally Championship (ERC) achter het stuur van een Lancia Ypsilon Rally4 HF. Deze prijs is meer dan 200.000 euro waard en wordt toegekend als de algemene kampioen van de Trofeo jonger is dan 35 jaar (ingeschreven in de Junior- of Master-categorie).
Alle kampioenen van de Trofeo Lancia worden gehuldigd tijdens een speciaal eindejaarsgala in Turijn, waar de winnaars van de drie categorieën hun prijzen in ontvangst nemen. Mocht de Junior- of Master-kampioen niet het algemene kampioenschap winnen, dan ontvangen zij een geldprijs van 10.000 euro. De winnaar van de Expert-categorie ontvangt een beloning van 5.000 euro.
Daarnaast bestaat de totale prijzenpot van de Trofeo Lancia voor 50% uit contant geld en 50% uit vouchers, inwisselbaar bij de Stellantis Racing Shop.
Bonuspunten
Elke coureur die de finish haalt, krijgt een punt voor het Trofeo Lancia-klassement, zowel in het algemene als in het categorieklassement. Bovendien zijn er bonuspunten te verdienen via innovatieve concepten zoals Best Performer, de Miki Stage en Rally+.
- Best Performer beloont pure snelheid: de coureur met de meeste snelste tijden per rally ontvangt 5 bonuspunten, zelfs als hij of zij de finish niet haalt.
- Miki Stage is een eerbetoon aan tweevoudig wereldkampioen Miki Biasion en levert 3 extra punten op voor de rijder die de laatste special stage van de rally wint.
- Rally+ is een jokerkaart die elke coureur één keer per seizoen kan inzetten. Op een rally naar keuze ontvangt de deelnemer extra punten als hij of zij in de top 5 eindigt.
Zes evenementen
De terugkeer van Lancia naar de rallywereld gaat gepaard met het commerciële succes van de Lancia Ypsilon Rally4 HF, die al meer dan 80 pre-orders heeft ontvangen. Om eerlijke concurrentie te garanderen, wordt de homologatie uitgesteld tot 1 maart 2025. Waardoor alle teams hun auto’s op tijd kunnen ontvangen en een gelijke voorbereidingstijd krijgen.
De 2025 Trofeo Lancia start op 9 mei met de Targa Florio Rally en volgt verder de kalender van het Italiaans Rallykampioenschap:
- 8-11 mei 2025 – Targa Florio
- 30-31 mei 2025 – Rally Due Valli
- 4-5 juli 2025 – Rally di Roma Capitale – Leg 1
- 6 juli 2025 – Rally di Roma Capitale – Leg 2
- 13-14 september 2025 – Rally del Lazio
- 17-18 oktober 2025 – Rallye Sanremo
Voorafgaand aan de Trofeo zal het Lancia Corse HF-team aanwezig zijn op de Rally Regione Piemonte, met volledige hospitality en verrassingen voor coureurs en fans. Hoewel dit evenement niet meetelt voor de Trofeo, dient het als symbolische start van het seizoen en onderstreept het de sterke band tussen Lancia en de regio Piemonte.
Luca Napolitano zegt: “Met de Ypsilon Rally4 HF en de Trofeo Lancia vieren we ons legendarische verleden terwijl we naar de toekomst kijken. We bieden jong talent een unieke kans om zich te bewijzen. Dit project is bovendien een technologisch laboratorium om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die later in onze productieauto’s, zoals de toekomstige Lancia HF, zullen worden toegepast. De Trofeo Lancia is een kans voor al onze fans om deel uit te maken van deze buitengewone wedergeboorte.”