
Kia Stonic is helemaal nieuw: dit heeft hij te bieden
Verkrijgbaar als mild-hybride

Dit is de nieuwe Kia Stonic. De compacte CUV krijgt een aangescherpt design, een gemoderniseerd interieur en diverse technologische verbeteringen die eerder vooral in grotere modellen van het merk te vinden waren.
Design en interieur Kia Stonic
Het design van de Stonic is gebaseerd op de ‘Opposites United’-filosofie van Kia. De vernieuwde voorzijde valt op door de kenmerkende Star Map Signature Lighting. Ook de achterzijde is herzien en sluit aan op het vernieuwde lijnenspel. Nieuwe lichtmetalen velgen in 16- en 17-inch en extra carrosseriekleuren, waaronder Adventurous Green en Yacht Blue, maken deel uit van het aanbod.
Binnenin is de Stonic voorzien van een panoramisch dubbel display met twee 12,3-inch schermen. De traditionele knoppen voor klimaatregeling zijn vervangen door een multimode touchscreen. Verder beschikt het interieur over USB-C-aansluitingen, een draadloze oplader en nieuwe sfeerverlichting.
Connectiviteit en veiligheid
De Stonic ondersteunt Kia Connect met cloudgebaseerde diensten, waaronder voertuigdiagnostiek en bediening op afstand via de Kia-app. Ook is de Digital Key beschikbaar, waarmee de auto geopend en gestart kan worden met een compatibele smartphone of smartwatch.
Het model wordt geleverd met diverse rijhulpsystemen. Voorbeelden zijn Blind-spot Collision Avoidance Assist, Safe Exit Warning en Forward Collision-Avoidance Assist 1.5. Daarnaast zijn Smart Cruise Control, Highway Driving Assist en Lane Following Assist aanwezig.

Aandrijflijn Kia Stonic 2026
Voor de Nederlandse markt wordt de Stonic uitsluitend geleverd als Mild Hybrid (MHEV) met een 1.0-liter T-GDi benzinemotor van 115 pk. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps automaat met dubbele koppeling.
Technische specificaties Kia Stonic 2026
Afmetingen (mm)
- Lengte: 4.165
- Breedte: 1.760
- Hoogte: 1.520
- Wielbasis: 2.580
- Overhang vóór: 855
- Overhang achter: 730
- Grondspeling: 165 (15”/16”) / 183 (17”)
Interieur (mm)
- Hoofdruimte: 1e rij 996 / 2e rij 975
- Beenruimte: 1e rij 1.070 / 2e rij 850
- Schouderruimte: 1e rij 1.375 / 2e rij 1.355
- Heupruimte: 1e rij 1.344 / 2e rij 1.330
Bagageruimte (liters, VDA)
- Achter de 2e rij: 352
- Met achterbank neergeklapt: 1.155
Brandstoftank (liters)
- Capaciteit: 45
Aandrijflijn (FWD, benzine MHEV)
- 1.0-liter T-GDi, 115 pk bij 6.000 tpm
- Handgeschakelde zesversnellingsbak
- Maximaal koppel: 172 Nm bij 1.500-4.000 tpm
- 7-traps DCT
- Maximaal koppel: 200 Nm bij 2.000-3.000 tpm
Historie van de Kia Stonic
De Kia Stonic werd in 2017 voor het eerst geïntroduceerd als compacte crossover voor de Europese markt. Het model werd gepositioneerd onder de Kia Sportage en speelde in op de toenemende vraag naar kleinere SUV’s en crossovers. De Stonic was bedoeld als een praktische en toegankelijke auto voor stedelijke omgevingen, maar met de uitstraling en het rijcomfort van een grotere SUV.
Sinds zijn introductie kreeg de Stonic meerdere updates, waaronder de toevoeging van Mild Hybrid-techniek in 2020. Daarmee werd het model efficiënter en beter afgestemd op strengere Europese emissie-eisen. In de loop der jaren wist de Stonic een vaste plaats te veroveren binnen het gamma van Kia, mede door zijn compacte afmetingen, relatief ruime interieur en veelzijdige inzetbaarheid.











