Kia stapt in elektrische bedrijfswagens: Kia PV5 trapt af in 2025
Nog veel meer PV-modellen in aantocht
Kia komt op termijn met een complete familie elektrische bedrijfswagens. Tijdens de Consumer Electronics Show (CES) 2024 in Las Vegas geeft de Zuid-Koreaanse fabrikant een voorproefje van de modellen die onder de noemer ‘Platform Beyond Vehicle’ vallen. De eerste PBV die Kia introduceert, is de Kia Concept PV5. De productieversie komt al in 2025.
Kia-bedrijfswagens op maat
De toekomstige PBV’s van Kia zijn allesomvattende mobiliteitsoplossingen waarbij op maat gemaakte elektrische voertuigen worden gecombineerd met geavanceerde software op basis van de software-to-everything strategie (SDx) van de Hyundai Motor Group. Als een Platform Beyond Vehicle gaan de PBV’s van Kia zowel bedrijven als particulieren met hun op maat gemaakte carrosserieën en interieurs een ongekende flexibiliteit en ultieme vrijheid bieden.
“Met onze nieuwe PBV-strategie willen we inspringen op de behoeften van klanten en communities en we richten ons daarbij op specifieke marktvoorkeuren”, zegt Ho Sung Song, President en CEO van Kia. “De PBV’s van Kia gaan ondernemers helpen bij het innoveren van hun activiteiten dankzij ons klantgerichte managementsysteem, de expertise op het gebied van EV’s en de zich snel ontwikkelende SDx-strategie van de Hyundai Motor Group. We zijn verheugd om hier op de CES te laten zien dat we volledig voorbereid zijn om de pionier te worden op de wereldwijde PBV-markt”, voegde hij eraan toe.
Een visie op toekomstige mobiliteit
De PBV-roadmap bestaat uit drie verschillende fasen. In de eerste fase staat de introductie van de Kia PV5 centraal. Deze EV is geoptimaliseerd voor onder meer pakketbezorgers en nutsbedrijven en biedt verschillende conversiemogelijkheden voor verschillende klantbehoeften. De dataconnectiviteit tussen de voertuigen en externe systemen maken een softwaregedreven wagenpark mogelijk waarbij bijvoorbeeld route- of leveringsinformatie optimaal kan worden gegenereerd. De op maat gemaakte PBV-oplossingen zorgen voor minder stilstand en een grotere effectiviteit.
In de tweede fase gaat Kia de line-up van PBV-modellen fors uitbreiden en op AI gebaseerde mobiliteitsplatforms lanceren die data gebruiken om met gebruikers te communiceren en ervoor zorgen dat de voertuigen altijd up-to-date zijn. Een geïntegreerde PBV-oplossing biedt een naadloze ervaring op alle apparaten en software.
In de derde fase gaan de PBV’s van Kia evolueren naar verregaand aanpasbare mobiliteitsoplossingen die volledig zijn geïntegreerd met toekomstige mobiliteitsecosystemen. In deze fase evolueren PBV’s tot live platforms die elk idee tot werkelijkheid brengen en maken verbonden, zelfrijdende voertuigen onderdeel uit van smart city-besturingssystemen. Met de opkomst van een hyperverbonden wereld waarin mensen, PBV’s en de sociale infrastructuur naadloos met elkaar verbonden zijn, kan Kia de deur openen naar volledig nieuwe levensstijlen en ondernemingsvormen. Het geavanceerde PBV-ecosysteem wordt gebaseerd op de toekomstige technologieën van de Hyundai Motor Group op het gebied van autonoom rijden, geavanceerde luchtmobiliteit, robotica en het energienetwerk.
Easy Swap
Met de flexibele ‘Easy Swap’-technologie van Kia kan één enkel voertuigchassis worden gebruikt om aan meerdere mobiliteitsbehoeften te voldoen. Achter een vaste cabine, ofwel ‘driver zone’, kunnen door middel van een hybride elektromagnetische en mechanische koppelingstechnologie verschillende verwisselbare opbouwvarianten, ofwel ‘life modules’ worden bevestigd. Zo kan een PBV overdag worden ingezet als taxi, ’s nachts als een bestelwagen en in het weekend als recreatievoertuig voor eigen gebruik.
Dynamic Hybrid
De verregaande modularisatie wordt mede mogelijk gemaakt door de ‘Dynamic Hybrid’ lasloze carrosserieconstructie, waardoor de lengte van de beweegbare delen flexibel kan worden aangepast aan het gebruiksdoel van het voertuig. De specifieke onderdelen zijn gemaakt van hoogwaardig buisstaal en speciaal ontwikkelde polymeren en zijn met 55 procent gereduceerd zonder verlies aan stijfheid. De Dynamic Hybrid-technologie wordt leverbaar in een gestandaardiseerde, handige kitvorm en maakt een snelle en eenvoudige transformatie van een Kia PV5 mogelijk.
Eenvoudig in gebruik
De belangrijkste missie van Kia is ervoor te zorgen dat de PBV’s van het merk eenvoudig en intuïtief te bedienen zijn, ongeacht waar, wanneer of hoe ze worden gebruikt. Of het voertuig nu bedoeld is om mensen mee te vervoeren, goederen te verplaatsen of te voldoen aan logistieke of persoonlijke mobiliteitsbehoeften, elke PBV heeft een consistent design dat zijn solide en robuuste karakter weerspiegelt en een betrouwbare en zeer capabele houding uitstraalt. Het ontwerp bevat geen onnodige lijnen of oppervlakken en staat volledig in het teken van nuttige functies die het leven van de bestuurders en eventuele passagiers gemakkelijker maakt. De concepten die op de CES zijn onthuld geven een glimp van de mogelijkheden.
Lekker ruim
Dankzij de mix van een eenvoudig maar robuust oppervlaktedesign met expressieve graphics, horen de verschillende PV5-modellen duidelijk bij elkaar, ondanks hun uiteenlopende karakters. Elke uitvoering bevat grote deuren die een uitzonderlijk grote opening bieden, zonder zichtbare stijlen en daarmee moeiteloos in- en uitstappen (of laden) mogelijk maken. Binnenin zorgen de verlengde wielbasis en het elektrische platform voor brede, vlakke open ruimtes die vrijwel eindeloze opslag- en gebruiksmogelijkheden bieden. De bestuurder heeft de beschikking over een ergonomisch ingerichte cabine die ook als kantoor kan dienen, waarbij het inklapbare stuur kan worden gebruikt als bureaulamp.
Duurzaamheid
Ook bij het ontwerpen van PBV’s staat bij Kia duurzaamheid centraal. Het merk gaat voor de productie van PBV’s dan ook veel gebruik maken van materialen zoals bioplastic, restmaterialen, bioverf, gerecycled PET-materiaal, vilt en bio-PU-schuim.
Line-up Kia PV5
Kia gaat in fase 1 de PV5 in verschillende varianten aanbieden, waaronder Basic-, Van-, High Roof- en Chassis Cab-versies. In de toekomst is ook een Robotaxi-uitvoering gepland die wordt ontwikkeld in samenwerking met Motional (een joint-venture van HMG en Aptiv).
In de tweede fase wordt het PBV-ecosysteem uitgebreid met de PV7 en PV1, waarbij gebruik wordt gemaakt van kast- en framesystemen om optimaal gebruik te maken van het modulaire concept.
1) PV7 — Het grootste voertuig van de line-up, met nog meer binnenruimte, een groter rijbereik en extra functionaliteiten.
2) PV1 — Het kleinste model van de reeks, PV1, wordt geoptimaliseerd voor wendbaar logistiek transport over korte afstanden, waarbij gebruik wordt gemaakt van nieuwe aandrijfmodules om de draaicirkel te minimaliseren, zelfs in kleine ruimtes.
3) PBV-modulariteit — Een geïntegreerd railsysteem in het dak, op de vloer en aan de zijkanten van de voertuigen maakt een moeiteloze aanpassing aan de individuele behoeften van de klant mogelijk. Dit systeem staat ook garant voor een naadloze overdracht van goederen en items tussen voertuigen, met behulp van gestandaardiseerde kasten en frames. De ‘rails’ binnen dit ecosysteem vereenvoudigen de verplaatsing van items tussen voertuigen, terwijl het modulaire ontwerp van de functionele accessoires, zoals luidsprekers en planken een grenzeloze flexibiliteit bieden voor een breed scala aan scenario’s.
Modularisering
“De PBV’s van Kia luiden een nieuw tijdperk in van naadloze alledaagse zakelijke en lifestyle-oplossingen. Met de ongekende modularisering en flexibiliteit kunnen we het leven van onze klanten gemakkelijker en beter maken, of ze nu stilstaan of onderweg zijn,” zegt Karim Habib, Executive Vice President en Head of Kia Global Design.
Klaar om elke vraag te beantwoorden
Om optimaal te profiteren van de mogelijkheden die PBV’s bieden, gaat Kia een speciaal bedrijfssysteem lanceren dat elk aspect van het proces omvat, van het productassortiment tot de integratie van softwareoplossingen en wereldwijde partnerships.
EVO-fabriek in Autoland Hwaseong
Kia neemt met de bouw van een PBV-specifieke EVO-fabriek in Autoland Hwaseong, Korea een belangrijke stap om aan de uiteenlopende eisen van klanten te voldoen. In deze fabriek wordt een hybride productieaanpak geïmplementeerd. Door samenwerking met wereldwijde conversiepartners kan Kia op basis van de PBV-modellen een groot aantal conversies aanbieden. De fabriek is medio 2025 operationeel en heeft op termijn een jaarlijkse capaciteit van 150.000 eenheden.
De oplossingen van Kia op het gebied van In-Vehicle Infotainment (IVI), Fleet Management Systems (FMS) en opladen gaan gebruik maken van op voertuigsoftware gebaseerde data en AI-technologieën. Hiermee kunnen klantgerichte oplossingen, voorspellend onderhoud om stilstand te minimaliseren en op maat gemaakte laadprogramma’s mogelijk worden gemaakt.
De IVI-oplossing heeft tot doel het dagelijks leven te verbeteren door gebruikersvoorkeuren in realtime te herkennen en relevante contextuele gegevens te verstrekken. Het biedt onder meer toegang tot de Kia PBV App Market en apps van derden, zodat klanten onderweg over de nieuwste informatie en het laatste entertainment kunnen beschikken. Door verbinding te maken met bedrijfsspecifieke apps die voorheen beperkt waren tot mobiele apparaten, verbetert het servicegemak en de betrouwbaarheid van informatie, waardoor een holistische gebruikerservaring wordt geboden.
PBV-wagenparkbeheeroplossing (FMS)
Met de PBV-wagenparkbeheeroplossing (FMS) kunnen klanten efficiënt toezicht houden op meerdere voertuigen. Het biedt inzicht in verkoop, voorraad en leveringen, wat mobiliteits- en logistieke bedrijven ten goede komt. Tot de mogelijkheden behoren onder meer voorraadbewaking, temperatuurregeling en een intelligente routeplanning. De oplossing stroomlijnt wagenparkbeheer met realtime gegevens en AI-integratie om onderhoud te kunnen voorspellen en een optimale operationele efficiëntie te bereiken.
Vehicle-to-Everything
Ook de toekomstige EV-laadoplossing van Kia is gericht op maximale efficiëntie. De technologie houdt bijvoorbeeld rekening met de laadniveaus van de batterij, routes, schema’s en pauzes. Kia streeft ernaar een totale energieoplossing te bieden door gebruik te maken van een innovatieve oplaadinfrastructuur, waardoor batterijen met een hoge dichtheid mobiele apparaten en noodapparatuur van stroom kunnen voorzien. Dit wordt mogelijk gemaakt door de geavanceerde Vehicle-to-Everything (V2X)-technologie van het merk.
Partners
De integratie van IVI, FMS en EV-laadoplossingen wordt door Kia aangeboden met uniforme software, waardoor pakketoplossingen mogelijk worden gemaakt die kunnen worden aangepast aan verschillende zakelijke omgevingen. Kia heeft daartoe partnerships gesloten met bedrijven als Uber, Coupang, CJ Logistics, Kakao Mobility en Dubai Taxi Corporation.
“De PBV-activiteiten van Kia vormen het hoogtepunt van onze klantgerichte zakelijke aanpak. De sterke partnerships zijn een drijvende kracht achter onze transformatie naar een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen”, zegt Pierre-Martin Bos, Vice President en BDM Director Kia PBV Business Division.
Integratie van robotica, AAM en autonoom rijden
De toekomstige activiteiten en het sluiten van partnerships zijn belangrijk om de integratie van robotica, AAM en autonoom rijden te versterken en zo de beste PBV-mobiliteitsoplossing binnen slimme stadsomgevingen te bieden.
1) Robotica – Kia maakt gebruik van robotica, waaronder de Stretch- en Spot-robots van Boston Dynamics, om de logistieke automatisering en 24-uurs kwaliteitscontrole in de slimme fabrieken te verbeteren.
2) AAM – Kia werkt samen met Supernal, een dochteronderneming van Hyundai Motor Group, om de ontwikkeling van slimme steden te versnellen door multimodale diensten en mobiliteitshubs te introduceren op basis van geavanceerde luchtmobiliteit.
3) Autonoom rijden – Kia werkt samen met Motional aan de uitrol van autonome rijtechnologie. Een concreet voorbeeld is het plan voor de ontwikkeling van een op software gebaseerde PV5 Robotaxi. De samenwerking heeft tot doel de concurrentiekracht van Kia te combineren met Motional’s geavanceerde niveau 4 autonome rijtechnologie om zo de wereldwijde zakelijke kansen optimaal te benutten.
De softwaremogelijkheden van de Hyundai Motor Group gaan verder dan voertuigtoepassingen en strekken zich uit tot verschillende domeinen van mobiliteit, zoals robotica, vliegtuigen en autonoom rijden. Het doel: de bediening, controle en het beheer mogelijk maken om een tijdperk van hyperconnectiviteit tussen mensen en apparaten te bevorderen.
‘Beyond mobillity’ op duurzame manier
Kia rolt sinds 2021 met volle vaart de Plan S-strategie uit om zich aan te passen aan de snel veranderende markt. Na de lancering van meervoudige bekroonde modellen, waaronder de EV6 en EV9, wil Kia zijn positie als toonaangevende aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen tegen 2030 verstevigen door de lancering van een groot aantal andere modellen, waaronder de EV3 en EV4. In het streven om zijn visie te verwezenlijken en tegemoet te komen aan de uiteenlopende behoeften van klanten, heeft de herlancering van het merk Kia verder geleid tot de ontwikkeling van een duurzaam, klantgericht managementsysteem.
Tijdens de transformatie heeft Kia al een aantal belangrijke duurzaamheidsdoelstellingen bereikt waaronder de implementatie van tien onmisbare duurzaamheidsitems die moeten worden toegepast op alle nieuwe Kia-modellen om daarmee duurzaamheid op grote schaal te bewerkstelligen.