Kia opnieuw nummer 1 in kwaliteitsonderzoek
'72 problemen per 100 auto’s' volgens J.D. Power
In de nieuwste ‘Initial Quality Study’ (IQS) van het gerenommeerde onderzoeksbureau J.D. Power staat Kia opnieuw op nummer 1. Voor het tweede jaar op rij blijkt de kwaliteit van nieuwe Kia’s beter dan die van de concurrentie.
Onbetwiste nummer 1
Kia scoorde dit jaar nog beter dan in 2016, toen het merk ook als beste uit de bus kwam. De autobouwer verbeterde de score tot ’72 problemen per 100 auto’s’, ofwel het laagste aantal in de laatste twintig jaar dat J.D. Power de IQS uitvoert.
Tevens behaalde Kia van alle autofabrikanten de meeste awards. In vijf segmenten legde Kia beslag op de eerste plaats. De Soul won in het segment compacte MPV’s, de Forte in het segment compacte auto’s, de Cadenza bij de grote auto’s, de Niro bij de kleine MPV’s en de Sorento bij de medium-SUV’s.
De Kia Cadenza scoorde het beste van alle auto’s in het onderzoek van J.D. Power, echter wordt die samen met de Kia Forte niet in Nederland geleverd.
J.D. Power
De Initial Quality Study van J.D. Power is een grootschalig onderzoek onder Amerikaanse autobezitters die sinds negentig dagen in een nieuwe auto rijden. Meer dan 77.000 particulieren namen dit jaar deel aan de enquêtes en in totaal kwamen 243 modellen van 33 fabrikanten aan bod.
Na Kia volgt Genesis – het luxemerk van Hyundai – op de tweede plaats met 77 problemen per 100 auto’s. Porsche staat op de derde plaats met 78 problemen per 100 auto’s.
Volvo, Jaguar en Fiat komen als slechtste merken uit het onderzoek. Het gemiddelde van alle merken ligt op 97 problemen per 100 auto’s en 27 merken wisten hun score te verbeteren ten opzichte van vorig jaar.