Kia EV9 (2024) review – De perfecte grote elektrische gezinsauto?
Grote gezinnen die een grote elektrische auto met zeven zitplaatsen zoeken hebben op dit moment nog weinig keuze. Je komt al snel uit bij een peperdure Tesla Model X of Mercedes-Benz EQS SUV. Auto’s met een prijskaartje van een ton of (veel) meer. Kia introduceert een alternatief: de reusachtige EV9. Wij kregen de sleutels in handen en gingen op pad.
Groot
De EV9 is niet de langste auto die we dit jaar rijden. Dat is de Land Rover Defender 130, met een lengte van 5,35 meter. Maar met een lengte van 5,01 meter is de EV9 wel de langste EV die we ooit hebben gereden – of je moet een elektrische Renault Master meerekenen. De EV9 is zó groot, dat hij zelfs langer is dan de verlengde versie van de Volkswagen ID.Buzz. Zijn wielbasis is minstens zo indrukwekkend: 3,1 meter.
Balzaal
Binnenin de Kia stap je een balzaal in. Wij testen de zeszitter. We zitten op alle zitrijen haast even lekker. Toegegeven, helemaal achterin zit je schouder aan schouder met je medepassagier, maar wat betreft beenruimte is er absoluut geen gebrek. Dit is een zeldzame luxe in het segment van personenauto’s. De forse ‘captain chairs’ op de tweede zitrij kunnen 180 graden draaien, waardoor je ineens tegenover elkaar zit achterin. Uit de middenconsole kunnen passagiers achterin een tafeltje naar achteren trekken en iedereen krijgt zijn eigen ventilatierooster. Stoelverwarming én -koeling is ook mogelijk op de tweede zitrij. De stoelen op de derde zitrij zijn zelf elektronisch verstelbaar. De Kia EV9 heeft verdomd veel luxetrekjes die je eerder in een Mercedes-Benz EQS SUV zou verwachten.
Praktisch en milieubewust
Voorin maakt de EV9 ook indruk. Het interieur is modern en functioneel, met niet minder dan drie schermen en een handig head-up display. Er zijn fysieke knoppen voor de klimaatregeling – kijken we even mee, auto-industrie – en Kia heeft veel biomaterialen gebruikt, wat het interieur milieuvriendelijk maakt. Dankzij het hoekige design van de EV9, heb je uitstekend zicht rondom. Ondanks zijn flinke formaat, kun je de auto eenvoudig plaatsen en zie je niet snel iets of iemand over het hoofd.
Strakke eigentijdse stijl
Over het design gesproken: de Kia EV9 valt meteen op met zijn moderne design. Met een stompe neus, weinig opsmuk en een vloeiende carrosserie, oogt hij strak en eigentijds. Het nieuwe Kia-logo prijkt trots op de voorkant, en de moderne interpretatie van de Tigernose grille is een knap staaltje ontwerp. De koplampen bestaan uit twaalf led-elementen, met langgerekte dagrijverlichting, die volgens Kia een sterrenbeeld moeten vormen. De vierkante wielkasten en robuuste wieldesigns – in de maten 19-, 20- of 21-inch – maken het stoere plaatje compleet.
Kracht en comfort
De Kia EV9 is beschikbaar met zowel achterwielaandrijving als vierwielaandrijving. De basismotor levert 204 pk en sprint van 0 naar 100 km/u in 9,4 seconden. Maar voor de snelheidsduivels is er de GT-Line, die maar liefst 385 pk en 700 Nm ‘onder de motorkap’ heeft en in slechts 5,3 seconden naar 100 km/u schiet. Het gewicht van de Kia EV9 is stevig: minstens 2.400 kg. Het onderstel is er op berekend en biedt veel comfort. Bij drempels en bochten merk je wel dat je met flink wat kilo’s onderweg bent, maar bij normaal rijgedrag heb je er weinig last van.
Actieradius
Alle versies van de Kia EV9 zijn uitgerust met een 99,8 kWh accupakket. De versie met achterwielaandrijving biedt een bereik van 563 kilometer, terwijl de vierwielaangedreven versie 505 kilometer haalt. In de praktijk kun je er uiteraard al snel 50 tot 100 kilometer vanaf halen, maar dan blijft er nog steeds een indrukwekkende actieradius over. De laadsnelheid is misschien nog wel indrukwekkender. De EV9 kan tot 210 kW snelladen. Zo kun je in een kwartiertje 249 kilometer bijladen. Het maakt de grote SUV een prima kilometervreter. Zelfs met een grote caravan – de AWD mag tot 2.400 kilogram trekken – zouden wij een reis naar Zuid-Europa aandurven met de Kia.
Wat kost de Kia EV9?
De Kia EV9 is verkrijgbaar in drie verschillende versies. De basisversie, de EV9 Air, begint bij 67.995 euro en levert 204 pk met een actieradius van 563 kilometer. De Launch Edition, met dezelfde aandrijflijn, wordt geleverd met extra functies en heeft een prijskaartje van 71.500 euro. Wij reden de Launch Edition GT-Line, met 385 pk en te veel spulletjes aan boord om op te noemen. Deze variant is er vanaf 78.900 euro.
Conclusie:
De Kia EV9 is zonder twijfel een indrukwekkende toevoeging aan de wereld van elektrische auto’s. Met zijn ruime interieur, modern design, uitgebreide actieradius en snelle laadcapaciteit, weet hij op veel vlakken te overtuigen. Als je op zoek bent naar een elektrische SUV met ruimte voor het hele gezin en uitstekende prestaties, dan is de Kia EV9 zeker een optie om te overwegen. Zijn minpunten? Hij is aan de prijs. Zeker voor een Kia, horen we je denken. Maar Kia is niet meer wat het vroeger was. Ze lopen – samen met Hyundai en Tesla – voorop op het gebied van elektrisch rijden. Voorlopig is er geen ander merk dat zoveel vierkante meters elektrische auto biedt voor dezelfde prijs of minder. Zijn afmetingen zijn wel een uitdaging in ons land. Zonder een eigen parkeerplek bij huis, kan het vinden van een geschikte parkeerplaats een uitdaging zijn.