Herkenbaar, maar anders: waarom de KGM Actyon Hybrid opvalt
Het Koreaanse KGM presenteert de nieuwe Actyon Hybrid – een SUV met coupé-allures en een hybride aandrijflijn. Hij onderscheidt zich niet door een compleet nieuw concept, maar door subtiele designkeuzes. Bekende KGM-elementen zijn duidelijk aanwezig, maar de lijnen zijn vloeiender en de uitstraling verfijnder.
Daarmee positioneert de Actyon Hybrid zich als een stijlvolle aanvulling binnen het bestaande aanbod. Hij staat net zo stevig op zijn poten als de andere SUV’s van het merk, maar doet dat met net iets meer allure – hij oogt chique, strak en een zelfs een tikje statig zo op een landgoed, vind je niet?
Buitenkant Actyon: bekend, maar net even anders
Zet de Actyon Hybrid naast de KGM Torres Hybrid of de KGM Torres EVX en de gelijkenissen springen snel in het oog. Het lichtsignatuur voelt vertrouwd, net als de motorkap met zijn uitgesproken lijnen en accenten. Ook de brede houding en de duidelijke schouderlijn tonen de familielijn.
Maar waar de Torres vooral ‘rechttoe rechtaan’ is, kiest de Actyon Hybrid voor een andere toon. De daklijn helt iets af, de details zijn verfijnder en de afwerking oogt gelikter. Het resultaat is een SUV-coupé die minder hoekig is en meer nadruk legt op stijl – we vinden het niet verkeerd! Overigens zijn er ook verschillen tussen de Torres Hybrid en de Torres EVX – je ziet ze in onderstaande video:
SUV-coupé met D-segment formaat
Met een lengte van 4,74 meter begeeft de Actyon Hybrid zich netjes in het D-segment. Dat zie je terug in zijn voorkomen. Het is een volwassen SUV met een breed en zelfverzekerde uitstraling. De zilveren accenten, de doorlopende lijnen over de flanken en opvallende lichtsignatuur geven hem iets chiquers dan je misschien gewend bent van KGM, terwijl hij zijn basis deelt met de Torres Hybrid.
Interieur Actyon: comfortabel en compleet
Binnenin zet KGM die lijn moeiteloos door. Het interieur voelt verzorgd en luxe aan, met standaard een volledig lederen bekleding. De twee 12,3-inch schermen – een voor de digitale tellers en een voor het infotainmentsysteem – bepalen het dashboard. Apple CarPlay en Android Auto zijn ook van de partij, net als zaken die je normaal pas hoger in de optielijst verwacht, zoals verwarmde én geventileerde voorstoelen, stuurverwarming, navigatie en een achteruitrijcamera.
Hybride aandrijving voor dagelijks gebruik
De Actyon Hybrid maakt gebruik van het Dual-Tech Hybrid System. Een 1,5-liter benzinemotor werkt samen met een elektromotor en een e-DHT transmissie. Het doel is duidelijk: soepel rijden, laag verbruik – 6,1 liter per 100 km – en zo vaak mogelijk elektrisch bewegen zonder dat je hoeft te stekkeren. Volgens KGM rijdt de Actyon Hybrid in stadsverkeer tot 94 procent van de tijd elektrisch. Je zult dus vooral bij lage snelheden en acceleraties merken dat de ondersteuning van de elektromotor van pas komt.
Wanneer staat de Actyon in de showroom, en voor welke prijs?
Dit is natuurlijk de troef van het Koreaanse merk – value for money. De KGM Actyon Hybrid is in Nederland leverbaar vanaf 46.990 euro voor de Platinum-uitvoering. De Titanium, met de meest uitgebreide uitrusting, is verkrijgbaar vanaf 49.490 euro. Daarbovenop komt de bekende KGM-garantie tot 10 jaar of 150.000 kilometer – net wat je eerder bereikt – inclusief pechhulp in heel Europa. Best een goede deal, toch?
De officiële publieksintroductie vindt over een paar weken plaats op de Autosalon in Brussel en eind deze maand staat hij in de showroom bij jou om de hoek.