Achter kenteken J-771-PT schuilt een uniek voertuig
RDW over de PAL-V Liberty
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Wellicht een kleine stap voor de buitenwereld, maar voor het Nederlandse PAL-V kunnen alle vlaggen uit. De PAL-V Liberty is namelijk de eerste vliegende auto met een officiële weglicentie en is in een vergevorderd stadium van de luchtvaartcertificeringen. Door de goedkeuring van het RDW heeft de PAL-V Liberty ook een kenteken: J-771-PT om wat preciezer te zijn. Aan de RDW – die het auto/vliegtuig goedkeurde – leggen we wat vragen voor.
Officiële weglicentie
De PAL-V Liberty – de eerste vliegende auto met een officiële weglicentie – valt in de zogeheten L5e-A categorie. L5e staat voor een driewielig voertuig, maar waar staat de letter ‘A’ voor in deze type-aanduiding? Esther van Schaik, woordvoerster van de RDW, zegt in gesprek met AutoRAI.nl: “De L5e-A-categorie valt onder de EU-verordening 168-2013 en is niet nieuw. Dit specifieke voertuig is een 3-wieligmotorvoertuig zoals beschreven in de EU-verordening 168-2013 voor 2/3-wielers. De verordening 168/2013 maakt onderscheid tussen personenvervoer en vrachtvervoer. De letter A staat voor de versie bedoeld voor het vervoeren van personen.
Rijdend gedeelte gekeurd
Nog een interessante vraag: heeft de RDW voor dit voertuig zijn goedkeuringsprotocollen moeten aanpassen? Van Schaik: “De RDW heeft het voertuig getest volgens de geldende wijze van keuren voor individuele goedkeuring van een 3-wieligmotorvoertuig. De RDW heeft alleen het rijdende gedeelte van het voertuig getest. Dit specifieke voertuig is dus alleen toegelaten op de weg.”
Vliegende auto, wordt de RDW daar wel blij van?
Tja, een vliegende auto. Dat krijgt de RDW ook niet elke dag voor de kiezen. Wat vindt de RDW eigenlijk van een vliegende auto? Enthousiast of enige vorm van terughoudendheid? Van Schaik: “Wij zien dat mobiliteit verandert en dat er ook nieuwe soorten voertuigen worden ontwikkeld zoals deze. Als voertuigautoriteit in Nederland vinden we het belangrijk dat dit soort voertuigen voldoen aan de geldende veiligheidseisen.”
Pioneer Edition of de Sport Edition?
De PAL-V Liberty met kenteken J-771-PT heeft volgens het kentekenregister van de RDW overigens een prijs van 91.050 euro. Maar consumenten mogen rekenen op een hoger prijskaartje. De PAL-V Liberty Pioneer Edition – wereldwijd gelimiteerd op 390 exemplaren – gaat 499.000 euro kosten. De PAL-V Liberty Sport Edition is met 299,000 euro weer een stukje goedkoper.