Jeep komt met model onder Renegade – INTERVIEW
Interview met Jeff Hines, CEO Jeep EMEA-regio
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Jeep is een van de populairste merken binnen het Fiat Chrysler Automobiles-concern. In 2009 had het merk nog twee modellen. In 2022 moeten dat er tien zijn. Wat heeft Jeep in petto? Hoog tijd voor een exclusief interview met niemand minder dan Jeff Hines, CEO van Jeep in de EMEA-regio.
Jeeps met een stekker, dat tijdperk is kennelijk begonnen.
“Zeker. Ook Jeep gaat elektrificeren. De plug-in hybride versies van de Renegade en Compass die we op de Autosalon van Genève laten zien, zijn slechts het begin. We hebben de meeste plannen al uitgestippeld.”
Vertel…
“De Jeep Renegade PHEV komt als eerste naar Europa. We praten hier over het eerste kwartaal van 2020. Kort daarna – in het tweede kwartaal van 2020 – volgt de Compass PHEV. De productie van de Compass voor Europa vindt nu nog in Mexico plaats. Die plaatsen we over naar Melfi in Italië, waar nu al de Renegade en 500X van de band rollen. Die switch biedt ons veel voordelen. We kunnen auto’s sneller leveren. In 2020 introduceren we in Europa eveneens een Wrangler Plug-in Hybrid.”
En wat kunnen we na 2020 verwachten?
“Als we verder in de toekomst van Jeep kijken, dan leveren we modellen met benzinemotoren, dieselmotoren voor markten die daar om vragen en modellen met een PHEV-aandrijflijn. Uiteraard komen er ook nieuwe modellen aan, zoals een nieuwe generatie Grand Cherokee, een Wagoneer, een Grand Wagoneer en nog een extra groter Jeep-model. We investeren dus op meerdere fronten. En niet te vergeten: we komen ook met een kleiner Jeep-model. Die komt nog vóór 2022 op de markt en is echt voor Europese klanten ontworpen.”
En de productie?
“De auto wordt ook in Europa gebouwd. Het Jeep-model komt onder de Renegade. De precieze invulling staat nog niet helemaal vast, maar de auto maakt wel deel uit van ons vijfjarenplan tot 2022. Het programma ziet er in Europa dus straks zo uit: een kleine Jeep, de Renegade, Compass, Cherokee, Grand Cherokee, Wrangler, Gladiator, Wagoneer, Grand Wagoneer en nog een extra groter Jeep-model. We gaan dus van twee Jeep-modellen in 2009 en vijf Jeeps in 2019 naar tien Jeep-modellen in 2022. We breiden dus flink uit. Rond 2022 zit ook volledige elektrische aandrijving in ons portfolio. Er komen er meerdere, een mix van compacte en wat grotere modellen.”
Hoe positioneer je het model onder de Renegade?
“De Renegade is al B-segmenter. We mikken dus op een iets kleiner model onder de Renegade. We zien dat kopers van het A- en B-segment overstappen op een utility vehicle in het B-segment. Die klanten zijn op zoek naar meer rijhoogte en veiligheid. Wij denken dat we kunnen inspelen op die aanhoudende trend door een model net onder de Renegade uit te brengen. Het wordt een volwaardig Jeep-model en direct als Jeep herkenbaar. Hij krijgt ook 4×4-capaciteiten, maar verwacht geen Rubicon-kwaliteiten zoals de Wrangler. Off-road rijden kan in ieder geval. Kijkend naar de markt zou een elektrische versie van die auto geschikt zijn, maar een echte bevestiging kan ik voor zo’n versie niet geven.”
Kunnen we ook batterij-elektrische versies van modellen als de Cherokee, Grand Cherokee en zelfs Wagoneer verwachten?
“Daar kijken we zeker naar. In het bijzonder naar de Grand Cherokee. De extra details van onze complete aandrijflijnstrategie kan ik niet weggeven. Wel kan ik melden dat we verschillende elektrificatie-opties moeten aanbieden wereldwijd. Of dat nu een kleine, middelgrote of grote Jeep is. Je gaat PHEV’s en BEV’s terugzien in ons complete programma. Voor sommige markten is elektrificatie gewoon extreem belangrijk. Elke regio wereldwijd heeft unieke kenmerken. De elektrificatie-transitie is in sommige regio’s al verder doorontwikkeld. In Europa zijn vooral de kleinere modellen meer in trek. In de USA willen ze juist grotere modellen, vandaar dat we met meerdere BEV’s komen.”
En wanneer komt de eerste volledig elektrische Jeep?
“In 2021/2022 mag je de eerste elektrische Jeep-modellen verwachten. Welke eerst? Een compacter model in Europa. In andere markten is dat een groter model. In China ga je grotere BEV’s zien, in Europa vooral wat kleinere. In Europa zijn vooral de sub-Renegade, Renegade en Compass interessant.”
Volkswagen heeft het zogeheten MEB-platform, welk platform gebruikt Jeep voor zijn elektrische modellen?
“Het is nog te vroeg om details over het platform te geven. Het enige wat ik nu al kan zeggen is dat we begrijpen dat de Europese markt duidelijk om verdere elektrificatie vraagt. We hebben alles klaar staan om aan de vraag tegemoet te komen. Het platform is schaalbaar dus we kunnen alle kanten op.”
Fiat heeft met de Centoventi Concept een idee laten zien van een modulair accupakket. De klant bepaalt zelf de grootte. Is dat interessant voor Jeep?
“Sommige klanten nemen genoegen met 100 km range, terwijl andere mensen minimaal 500 km wensen. Daarom bieden we straks modulaire accu-opties aan. Klanten krijgen zo waar ze voor betalen. De grootte van de actieradius is simpelweg afhankelijk van de wensen van de klant. Qua prijs voor een BEV denken we aan een plaats net boven diesel. De prijs neemt verder toe door de modulaire opbouw van het accupakket. Hoe groter de batterij, hoe hoger de prijs.”
Is de SRT-badge toekomstbestendig met al die elektrificatieplannen?
“Jeep is in de basis echt een offroadmerk, maar in de afgelopen vijf jaar hebben we onze aanwezigheid op het asfalt ook sterk verbeterd. Ik verwacht niet types als de SRT en Trackhawk gaan verdwijnen in de toekomst. Ze zijn belangrijk voor ons merk om geloofwaardigheid op de weg te creëren. SRT- en Trackhack-modellen zijn daar een uitstekend middel voor.”
Maar gaat een plug-in hybride SRT gebeuren?
“We onderzoeken alles. Het belangrijkste is dat rijplezier voorop staat.”
En hoe zit het met de toekomst van de V8?
“De toekomst van de V8 is afhankelijk van de markt. De Europese markt zit duidelijk in een elektrificatietransitie met BEV’s en PHEV’s. We zullen echter altijd klanten blijven houden die een benzine-of dieselmotor wensen. Belangrijk met elektrificatie is dat er een fatsoenlijke oplaadinfrastructuur bestaat en dat is sommige landen nog niet het geval. Je merkt goed dat bepaalde landen op dit gebied al veel verder zijn dan andere landen. Het zal moeilijk zijn om in alle landen sterk te groeien op het gebied van elektrificatie, in sommige landen gaat het veel sneller.”
Is het mogelijk dat we een non-SUV model van Jeep kunnen verwachten?
“Nee, nooit. Jeep blijft een Jeep. Alles blijft een Jeep, dus een SUV.”
Maar waarom? Kijk naar Mini. Groot geworden met een kleine hatchback en ze hebben nu een SUV.
“Binnen FCA hebben we simpelweg meerdere merken die dat soort modellen leveren. Jeep blijft daar ver vandaan.”
“De vorm van SUV’s is best nadelig voor de actieradius van een volledig elektrische aandrijflijn.
“Jeep blijft een UV, een sportauto gaan we dus niet uitbrengen. Die SUV-vorm maakt Jeep uniek. We volgen onze eigen weg en blijven echt trouw aan Jeep. We komen met oplossingen.”
Je hebt hem al een paar keer aangestipt: nog een groter Jeep-model. Hoe ga je hem positioneren?
“De bedoeling is dat we hem plaatsen tussen de Grand Cherokee en de Wagoneer en nog grotere Grand Wagoneer. We krijgen twee grotere modellen met twee of drie zitrijen. Concurrenten van het extra Jeep-model zijn auto’s als de Ford Expedition of Cadillac Escalade. We kunnen in dat segment met Jeep een belangrijke rol spelen. Misschien niet in Europa, maar wel in de Verenigde Staten. We halen de auto overigens ook naar Europa, maar bekijken de mogelijkheden per markt.”