Jeep Avenger nu ook leverbaar als mild-hybride
15% zuiniger dan reguliere benzineversie
Jeep introduceert een mild-hybride versie van de Avenger. Volgens het merk is hij zo’n 15% zuiniger ten opzichte van de reguliere benzineversie.
Auto van het jaar
De Avenger heeft een heel jaar in de schijnwerpers gestaan. Het model werd vorig jaar namelijk gekroond tot Car of the Year 2023. Inmiddels zijn al meer dan 40.000 exemplaren van de Avenger besteld. Voor modeljaar 2024 heeft Jeep de Avenger op diverse punten verbeterd en introduceert het een mild hybride-versie. Het betreft de Avenger e-Hybrid. Het is de derde motorvariant in de line-up na de volledig elektrische versie en de 1.2 benzinevariant.
Jeep Avenger e-Hybrid
De aandrijflijn van de nieuwe Jeep Avenger e-Hybrid bestaat uit de 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met 74 kW (100 pk) en 205 Nm koppel. De brandstofmotor is gekoppeld aan een zestraps e-DCT6-automaat met dubbele koppeling. In de transmissie is een elektromotor van 21 kW en 55 Nm geïntegreerd, evenals de centrale transmissiemodule en omvormer die samen een compact en efficiënt geheel vormen. De elektromotor wordt gevoed door een 48V-batterij.
In de EV-modus – die actief is bij snelheden tot 30 km/u – kan de Avenger e-Hybrid tot één kilometer volledig elektrisch rijden. Om extra brandstof te besparen, schakelt de benzinemotor ook uit als het gaspedaal wordt losgelaten en bij ritten bergafwaarts.
E-creeping
Het elektrische vermogen komt volgens het merk ook van pas voor de e-creeping-functie, waardoor een reeks korte voorwaartse bewegingen mogelijk is zonder input van het gaspedaal, wat gunstig is in situaties zoals files (e-queueing). De Avenger e-Hybrid kan ook 100% elektrisch geparkeerd worden (e-parking). De elektromotor van het MHEV-systeem ondersteunt niet alleen de benzinemotor, maar fungeert ook als generator om de 48V-batterij op te laden tijdens remmen en uitrollen.
Zuinig
Onder normale rijomstandigheden is de aandrijflijn ontworpen voor een optimaal brandstofverbruik, resulterend in een CO2-reductie tot 15% ten opzichte van een brandstofmotor met automatische transmissie. De Avenger e-Hybrid is eenvoudig te herkennen aan de speciale badge. In het interieur kijkt de bestuurder uit op een 7-inch e-Hybrid-cluster met MHEV-informatie zoals rijmodus, motorstatusfeedback en vermogensmeterstanden. Een 10,25-inch e-Hybrid-cluster is optioneel verkrijgbaar.
Upgrades voor modeljaar 2024
Tegelijk met de introductie van de Avenger e-Hybrid introduceert Jeep diverse upgrades voor de Avenger. Zo is de Jeep leverbaar met een nieuw glazen dak: de Open-Air Sky Roof. Ook nieuw (en tevens optioneel) is de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie en lederen bekleding. De Jeep Avenger (MY2024) is per direct te bestellen vanaf 30.700 euro, de nieuwe e-Hybrid vanaf 32.700 euro.