Jeep Avenger (2023) Review – Een schot in de roos?
De allereerste elektrische Jeep
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
‘Freedom is Electric’: het is de nieuwe slogan waarmee Jeep zijn elektrische toekomst inluidt. De Jeep Avenger bijt het spits af als eerste volledig elektrische productie-Jeep ooit. Maar biedt de compacte SUV ook de terreincapaciteiten die horen bij een Jeep? De Avenger blijkt in dat opzicht een behoorlijke verrassing.
De nieuwe Jeep Avenger staat op een bekend onderstel: het E-CMP-platform van Stellantis, dat ook de basis vormt voor onder meer de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e. Het delen van platformen is binnen de grote autoconcerns bepaald geen nieuw gebruik en het scheelt behoorlijk wat ontwikkelingskosten. Een nadeel van deze vorm van kruisbestuiving is dat auto’s van verschillende merken qua rij-eigenschappen behoorlijk op elkaar gaan lijken. We vreesden vooraf dat zoiets ook het geval ging zijn bij de Jeep Avenger, maar tijdens het maken van onze review kwamen we er al snel achter dat Jeep meer heeft gedaan dan enkel het ontwerpen van een nieuwe carrosserie.
Eerst kijken, dan lezen? Onze video review van de Jeep Avenger:
Specificaties Jeep Avenger
Eerst even de getallen, te beginnen met de buitenmaten. De Jeep Avenger is 4.084 mm lang, waarmee hij maar liefst 22 centimeter korter is dan de eerder aangehaalde Peugeot. Met een wielbasis van 2.562 mm staan de wielen van de Avenger mooi op de hoeken van de auto. Niet alleen geeft dat de Jeep stoere proporties, het helpt ook wanneer je te maken hebt met steile hellingen. Het gaat je niet snel gebeuren dat de bumpers van de Avenger over de grond schrapen.
Onder de motorkap van de Avenger ligt een elektromotor met een vermogen van 156 pk en 260 Nm koppel. Die elektromotor haalt zijn energie uit een batterij met een brutocapaciteit van 54 kWh (netto 50 kWh). Omdat de Avenger met een leeggewicht van 1.495 kilogram vrij licht is voor een EV en Jeep zijn best deed om het ontwerp in aerodynamisch opzicht te optimaliseren, komt de auto in theorie 392 kilometer ver op één batterijlading. Snelladen kan met 100 kW, waarmee de batterij in minder dan een halfuur van 20% naar 80% kan worden opgeladen.
Wat de Avenger in praktisch opzicht hindert, is het feit dat je helemaal niets kunt trekken. Het maximale toegestane trekgewicht is namelijk 0 kilogram en ook het monteren van een trekhaak is niet mogelijk. Dat past niet helemaal bij de avontuurlijke lifestyle die Jeep in de marketingcampagne van de Avenger naar voren laat komen, want het meenemen van meer dan één mountainbike is nu bijvoorbeeld niet mogelijk.
Kenmerkend uiterlijk
De grille met zeven ‘spijlen’ is en blijft één van de meest prominente kenmerken van de Jeep-modellen. Vanwege zijn elektrische aandrijflijn heeft de Avenger natuurlijk helemaal geen grille meer nodig, dus daarom maakte Jeep deze dicht met behoud van de kenmerkende vormgeving. Andere uiterlijke kenmerken van de Avenger zijn de led-koplampen die bestaan uit twee lagen en aardig diep in de carrosserie zijn verzonken om ze beter te beschermen tegen eventuele schade in het terrein. Aan de achterkant zijn kenmerkende Jeep-achterlichten te zien die qua indeling doen denken aan de vorm van een jerrycan.
iPad-hoesje
In het interieur van de Avenger valt allereerst het sierelement op dat de gehele breedte van het dashboard beslaat. In onze testauto heeft dat sierelement de exterieurkleur overgenomen: geel. Het is een vrolijk stijlelement dat er in het verder tamelijk zwarte dashboard behoorlijk uitspringt. Twee 10,25-inch schermen nemen een prominente positie in: eentje voor het digitale instrumentarium, de ander voor het centrale touchscreen. Dat touchscreen is standaard op ieder uitrustingsniveau van de Avenger en kan dan ook meteen draadloos overweg met Apple CarPlay en Android Auto. Het digitale instrumentarium is standaard wel iets kleiner: 7-inch.
Je kunt in de Jeep Avenger behoorlijk wat spullen meenemen. Niet alleen in de 380 liter grote bagageruimte, maar ook in allerlei opbergvakken in het interieur. Het totale volume dat je daarin kwijt kunt bedraagt meer dan 30 liter, in het grote opbergvak in de middenconsole zou je zelfs een complete rugtas kwijt kunnen. Ook geinig op de middenconsole is het klaphoesje waarmee je het opbergvak kunt afsluiten. Ons doet het denken aan een beschermhoesje voor een iPad. Uiteraard zijn er genoeg mogelijkheden om dit hoesje naar wens te personaliseren.
Hoe rijdt de Jeep Avenger?
In het kort: zoals je van een compacte SUV mag verwachten. Door de hogere zit is het zicht naar buiten goed en ook de zitpositie is goed voor elkaar, waarbij vooral het formaat en de dikte van het stuurtje ons aangenaam verrassen. We rijden een route die Jeep voor ons heeft uitgezet in de omgeving van Málaga, waarbij we zowel op als naast het asfalt rijden. Op het asfalt is de Avenger mooi comfortabel zonder gevoelloos te worden. Dat laatste geldt wel een beetje voor de besturing, maar desondanks laat de Avenger zich in bochten goed plaatsen. Daarbij valt in positieve zin op dat de auto nauwelijks overhelt, ook niet wanneer je een bocht wat harder aansnijdt.
Maar dan gaan we een stukje van de gebaande paden af. Houdt de Avenger daar nog steeds stand met zijn voorwielaandrijving? Het antwoord is ja. Voor écht ruig terrein is de Avenger natuurlijk niet geschikt – het ontbreekt hem immers aan vierwielaandrijving en sperdifferentiëlen – maar je kunt met een Avenger zeker verder komen dan met de gemiddelde crossover. Dat komt door een aantal factoren: de hoge aan- en uitloophoeken die we eerder noemden, een bodemvrijheid van 20 cm en drie speciale terreinmodi: zand, modder en sneeuw. Deze rijmodi wijzigen de manier waarop de tractiecontrole ingrijpt bij gripverlies, zodat het vermogen niet al te vroeg wordt afgeknepen. Het werkt, want op de heuvelachtige zandweg waar wij rijden klautert de Avenger zonder moeite naar boven, waarbij de tractiecontrole een beetje wielspin toelaat.
Uitgebreide personaliseringsmogelijkheden
Jeep heeft personalisatie hoog in het vaandel staan. Klanten moeten bij de dealer al de gelegenheid krijgen om hun auto compleet naar smaak samen te stellen. Voor de Avenger biedt Jeep daarom niet alleen keuze uit zeven kleuren, maar daarnaast ook uit talloze stickerpakketten om jouw auto echt uniek te maken. Verder kun je kiezen uit vier uitrustingsniveaus: Avenger, Longitude, Altitude en Summit. De standaardversie ‘Avenger’ – zonder toevoeging aan de modelnaam – heeft standaard al onder meer het 10,25-inch infotainmentsysteem, climate control met interieurvoorverwarming en een automatisch dimmende binnenspiegel en diverse ADAS-systemen aan boord. Hij is verkrijgbaar vanaf 37.000 euro, wat best een scherpe aanbieding is in het segment. Naast de duurdere uitrustingsniveaus kun je overigens ook naar wens kiezen uit losse optiepakketten, zodat je nooit teveel betaalt voor opties die je eigenlijk niet wil hebben.
Conclusie Jeep Avenger review
De Jeep Avenger is een leuke verschijning en bovendien direct herkenbaar als een Jeep. Ook al staat hij op een bekend Stellantis-platform, toch heeft Jeep echt een compleet eigen draai gegeven aan de auto en kan de Avenger dingen die zijn familieleden van Opel en Peugeot niet kunnen. Het is jammer dat het niet mogelijk is om een trekhaak onder de Avenger te monteren, maar afgezien daarvan is het een erg prettig totaalpakket en een model waarmee Jeep in Nederland in potentie behoorlijk aan populariteit kan winnen. Dat lijkt ook te gaan gebeuren, want het schijnt dat er al aardig wat mensen zijn geweest die een bestelling hebben geplaatst voor een Avenger. Wij kunnen ze geen ongelijk geven.