Autotest – Jaguar XE 2.0d R-Sport
De Britten zijn terug in het premium D-segment
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Na het wegvallen van de X-Type in 2009 was Jaguar de grote afwezige in de populaire klasse van de BMW 3-serie en Audi A4. Maar het merk heeft ambitieuze groeiambities en kan niet afzijdig blijven in dit belangrijke deel van de automarkt. Nu zijn de Britten weer helemaal terug met de XE.
Premium D-segment
De nieuwe XE is een belangrijke auto voor Jaguar. De wereldwijde vraag naar dit soort luxe middenklassers is enorm. Met een fors lagere instapprijs ten opzichte van de grotere Jaguar XF maakt de XE het merk een stuk bereikbaarder.
De Jaguar XE is een serieus alternatief in de klasse waar BMW, Audi en Mercedes-Benz de dienst uitmaken. Jaguar is als een van de weinige merken in staat auto’s van gelijkwaardig niveau te bouwen en laten we eerlijk zijn: het merk hoort ook thuis in dit premium D-segment.
LEES OOK: Maken of kraken: Jaguar F-Type Shooting Brake
Aluminium sportsedan
Over de positionering van de XE is Jaguar heel duidelijk. Het merk spreekt van ‘de nieuwe definitie van een sportsedan’. Het model richt zich nadrukkelijk op sportiviteit en heeft het vooral gemunt op de BMW 3-serie, die toch bekend staat om zijn dynamiek.
De Jaguar XE vertrouwt op achterwielaandrijving en een volledig nieuwe carrosseriestructuur die voor driekwart uit aluminium bestaat. Daarmee is de XE niet alleen de lichtste, maar ook de stijfste sedan die Jaguar ooit bouwde. Samen met een doordacht onderstel bezit de XE genoeg ingrediënten om zijn belofte waar te maken.
In eerste instantie doet hij dat ook. De XE is een fantastische stuurmansauto, die zich heel strak en gecontroleerd laat besturen. Ook de elektrische stuurbekrachtiging, voor het eerst in een Jaguar, draagt bij aan de mooi uitgebalanceerde rijervaring.
Comfortabele rijdersauto
De Jaguar XE mag dan lekker sportief voor de dag komen; ook luxe en comfort spelen een rol. In een segment waarin een gunstige prijsstelling een grotere rol speelt dan in de klasse van de XF en XJ bijvoorbeeld, heeft Jaguar absoluut niet beknibbeld op hoogwaardige materialen.
In het interieur heerst een onmiskenbare sfeer van luxe en rust. Wat erg bevalt, is de relaxte maar zelfverzekerde houding die je aanneemt achter het stuur.
Mooie details zijn de interieurverlichting en de ronde draaiknop van de automatische transmissie, die omhoog schuift als je de Jaguar start.
LEES OOK: Eerste ‘nieuwe’ Jaguar XKSS schittert in Los Angeles
Ingenium dieselmotor
En dan die dieselmotor. Wij rijden een 2,0-liter viercilinder, de eerste in eigen huis ontwikkelde aluminium turbodiesel. De handgeschakelde versie is met een verbruik en CO2-uitstoot van 4,0 l/100 km en 99 g/km de zuinigste Jaguar ooit.
Onze versie is voorzien van een achttrapsautomaat en verbruikt een fractie meer dan de handgeschakelde versie. Maar het brandstofverbruik kan je echter weinig schelen als je met deze “Jag” op pad gaat.
Hij is misschien niet de stilste en de meest verfijnde in zijn klasse, maar de XE rijdt wel heerlijk soepel. Het gaat allemaal zó makkelijk. Met een vermogen van 120 kW (163 pk) en een koppel van 380 Nm heb je altijd voldoende reserve. Mede dankzij het lage gewicht rij je al snel te hard zonder te pushen. Lekker doorrijden, maar wel in alle rust. Écht Jaguar.
LEES OOK: Rijtest – Jaguar F-Type Coupé
Corporate Edition
Jaguar levert de XE voor prijzen vanaf 42.580 euro. Voor dat bedrag krijg je een Pure-uitvoering met 120 kW (163 pk) dieselmotor. Het door ons gereden exemplaar, de sportief gesneden en luxe uitgevoerde 2.0D in R-Sport-uitvoering, is er voor prijzen vanaf 48.770 euro.
Speciaal voor de zakelijke markt, de belangrijkste klantengroep van de Jaguar XE, zijn er ook speciale Corporate Editions met een extra scherpe (lease)prijs. Als je wat ruimer in je budget zit, is er ook een 132 kW (180 pk) sterke dieselversie, al dan niet in combinatie met vierwielaandrijving.