Interview Opel CEO Florian Huettl: “De auto-industrie zit in een enorme transitie”
"In elke Opel zit wel een stukje retro design"
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Zo heel af en toe gaat een CEO van een erkende autofabrikant op visite in landen om het gesprek aan te gaan met journalisten. Eind oktober was Florian Huettl – CEO van Opel – te gast op het hoofdkantoor van Stellantis in Amsterdam. Een mooie gelegenheid om samen met Huettl in te gaan op ontwikkelingen in de automarkt. “De auto-industrie zit in een enorme transitie”, stelt Huettl.
Hoe kijk je naar de rol van Opel binnen Stellantis? Wat is de USP van Opel, het DNA?
“Ik denk niet dat de klant daar veel om geeft. Design, technologie en veel value for money, die drie aspecten zijn altijd heel belangrijk geweest voor Opel. Opel is nog altijd een Duits merk met rij-eigenschappen die passen bij een Duitse auto. We hechten grote waarde aan rijeigenschappen, slimme verlichting, fraai design en zetten vol in op ‘Greenovation’, onze visie op duurzaamheid. Al met al is dat voor de klant een interessant totaalpakket.”
Hoe kijk je persoonlijk aan tegen elektrificatie?
“Elektrificatie is ontzettend belangrijk: CO2-arm of juist lokaal emissievrije mobiliteit wordt steeds belangrijk. We zijn al jaren op weg richting elektrificatie. Het jaar 2024 is in die zin ook een belangrijk moment voor ons, want dankzij de nieuwe Frontera en Grandland hebben we nu een complete BEV-line-up. Alle modellen die wij leveren zijn verkrijgbaar met een batterij-elektrische aandrijflijn. Uiteraard hopen wij dat onze klanten ons volgen op deze transformatie naar elektrisch rijden. Uiteraard is het Opel van nu niet meer te vergelijken met het Opel van tien jaar geleden. Er zijn zeer grote stappen gezet. Het is nu onze taak om ervoor te zorgen dat de keuzes die wij maken een enorme groep aanspreken. In Duitsland groeien we bijvoorbeeld heel sterk.
Dus Opel houdt ook vast om tegen 2035 geen verbrandingsmotoren meer te leveren?
“Het verbod op verkoop van ICE-motoren in 2035 moeten we nog zien. De Europese Unie heeft duidelijke richtlijnen gegeven en regelgeving opgelegd. Wij werken als Europees merk in een Europese omgeving en willen ook voldoen aan de regels die ons worden opgelegd. Er is geen weg terug als klanten BEV rijden. Er is een duidelijke transitie ingezet richting die technologie. Opel is er nu al klaar voor. We kunnen zo omschakelen. De opgelegde CO2-doelen zijn overigens wel erg streng, maar we hebben alles in huis om die doelen te behalen. Maar ik wil wel het volgende kwijt: de weg naar een CO2-vrije toekomst kan niet alleen door auto-industrie gerealiseerd worden. We hebben ook groene energie nodig en een fatsoenlijke laadinfrastructuur die alle energie kan verwerken. We moeten het uiteindelijk samen doen. We rekenen vooral op ondersteuning van overheden die voor stabiele regelgeving zorgen.”
Is het waar dat de kosten per kWh drastisch gaan verlagen?
“Batterijtechnologie is nog steeds duur, waardoor BEV’s nog altijd wat duurder zijn ten opzichte van hybride. Dat is een feit. Het is voor ons belangrijk dat BEV’s aantrekkelijk en betaalbaar worden. De Opel Mokka Electric is bijvoorbeeld recent nog goedkoper geworden. En ook de nieuwe Frontera is heel betaalbaar. Ook de elektrische Opel Corsa is in prijs gedaald. Dat komt omdat we continu stappen zetten. Batterijen maken in Europa is ontzettend belangrijk, dat moeten we realiseren. Op dat gebied hebben we echt terrein verloren ten opzichte van China. Het hele ecosysteem op het gebied van accu’s moet onderdeel worden van onze Europa waardeketen, in plaats van dat we accu’s elders inkopen. We zetten al grote stappen. Zo komen de batterijen van de nieuwe Grandland – die in Eisenach gebouwd wordt – uit de ACC Gigafactory in Frankrijk. De investeringen zijn torenhoog, maar wel nodig.”
Komt Opel met een kleine elektrische auto op basis van de nieuwe Fiat Grande Panda?
“Meer aantrekkelijke en goedkopere batterij-elektrische auto’s zijn wenselijk. Als je kijkt naar de nieuwe Frontera: dat model staat op het Smartcar-platform. Dit platform is ook geoptimaliseerd voor moderne BEV’s. Uiteraard staan er ook andere modellen klaar, zoals een nieuwe Manta. Meer kan ik daar nu niet over vertellen.”
Je ziet dat Renault duidelijk focust op retro design. Kijk maar naar de Renault 4 E-Tech en Renault 5 E-Tech. Ook Opel heeft een mooie historie, met bijvoorbeeld de vele Kadett-generaties. Bestaat er een plan binnen Opel om dezelfde strategie te volgen die Renault nu volgt: het creëren van retro hero cars en een conventioneel modellenaanbod?
“Opel is een forward looking brand. Wat we willen bereiken is dat onze designtaal retro-aspecten gebruikt die van Opel een Opel hebben gemaakt. Denk aan de Vizor bijvoorbeeld als verwijzing naar de Manta, maar ook aan de geometrie van een auto. Als je nu een Opel koopt, zijn er altijd raakvlakken met Opels van tien, twintig jaar geleden. In elke Opel zit dus wel een stukje retro design. We maken moderne auto’s die huidige kopers aanspreken en kijken dus vooral vooruit. Mijn doel is om auto’s te maken die relevant zijn voor vandaag en morgen. De Opel Experimental Concept is in die zin een auto die we in een bepaalde vorm echt gaan terugzien* in de line-up van Opel.”
*Huettl doelt hiermee op de nieuwe generatie Opel Manta.
Loopt Opel achter op het gebied van digitalisering?
“Nee, want er zijn verschillende ontwikkelingen gaande op het gebied van digitalisering. Er komt bijvoorbeeld een nieuwe generatie mobiele app aan met diverse functionaliteiten. Ook implementeren we ChatGPT in onze modellen. Over the air updates zijn nu al standaard in onze auto’s. Stap voor stap bouwen de features zich op. Achter de schermen ontwikkelen we ook een nieuwe generatie software-architectuur.
De auto-industrie zit in een enorme transitie, hoe lastig is dat?
“Het zijn absolute enerverende tijden in de auto-industrie. De complete industrie ondergaat momenteel een gigantische overgang richting CO2-neutraliteit. Dat raakt elk opzicht van de industrie. Opel heeft duidelijke keuzes gemaakt in wie we willen zijn en in welke strategische richting we ons bewegen. Winstgevendheid is enorm belangrijk, net als de transformatie richting elektrische mobiliteit. We spreiden onze vleugels ook richting andere landen op de wereld. De transformatie zien wij vooral als een kans. Door multi-energy platforms te ontwikkelen kunnen we klanten iets bieden – waar ook ter wereld – dat het beste bij hun situatie past. We kijken met vertrouwen naar de toekomst.”
LEES OOK: