INTERVIEW: Deze twee heren zetten Vanderhall op de kaart in Nederland
Unieke driewieler met voorwielaandrijving en supercarprestaties
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Vanderhall uit het Amerikaanse Utah is producent van begeerlijke driewielers. Het modellengamma is al groter dan je zou verwachten, net als de fabriek. Bond Den Haag haalt de driewielers nu ook naar Nederland. In gesprek met Bond-oprichters Rene Chaudron en Jochem Mooijman over de Vanderhall. En stiekem ook over andere zaken waar je als autoliefhebber blij van wordt.
Jullie zijn echte autoliefhebbers, dat is wel duidelijk. Hoe is die passie voor auto’s ontstaan?
Rene: Dat is al heel vroeg begonnen bij mij. Het is allemaal begonnen op vijfjarige leeftijd toen ik regelmatig op de achterbank meereed in de 911 van mijn oom. Sindsdien is de passie voor auto’s begonnen en nooit meer gestopt.
Jochem: Bij mij soortgelijk, alleen ben ik opgegroeid met BMW’s. Het is begonnen met de E12 528 van mijn vader. Vanaf toen heb ik geen AutoRAI en folder meer gemist. Toen was er tenslotte nog geen internet, haha.
“Het begint natuurlijk met een persoonlijke en zakelijke klik.”
Hoe kwamen jullie op het idee om importeur te worden van Vanderhall?
Rene: Wij zijn het concept al eerder tegengekomen in de Verenigde Staten tijdens evenementen van Barrett Jackson waar wij gezamenlijk op een stand stonden van de DuPont registry. Daar zijn we in gesprek geraakt en hebben we contact gehouden tot het moment dat Vanderhall besloot de stap overzees te gaan wagen.
Hoe is dat proces om importeur te worden precies verlopen? Duurde dat lang?
Jochem: Het begint natuurlijk met een persoonlijke en zakelijke klik. Daarna hebben we onze plannen en ideeën gepresenteerd en besproken. Die vielen in goede aarde, zo is het eigenlijk begonnen.
“Vanderhall-oprichter Steve Hall heeft Nederlandse roots.”
Picture copyright: BOND Den Haag – Do not use without permission
De naam Vanderhall klinkt behoorlijk Nederlands. Hoe zit dat?
Rene: De oprichter Steve Hall heeft Nederlandse roots. De naam is een samensmelting van zijn familienaam en zijn moeders naam.
En om een indruk te krijgen van Vanderhall? Hoe groot is de fabriek? En zit er eigenlijk een grote partij achter het merk?
Jochem: Vanderhall heeft recentelijk een enorme faciliteit gebouwd en in gebruik genomen. Je moet je voorstellen dat deze fabriek zo groot is dat als er geen muren zouden staan, je een mooi rondje zou kunnen sturen in een Vanderhall. De fabriek is gebouwd op de groeiende vraag naar Vanderhall in de Verenigde Staten. De huidige fabriek werd te beperkt.
Picture copyright: BOND Den Haag – Do not use without permission
In België regelt Lenoir uit Hasselt de import van Vanderhall. Regelen jullie ook de Vanderhall-import voor andere Europese landen of richten jullie je echt alleen op Nederland?
Rene: Wij richten ons in eerste instantie op Nederland. Wat de toekomst brengt kunnen wij nu nog niet verklappen, maar daar hebben we wel onze ideeën over uitgesproken. Op de achtergond helpen wij op dit moment bijvoorbeeld ook met het inrichten van de dealers.
Hoe schatten jullie de kansen van de Vanderhall in Nederland in?
Jochem: Het is en blijft een nicheproduct. In tegenstelling tot een aantal producten op de markt is dit wel de eerste ‘sexy’ en goed doordachte ‘supercar’ op 3 wielen. Dus wij vinden echt dat er een gedegen plek voor Vanderhall in Nederland is, anders waren we er zeker niet aan begonnen. Waar koop je anders zo’n technisch doordacht en beproefd product met supercarprestaties? Ik kan geen vergelijkbaar alternatief noemen!
“Het is en blijft een nicheproduct.”
Wie gaan een Vanderhall kopen? Wie is de doelgroep?
Rene: Een Vanderhall is een premium vrijetijdsproduct. Een Vanderhall staat in de garage bijvoorbeeld naast een Porsche of BMW en wordt aangeschaft als derde of vierde vervoersmiddel door mensen die alle zaken goed op orde hebben. Mensen die een passie hebben voor snelheid en bijzondere niet alledaagse dingen. De gemiddelde koper is rond de 40 jaar.
Wat maakt rijden in de Vanderhall zo leuk?
Rene: Het is anders dan anders. Vrijheid, snelheid en een rijervaring die alle zintuigen prikkelt.
Jochem: Het is een beleving. Wij hebben een uitgebreid parcours door de bergen gereden. Door de lage zit, de turbo, het motorgeluid en de stijve constructie is het een verslavend apparaat. De grens wordt bepaald door je eigen durf en niet door de capaciteiten.
Er is natuurlijk al een Morgan 3 Wheeler, zien jullie die driewieler als een concurrent van de Vanderhall? Wat zijn andere concurrenten?
Rene: De Morgan 3 Wheeler trekt een ander publiek aan door zijn ontwerp, prijs en rijgedrag. Iemand die een Vanderhall koopt, zal niet snel geïnteresseerd zijn in een Morgan, en vice versa.
Jochem: Ja, eens met Rene. Vanderhall heeft meer de Porsche lifestyle, een echte rijdersauto. Voor mensen die houden van handling, degelijkheid, sensatie en snelheid. Ik schat de 3 Wheeler-rijder meer in als iemand die af en toe een toer gaat rijden.
Hoe duur wordt de Vanderhall in Nederland, inclusief BTW en BPM? Is het prijsverschil tussen de instapper en het topmodel groot?
Jochem: De prijzen beginnen in Nederland vanaf 48.000 euro voor de gelimiteerde Venice Speedster (eenzitter), uitlopend tot 52.000 euro voor de Venice. Alle Europese Vanderhalls zijn praktisch full options. Er kunnen nog wel een aantal accessoires worden besteld, maar je koopt in de basis al echt een ‘vol’ uitgeruste Vanderhall.
Het programma van Vanderhall is al behoorlijk uitgebreid met modellen als de Venice, Venice Speedster, Venice R, Venice Speedster R, de Carmel en tot slot ook nog twee elektrische varianten: de Edison2 en Edison4. Wat is het eigenlijk verschil tussen de Edison2 en Edison4?
Rene: In eerste Instantie komt de Edison 2 naar Europa. Die is gebaseerd op de Venice. De Edison 4 zal later worden geïntroduceerd en is gebaseerd op de Vanderhall Carmel met twee suicide doors. De Carmel is iets groter en luxer. De prestaties van de Edison 2 en 4 zullen de standaard Venice en Carmel overtreffen qua acceleratie. Daarnaast heeft de Edison 2 een range van 300 kilometer op één lading. Daar kom je eigenlijk altijd mee uit.
“Het programma van Vanderhall is al behoorlijk uitgebreid.”
Julie doen meer dan alleen Vanderhall, toch?
Rene: “Klopt, naast Vanderhall is Bond ook het verkooppunt van de BRUTE Jeeps, een extra chique Jeep op basis van de Jeep Wrangler en Wrangler Unlimited. Wij zijn inmiddels in de laatste fase van de ontwikkeling van een aantal specifieke BRUTE modellen voor de Europese markt. Hierover binnenkort meer. Daarnaast zijn we Europees importeur voor de Stärke Speedster. De Stärke Speedster is een evolutie van de alom geliefde Porsche 356 Speedster. Compleet opnieuw getekend met een knipoog naar de 356. In tegenstelling tot alle replica’s op de markt gebruikt de Stärke als basis een Porsche Boxster. Hierdoor combineer je het beste van twee werelden. Niet alleen fantastische tijdloze looks, comfort, kwaliteit, maar ook serieuze handling en prestaties.
“Naast Vanderhall doen we ook BRUTE Jeeps en de Stärke Speedster.”
Wat is de vanafprijs voor een BRUTE Jeep en van een Stärke Speedster?
Jochem: Voor de BRUTE kan je dat gedeeltelijk zelf bepalen door middel van pakketten. De basis begint bij een nieuwe Wrangler JL. Wij bouwen full custom projecten op basis van de Wrangler JK en JL waarbij de auto compleet uit elkaar gaat en volledig naar klantenwens weer wordt opgebouwd. De pakketten zijn opgebouwd rond exterieur, interieur en performance, waar de klant zijn eigen smaak kan aangeven. Wat de klant gaaf vindt, is dat hij of zij compleet kan bepalen hoe ‘haar’ of ‘zijn’ BRUTE er uit moet komen te zien. Wij adviseren dan natuurlijk graag over de do’s en de don’t’s. Maar het is uiteindelijk de klant zelf die bepaalt. We hebben inmiddels zo’n 35 BRUTES rijden sinds de start en tot op heden is nog geen auto hetzelfde geweest die de showroom heeft verlaten, en dat is leuk! Met de Stärke Speedster kun je het eigenlijk zo bont maken als je zelf wilt. Voor een exemplaar met koolstofvezel body moet je rekenen op ongeveer 150.000 euro.
“We hebben inmiddels zo’n 35 BRUTES rijden.”
De laatste vraag, wanneer verwachten jullie de eerste exemplaren van de Vanderhall uit te kunnen leveren in Nederland?
Rene: Wij hebben inmiddels de eerste vier units in de showroom staan. De Vanderhalls zijn direct te bestellen en direct leverbaar. De homologatie zal afgerond zijn binnen een aantal weken.
“De Vanderhalls zijn direct te bestellen.”