In detail: de nieuwe Audi A1 Sportback
Design met historisch randje, slimmer en groter dan ooit
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dit is de nieuwe Audi A1 Sportback. Het doel van Audi was om de sportiefste auto in zijn segment te ontwikkelen en de auto een meer volwassen uitstraling te geven. Dat laatste is zeker gelukt. Wat rond was, oogt nu veel strakker. Audi geeft het design zelfs een historisch randje.
Audi Sport Quattro
De zogeheten deltawingvormige C-stijl, de uitgeklopte wielkasten, de dubbele lijnen over de portieren en niet te vergeten de drie gleuven boven de bredere en lager geplaatste single frame grille: het zijn stuk voor stuk subtiele knipoogjes naar de legendarische Audi Sport Quattro met korte wielbasis. Een heerlijk rallymonster uit 1984.
Opvallend design voor Audi A1
Designtechnisch levert Audi dus een knappe prestatie. Er staat echt wat, of je het design nu wel of niet te pruimen vindt. Audi past ook leuke vondsten toe in het design van de nieuwe A1. In de lichtunits heeft Audi bijvoorbeeld pijlvormige LED-elementen aangebracht die naar buiten wijzen: opvallend en ze benadrukken de breedte van de auto.
Succesvol
Genoeg design. Audi hoopt met de nieuwe A1 vooral weer op succes, want de nieuwe Audi A1 moet grote schoenen vullen. De eerste A1 was namelijk bijzonder succesvol. Er zijn sinds de marktintroductie in 2010 al meer dan 830.000 exemplaren van verkocht. Vooral in Europa, Japan en Australië doet de Audi A1 het erg goed. In het bijzonder bij jongere vrouwen.
Geen driedeurs meer
Bovendien is Audi marktleider in het premium B-segment met als belangrijkste concurrent: de Mini hatchback. Het is vooral de A1 Sportback – de vijfdeursvariant – die voor dat succes heeft gezorgd. De vraag naar de driedeurs variant viel reuze mee. Audi ziet zodoende geen reden om aan een driedeurs A1 een vervolg te geven. De nieuwe A1 is er daarom alleen als Audi A1 Sportback. Als vijfdeurs hatchback dus.
Langer, breder en lager
De afmetingen dan. Je raadt het al: de nieuwe A1 Sportback is groter geworden. Hij is voortaan 4,03 meter lang (+56 mm), 1,74 meter breed (+34 mm) en 1,41 meter hoog (+13 mm). De wielbasis nam toe met 94 mm zodat vooral de interieurruimte – niet het sterkste punt van de vorige A1 – kon groeien.
Ruimer
Is de nieuwe Audi A1 Sportback dan ook daadwerkelijk ruimer? Jazeker! Tijdens een sneak preview – waarbij AutoRAI.nl enkele maanden geleden aanwezig was – hebben we al even kunnen proefzitten. En wat blijkt: de nieuwe A1 Sportback is beduidend ruimer, zowel vóór- als achterin. En ook de kofferruimte groeide stevig en bedraagt nu 335 liter (+65 liter) of 1.190 liter (+170 liter) met neergeklapte achterbank. Een elektrische achterklep is niet leverbaar. Dat is in dit segment niet nodig en belangrijk, vindt Audi.
AutoRAI TV: Eerste kennismaking met nieuwe Audi A1 Sportback (2018)
MQB A0-platform
Audi bouwt de nieuwe A1 Sportback op het MQB A0-platform: identiek aan de nieuwe Volkswagen Polo en Seat Ibiza. De dempers en wielophanging zijn wel specifiek voor de A1 Sportback ontwikkeld, om de auto een eigen karakter te geven. Er is keuze uit een standaard wielophanging of een sportievere variant.
Alleen benzinemotoren
De Polo en Ibiza zijn er louter met benzinemotoren. Hetzelfde geldt voor de nieuwe Audi A1 Sportback. De instapper – de Audi A1 Sportback 25 TFSI met 95 pk sterke 1.0 TFSI – gaat naar verwachting voor de grootste aantallen zorgen op de Nederlandse markt. Andere motorvarianten zijn de 30 TFSI (1.0 TFSI 116 pk), de 35 TFSI (1.5 TFSI 150 pk) en de 40 TFSI (2.0 TFSI 200 pk). In een later stadium komt Audi nog met een S1 en wellicht zelfs met een RS1. Quattro-vierwielaandrijving is nog niet leverbaar. Alle motoren zijn leverbaar met een handgeschakelde zesbak of tegen meerprijs een S tronic automaat met zeven verzetten. Een uitzondering vormt de 40 TFSI. Die heeft een S tronic automaat zes verzetten standaard.
Standaard volledig digitaal instrumentencluster
Audi geeft de A1 Sportback standaard een volledig digitaal 10,25-inch instrumentencluster en een multifunctioneel stuurwiel. De befaamde Audi Virtual Cockpit met navigatieweergave is optioneel leverbaar. Standaard is ook een MMI-radiosysteem. MMI radio plus met 8,8-inch touchscreen is optioneel leverbaar. Het topsysteem (MMI navigatie plus) heeft zelfs een 10,1-inch display. Vink ook nog even het connectiviteitspakket aan en je krijgt twee USB-ingangen en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.
November bij de dealers
Personaliseren kan volop. Er zijn diverse kleurenpakketten te bestellen om de Audi A1 Sportback vanbinnen en van vanbuiten aan te kleden. De orderboeken van de nieuwe Audi A1 Sportback openen in juli. De auto staat vervolgens in november bij de dealers. Belangrijk voor de Nederlandse koper: de standaard kleur lichtgrijs is niet opgenomen in het kleurenpalet, wel kleuren als Python Yellow. Dat zorgt hopelijk voor wat meer kleur in het Nederlandse A1-wagenpark.