Hyundai SEVEN, visie op elektrische SUV
Vooruitblik op Ioniq 7
Hyundai timmert hard aan de weg om in 2045 een CO2-neutrale bedrijfsvoering te realiseren. Met het grote aanbod EV’s kan momenteel vrijwel iedereen slagen bij Hyundai. Ook het submerk Ioniq slaat aan bij het grote publiek. In Los Angeles presenteert Hyundai de SEVEN, een elektrische SUV voor de Ioniq-serie.
Ioniq
Ioniq is een eigen modellenreeks binnen het aanbod van Hyundai. Het is een frisse kijk op elektrische mobiliteit met een minimalistisch voorkomen. Of de vormgeving je smaak is of niet, het is in ieder geval eigenwijs en dat valt te prijzen. Deze SEVEN moet de Ioniq-serie uitbreiden. Waar de Ioniq 5 een crossover is, zal deze als Ionic 7 als SUV op de markt komen. Overigens noemt Hyundai het zelf een SUEV. Andere modellen worden de Ioniq 6 en er lijken ook al kleinere EV’s in de pijplijn te zitten die onder de Ioniq 5 gepositioneerd zijn.
Design
Net als de Ioniq 5 heeft de SEVEN die typerende koplampen en achterlichten met een pixelstructuur. Ook de hoekige vormgeving doet ons denken aan de elektrische crossover. We vragen ons af of het productiemodel ook suicide doors krijgt, want tof is het wel. Het interieur is futuristisch en heeft wat weg van een woonkamer. Dat geldt ook voor de afmetingen, want met een wielbasis van 3,2 meter is dit zeker geen kleine jongen. De materialen zijn, zoals dat tegenwoordig in vrijwel iedere conceptcar gedaan wordt, gemaakt van duurzaam materiaal. Autonoom rijden komt terug in de vorm van het ontbreken van een stuurwiel. Daarvoor in de plaats is iets te zien wat lijkt op een stuurknuppel.
Prestaties
Dat de aandrijving elektrisch zal zijn moge duidelijk zijn. Hoewel uitgebreide specificaties nog even uit blijven, noemt Hyundai nog wel de actieradius van het studiemodel, namelijk 485 kilometer. Met de 350 kW-lader zou de SEVEN het accupakket van 10 naar 80 procent kunnen laden in slechts 20 minuten.
Het productiemodel van deze SEVEN, de Ioniq 7, lijkt in 2024 op de markt te komen.