Hyundai IONIQ – Rijtest
Fraaie nieuwkomer verlegt grenzen
Met de Ioniq presenteert Hyundai een opvallende nieuwkomer in het segment van de hybride auto’s: qua prijs (vanaf 21.995 euro) slaat het Koreaanse merk de concurrentie om de oren, qua comfort en rijgedrag blijkt de auto van een uitstekend niveau. En dus mag je de Ioniq met recht grensverleggend noemen. Of zullen we het maar gewoon een prijsknaller noemen?
Een milieuvriendelijke auto voor een prijs is een ding, het oog wil ook wat. Nou, daar komt Hyundai aan tegemoet: de Ioniq is een vlot ogende middenklasser en heeft een aantrekkelijk design met vloeiende coupé-achtige lijnen. Een aantal designdetails staat de auto goed: afgeronde hoeken, fraaie verlichtingselementen, mooie spoiler achterop. Die heeft ook nog eens een zeer nuttige functie: mede dankzij deze spoiler is de CW-waarde 0,24, een zeer aerodynamisch koetswerk dus.
[gallerij-1]
Ook het interieur oogt plezierig en mooi: subtiele blauwe accenten staan fraai, er zijn goeie materialen toegepast. De stoelen zitten gewoon goed. De kofferbak van 550 liter staat heel wat bagage toe. Oké, misschien is het een beetje krap op de achterbank voor volwassenen, maar hoe vaak zit je met vijf grote mensen in dezelfde auto?
Drie varianten
Er komen op den duur drie varianten: volgend jaar komt de plug-in hybride, aan het einde van de zomer begint de levering van de ‘gewone’ hybride en de volledig elektrisch aangedreven variant. De prijs van die laatste moet nog worden vastgesteld, maar zal iets onder de 34.000 euro uitkomen. Op papier heeft de volledig elektrische uitvoering een reikwijdte van 280 km, gemeten volgens de New European Driving Cycle (NEDC). In de dagelijkse praktijk zal dat vast minder zijn. Maar het is gelet op het gemiddeld gebruik ruimschoots voldoende voor de gemiddelde automobilist.
[parallex-1]
[gallerij-2]
Fiscale bijtelling
Voor zakelijke rijders is de aanschaf van de hybride variant dit jaar fiscaal nog aantrekkelijk: tot 31 december aanstaande geldt dan een bijtelling van 15 procent, die volgend jaar naar 22 procent stijgt. Wat dat betreft komt de duurdere plug-in (prijzen nog onbekend) in fiscaal opzicht te laat. De Britse pers is juist laaiend enthousiast, want in het Verenigd Koninkrijk wordt hybride rijden ook in 2017 fiscaal extra gestimuleerd. En dat geldt bijvoorbeeld ook in Frankrijk. Misschien begrijpt u het…?
[gallerij-3]
Dik in orde
Bij autorijden is comfort natuurlijk heel belangrijk. Wel, dat is bij deze Hyundai Ioniq dik in orde: soepel sturend komt de auto goed mee in het hedendaagse verkeer. De 7-traps automaat, die is gekoppeld aan een dubbele koppeling in plaats van de veel gebruikte CVT-versnellingsbak, functioneert probleemloos. De elektromotor levert 31,9 kW (43,5 pk), de nieuwe 1,6-liter Kappa GDi-motor is goed voor een maximumvermogen van 77,2 kW (105 pk). Gekoppeld leveren de twee aandrijflijnen 265 Nm trekkracht. En dat zijn prestaties waarmee je goed voor de dag kunt komen. Het onderstel valt in de categorie ‘bovenmatig goed,’, wat de totale beleving natuurlijk versterkt. De elektrische versie bereikt een topsnelheid van 165 km/h. De 88 kW/ 120 pk sterke elektromotor levert een maximale trekkracht van 295 Nm.
[parallex-2]
[gallerij-4]
Elektronische gadgets
Wat betreft de elektronische gadgets mankeert het de Ioniq in geen van de versies ook maar aan iets: moderne connectiviteitsdiensten als Android Auto en Apple Carplay zijn standaard. Dat geldt ook voor actieve veiligheidssystemen als Autonomous Emergency Braking, Lane Keep Assist System, Blind Spot detection, Rear Cross Traffic Alert en Smart Cruise Control. Wat betreft passieve veiligheidssystemen mogen de zeven airbags (inclusief knieairbag voor de bestuurder) niet onvermeld blijven.
[gallerij-5]