Hyundai: “Geen plannen voor i10 N, alternatief is i10 N Line”
Interview met Thomas Bürkle, Chief Designer bij Hyundai Design Center Europe
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hyundai N – de performancedivisie van Hyundai – heeft geen plannen voor een N-uitmonstering van de i10. Volgens Thomas Bürkle, Chief Designer bij Hyundai Design Center Europe, biedt de i10 N Line met 100 pk sterke turbobenzinemotor een uitstekend alternatief. Hij legt uit waarom.
Hyundai sportiever positioneren
“Bij Hyundai willen we onze modellen graag sportiever positioneren. Om die reden zet onze Head of Research & Development Division bij Hyundai – Albert Biermann – veel vaart achter de ontwikkeling van N- en N Line-modellen. De komst van Biermann naar ons bedrijf is een hele goede ontwikkeling”, zegt Bürkle in gesprek met AutoRAI.nl.
Ook bereikbaar blijven
“Toch willen we ook betaalbaar en bereikbaar blijven. N Line vormt om die reden een perfect compromis. We combineren sportieve looks met een sportiever onderstel en een potente krachtbron, maar niet met de power als in een i30 N. Toch heeft de i10 N Line de nodige power voor een auto in het A-segment”, aldus Bürkle.
1.0 T-GDI
Hyundai levert de i10 N Line onder meer met een 1,0-liter T-GDi driecilinder turbobenzinemotor met 100 pk en 172 Nm koppel, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Bürkle: “Met dit vermogen zien wij de i10 N Line als een tegenhanger van de auto’s als de Volkswagen Up GTI en de Kia Picanto GT-Line.”
A-segment onder druk
Het A-segment staat de laatste jaren steeds meer onder druk. De marges worden kleiner waardoor het voor autofabrikanten steeds lastiger wordt om een auto in het A-segment te ontwikkelen om er daarna aan te verdienen. Volgens Bürkle keert Hyundai het A-segment voorlopig niet de rug toe. “We doen er alles aan om competitief te blijven. Elektrificatie in het A-segment is lastig, om het segment bijzonder prijsgevoelig is. Voorlopig zal dat dan ook niet gebeuren.”
Zomer 2020
De nieuwe Hyundai i10 N Line-uitvoering is vanaf de zomer van 2020 in Europa verkrijgbaar. Hij heeft onder meer 16-inch lichtmetalen wielen, opvallende LED-dagrijverlichting, diverse N Line-logo’s, het i10-logo in rood uitgevoerd en een opvallende skidplate en diffuser. Er is keuze uit zes carrosseriekleuren, in combinatie met een dak in een andere kleur. In het interieur bespeuren we een stuurwiel en versnellingspook met N-logo, rode ringen rond de ventilatieroosters en aluminium-look pedalen. Sportiever meubilair maakt het feest compleet.