Hyundai en kunstmatige intelligentie: wat mag je verwachten?
Deep dive met Hyundai over kunstmatige intelligentie in auto's
|
|
Door Bart Oostvogels . Hoofdredacteur AutoRAI.nl. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
AutoRAI.nl
De 100% elektrische Hyundai Ioniq 9 is het vlaggenschip van de Ioniq-familie. Nog veel belangrijker: de Ioniq 9 belichaamt de toekomst van AI-gedreven mobiliteit. Maar wat kan jij als koper verwachten van kunstmatige intelligentie in de auto? Tijd voor een deep dive met mensen die verstand van zaken hebben.
Hyundai AI Assistant
Eerst even wat achtergrond. Centraal in het nieuwe digitale ecosysteem van Hyundai staat de Hyundai AI Assistant, een spraakgestuurd systeem dat generatieve AI in de cockpit brengt. Deze assistent geeft op een begrijpelijke manier informatie en staat open voor alle vragen, van feitelijke tot emotionele vragen. De assistent wordt geactiveerd met het commando ‘Hey Hyundai’ of via een knop op het stuur. In tegenstelling tot traditionele systemen werkt de AI Assistant met meerdere intelligente modules – waaronder een generatieve AI-engine – voor realtime ondersteuning tijdens het rijden.
Antwoord op open vragen
De technologie beantwoordt open vragen zoals ‘Kun je een kindvriendelijk restaurant in de buurt aanbevelen?’ en geeft reisinformatie op basis van live verkeersgegevens en persoonlijke voorkeuren. Ook functies als klimaatregeling en mediabediening zijn spraakgestuurd aan te passen, zonder vaste commando’s. Het systeem heeft het vermogen om complexe vragen te begrijpen en vervolggesprekken te voeren.

‘Hey Hyundai’
Bij de introductie ondersteunt de Hyundai AI Assistant zes talen: Nederlands, Duits, Engels, Spaans, Frans en Italiaans. Het commando ‘Hey Hyundai’ is beschikbaar in het Duits en Engels. Verdere taalversies volgen later. Hyundai blijft investeren in digitale mogelijkheden en ziet een centrale rol weggelegd voor AI in de volgende generatie mobiliteitsoplossingen. In januari 2025 kondigde Hyundai een strategische samenwerking aan met NVIDIA, gericht op AI-innovatie binnen het mobiliteitsecosysteem.
Digitale tweelingen
De samenwerking maakt gebruik van NVIDIA’s AI-platforms en versnelde rekentechnologie om softwaregedefinieerde voertuigen, robotica en slimme productie te ondersteunen. Daarbij horen ook digital twins – digitale tweelingen: virtuele replica’s van voertuigen voor realtime prestatieverbetering – en AI-platforms die live data verwerken en de auto helpen beter te reageren op veranderende omstandigheden. Hiermee ontstaat een stevig fundament voor slimmere, meer verbonden en geautomatiseerde mobiliteit in toekomstige voertuigen en diensten.

Privacy
Bij de inzet van AI staat Hyundai niet alleen stil bij prestaties, maar ook bij privacy en gebruikersvertrouwen. Persoonsgegevens worden waar mogelijk lokaal verwerkt en alle transmissies zijn versleuteld. Spraakopnames worden niet permanent opgeslagen en de AI Assistant is uit te schakelen door Online Voice Recognition te deactiveren.
Via de sectie ‘Mijn gegevens en privacy’ in het MyHyundai-platform kunnen gebruikers alle gekoppelde gegevens bekijken, beheren of verwijderen. Bij het gebruik van online spraakherkenning worden stemfragmenten en GPS-gegevens maximaal 90 dagen opgeslagen ter verbetering van de dienst. Hyundai’s databeleid richt zich op transparantie, beveiliging en keuzevrijheid voor de gebruiker, zodat AI-diensten functioneel blijven én privacy respecteren.
Online sessie
Oké, tot zover wat achtergrondinformatie over dit topic. Tijdens een online sessie gaan we met een aantal personen in gesprek die betrokken zijn bij de ontwikkeling van AI binnen de Hyundai-gelederen. Onder meer Raf van Nuffel, Vice President of Product, Hyundai Motor Europe, haakt aan, net als Professor Mario Trapp, de Executive Director van het Fraunhofer Institute for Cognitive Systems IKS. De interviewsetting is best uniek: de deelnemers zitten in lounge-stoelopstelling in een Hyundai Ioniq 9, gewoon omdat het kan.

Telefoon ingebouwd in de auto
Van Nuffel: “AI zorgt vooral voor minder afleiding in de auto. Voorheen keken we allemaal op onze telefoon, nu hebben we de telefoon ingebouwd in de auto waardoor kijken op je telefoon niet meer nodig is. Je kan alles vragen, van nieuws tot interessante vragen. Je kan met AI direct de juiste functie gebruiken, zonder dat je eindeloos in menu’s moet zoeken naar de juiste functie. Je vertelt direct aan de auto waar je naar op zoek bent, bijvoorbeeld de bandenspanning. De auto geeft dan direct antwoord. Het doel is niet om de smartphone te vervangen, maar AI dient als verlengstuk. We moeten hierbij zoeken naar synergie.” Trapp vult aan: “Machines worden daarbij niet moe en staan altijd paraat.”
Makkelijker, niet moeilijker
Tristan Horx, een futurist en trendonderzoeker, haakt ook aan in het interview. “AI in de auto gaat het makkelijker maken, niet moeilijker. Het is een misvatting dat de auto complexer wordt door AI. Er is heel veel angst rondom AI, maar je moet het vooral zien als tool. Jongeren gaan veel beter om met AI, dan oudere generaties. De jongere generatie heeft er ook meer vertrouwen in. De oudere generatie is meer sceptisch. Je moet met AI een techniek ontwikkelen die voor beide leeftijdsgroepen goed aanvoelt. Dat is de uitdaging. AI is voor oudere generatie vooral gericht op veiligheid. Met een jongere doelgroep kun je meer de diepte in gaan. Het is overigens een onterecht cliché dat jongeren steeds minder willen rijden. Jongeren willen juist steeds vaker de stad uit om een leuke tijd te hebben. De auto is daarin een belangrijk voertuig.”

Drie vragen
Nu we deze topstukken toch bij elkaar hebben, is het ook interessant om direct wat vragen te stellen.
ADAS-systemen, die wettelijk verplicht zijn, worden door veel mensen als hinderlijk ervaren. Dat geldt vooral voor systemen zoals snelheidswaarschuwing of rijstrookassistentie. Gebruikers kunnen deze systemen niet via spraakopdrachten benaderen. Met andere woorden: je kunt ze niet uitschakelen via spraakopdrachten. Zal het in de toekomst mogelijk worden om ADAS met je stem uit te schakelen, naast de favorieten-/sterknop op het stuur?
“Hyundai heeft de waarschuwingstonen en instellingen van ADAS recent verbeterd en werkt aan verdere verbeteringen, waaronder aangepaste gebruikersinstellingen. Op dit moment kunnen de waarschuwingsgeluiden van de Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) al worden uitgeschakeld via een spraakopdracht, bijvoorbeeld ‘Schakel Intelligent Speed Limit Assist uit”. Het is echter nog niet bevestigd of meer ADAS-functies in de toekomst via spraakopdrachten kunnen worden gedeactiveerd. Hyundai werkt eraan om meer voertuigfuncties via spraakopdrachten beschikbaar te maken binnen het volgende infotainmentsysteem. Sommige functies zullen echter niet via spraakopdrachten beschikbaar zijn, bijvoorbeeld vanwege veiligheidsbeperkingen.”
Wat vindt u de beste AI-oplossing in auto’s? ChatGPT of Google Gemini? Of misschien een andere? Of hangt dat af van het besturingssysteem van het infotainmentsysteem? En op de lange termijn: zullen de infotainmentsystemen van Hyundai sterk verschillen van de huidige?
“Het gebruik van AI in voertuigen verschilt sterk van dat op computers of smartphones. Hoewel de gemiddelde vraag in een voertuig eenvoudiger kan zijn, is de integratie en koppeling met voertuigfuncties juist complexer. Daarom ligt de nadruk meer op veilige integratie van deze systemen dan op het kiezen van het krachtigste Large Language Model (LLM). Hyundai zal binnenkort de volgende generatie infotainmentsystemen introduceren, die zijn ontworpen voor moderne toepassingen en beschikken over geavanceerdere AI-systemen.”
Met de Hyundai Concept 3 heeft u Mr Pix gepresenteerd als spraakassistent. Deze assistent heeft een gezicht. Wordt Mr Pix uitgerold als de nieuwe assistent in alle Hyundai-modellen, waaronder de Ioniq 5, Ioniq 6, Ioniq 9 en later ook de Ioniq ‘3’?
“Helaas kan niet worden gegarandeerd dat alle functies zoals getoond in het concept ook daadwerkelijk in toekomstige voertuigen zullen worden geïmplementeerd. Maar het volgende generatie-infotainmentsysteem, dat binnenkort wordt geïntroduceerd, zal wel meer geavanceerde AI-functies ondersteunen.”