Dit weten we nu al over de nieuwe Honda Prelude (2026)
Zesde generatie krijgt Honda S+ Shift-technologie
Honda komt met een nieuwe Prelude. Dat is geen verrassing meer. Toch kunnen we stiekem al het nodige vertellen over deze nieuwe Japanner. Meer weten over de nieuwe Honda Prelude? Lees dan snel verder.
Marktintroductie in voorjaar 2026
De nieuwe Honda Prelude wordt al in de loop van 2025 voorgesteld aan de wereld. Toch moeten we in Europa nog even wachten op de komst van het model. De marktintroductie staat gepland voor het voorjaar van 2026, zo kunnen diverse Honda-dealers aan ons bevestigen.
Dubbele MacPherson-voorwielophanging
De nieuwe generatie Honda Prelude is gebaseerd op een aangepast Civic-platform en zal gebruik maken van de dubbele MacPherson-voorwielophanging van de Civic Type R. Hierbij wordt gebruik gemaakt van extra, zeer stijve componenten om de stuuras te scheiden van de demperas, waardoor niet alleen de spoorbreedte van het voertuig wordt vergroot, maar ook ‘torque steering’ wordt geminimaliseerd.
GT-rijmodus
Bovendien krijgt de Prelude ook de adaptieve dempers van de hot hatch en is er een GT-rijmodus beschikbaar naast de opties Comfort, Sport en Individual. Honda zet duidelijk in op een auto die GT is dan een pure sportauto. Ten opzichte van de Civic Type R krijgt de Prelude een iets zachtere, meer vergevingsgezinde wielophanging. Er zijn al diverse prototypes betrapt. Die reden op Continental PremiumContact 6-banden.
Sportieve middenconsole
De middenconsole van de Prelude is compleet anders dan de Civic, met een knopvormige versnellingspook in het midden, samen met bedieningselementen voor het elektronisch parkeren rem (met auto hold-functie), rijmodusschakelaar en S+ Shift-modus. Verder zien we veel overeenkomsten met het interieur van een Honda Civic, inclusief de ‘gaas’-achtige roosters.
Honda S+ Shift-technologie
De zesde generatie Prelude krijgt zogeheten Honda S+ Shift-technologie die een transmissie met dubbele koppeling (DCT) simuleert. Hans de Jaeger, Senior Vice President, Honda Motor Europe, zegt: “De Honda Prelude is een iconische naam en dit nieuwste model belooft voort te bouwen op dat erfgoed met onze kenmerkende hybride prestaties en de nieuwste dynamische technologie. En dat alles om niet alleen uitzonderlijke efficiëntie te leveren, maar ook het rijplezier waar dit model bekend om staat. We zijn enthousiast over de komst naar Europa na een zeer positieve ontvangst tot nu toe.”
Over de Honda Prelude
De Honda Prelude was een sportieve coupé die van 1978 tot 2001 werd geproduceerd en in vijf generaties op de markt kwam. Hieronder een overzicht per generatie:
Eerste generatie (1978-1982)
De eerste Prelude werd gelanceerd in 1978 als een compacte coupé gebaseerd op de Honda Accord. Het ontwerp was hoekig, en de auto had een groot glazen schuifdak, een opvallende feature destijds. De motorisering bestond uit een 1,6-liter viercilinder (68 pk). De focus lag op een lichtgewicht constructie en een comfortabele rijervaring.
Tweede generatie (1982-1987)
De tweede generatie Prelude introduceerde een meer aerodynamisch ontwerp met soepelere lijnen en een lager profiel. Een nieuw kenmerk waren de pop-up koplampen. Honda verbeterde de prestaties met een 1,8-liter motor (100 pk) en later een 2,0-liter motor (110 pk). Dit model stond bekend om zijn uitgebalanceerde weggedrag dankzij de dubbele wishbone-wielophanging.
Derde generatie (1987-1991)
De derde generatie werd gewaardeerd om zijn futuristische styling en geavanceerde technologie. Dit was de eerste Prelude met vierwielbesturing (4WS), een primeur in de autowereld. Motoren varieerden van een 2,0-liter carburateurmotor (109 pk) tot een 2,0-liter DOHC-motor (137 pk). Het model werd geprezen om zijn sportieve rijeigenschappen en innovatieve techniek.
Vierde generatie (1991-1996)
Deze generatie markeerde een overstap naar een ronder, vloeiender design. De pop-up koplampen werden vervangen door vaste units. Motoren omvatten een 2,2-liter VTEC-motor die maximaal 185 pk leverde, waardoor de Prelude een serieuze sportcoupé werd. De 4WS bleef een optie, en het interieur bood meer luxe en comfort dan voorheen.
Vijfde generatie (1996-2001)
De laatste generatie keerde terug naar een hoekiger ontwerp met een agressievere uitstraling. De motoren waren krachtiger, met een 2,2-liter VTEC-motor (200 pk in de Type SH-versie). Het model bood verfijndere rijprestaties en bleef populair onder autoliefhebbers, maar het marktaandeel daalde door de opkomst van andere sportcoupés en compacte SUV’s. De productie eindigde in 2001.