Honda NSX toont spierballen
De Honda NSX is los. Een jaar na zijn officiële debuut is de Japanse sportwagen klaar om aan de eerste kopers te worden afgeleverd. En nu weten we eindelijk wat hij allemaal in zijn mars heeft.
We wisten al dat de nieuwe Honda NSX wordt aangedreven door een hybride-aandrijflijn met een 3,5-liter V6 benzinemotor en drie elektromotoren. Twee daarvan drijven de voorwielen aan. De derde elektromotor fungeert als generator en is gemonteerd tussen de benzinemotor en de negentrapsautomaat met dubbele koppeling. Wat we nog niet wisten, is dat de gehele powerunit goed is voor maar liefst 581 pk en 646 Nm. Ondanks het forse kentekengewicht van 1.725 kilo, wat natuurlijk komt door de grote zware lithium-ion batterij en de aanwezigheid van drie elektromotoren, sprint de Honda NSX alsnog in drie tellen van 0-100 km/u. De topsnelheid bedraagt 307 km/u. Alle twijfels over het prestatiepotentieel van deze Japanner zijn dus in één klap weggevaagd. De rijdynamiek van de Honda NSX wordt voor een groot deel bepaald door het Super-Handling All-Wheel Drive-systeem (SH-AWD). Hoe de NSX zich op de weg gedraagt, bepaalt de bestuurder door een van de vier rijmodi te kiezen: Quiet, Sport, Sport+ of Track. Honda bouwt de NSX in het Amerikaanse Ohio, waar de sportauto onder het submerk Acura voor circa 170.000 dollar wordt aangeboden. Elders in de wereld draagt hij het Honda-logo. De Nederlandse prijs is nog niet bekend.