Honda maakt zich gereed voor productiestart solid-state batterijen
Productielijn al klaar, testproductie start in 2025
Honda presenteert een demonstratieproductielijn voor solid-state batterijen, die onafhankelijk door Honda is ontwikkeld voor massaproductie. De productielijn – die ongeveer 43 miljard yen heeft gekost, omgerekend zo’n 265 miljoen euro – is gebouwd op het terrein van Honda R&D Co., Ltd. (Sakura), gevestigd in Sakura City in prefectuur Tochigi, Japan. Honda is nog druk met het bepalen van de basisspecificaties van de batterijcellen. In de tweede helft van dit decennium kunnen we eerste EV’s met solid-state batterijen verwachten.
Voordelen van Solid-state batterijen
Solid-state batterijen bieden meerdere voordelen ten opzichte van de huidige lithium-ion batterijen in auto’s. Solid-state batterijen hebben een hogere energiedichtheid. Dit betekent dat ze meer energie kunnen opslaan in een kleinere en lichtere batterij. Hierdoor kunnen auto’s een grotere actieradius halen zonder dat de batterij groter of zwaarder wordt. Dankzij het gebruik van een vaste elektrolyt in plaats van een vloeibare, kunnen solid-state batterijen sneller laden. Dit is vooral handig voor elektrische auto’s, omdat laadtijden vaak een struikelblok zijn voor consumenten.
Ook veiliger en lichter
Solid-state batterijen zijn ook veiliger. De vaste elektrolyt is minder brandbaar dan de vloeibare elektrolyt in lithium-ion batterijen, waardoor de kans op oververhitting, brand of explosies kleiner is. Ook slijten deze batterijen minder snel, wat betekent dat ze meer laadcycli aankunnen voordat de capaciteit significant afneemt. Dit maakt solid-state batterijen duurzamer en economischer op de lange termijn. Solid-state batterijen functioneren beter bij zowel extreem koude als warme temperaturen. Dit is een groot voordeel voor elektrische auto’s in verschillende klimaatzones.
Door het gebruik van andere materialen en een efficiënter productieproces kunnen solid-state batterijen mogelijk minder afhankelijk worden van schaarse grondstoffen zoals kobalt en lithium. Dit kan de milieubelasting verminderen. Momenteel zijn ze nog wel duur om te produceren. Toch werken diverse autofabrikanten aan de technologie, denk aan Toyota, BMW en Volkswagen. En dus ook Honda.
Testproductielijn van Honda
De productielijn moet Honda helpen met het voorbereiden van produceren op grote schaal. De demonstratielijn heeft een totaal vloeroppervlak van ongeveer 27.400 m2 en is uitgerust met faciliteiten en apparatuur die verificatie van elk productieproces mogelijk maken, inclusief het wegen en mengen van elektrodematerialen, het coaten en rollen van de elektrode-assemblage en het plaatsen van de cellen in de module.
De bouw van het faciliteitsgebouw is in het voorjaar van dit jaar voltooid en vrijwel alle belangrijke apparatuur die nodig was voor de verificatie is nu ook geïnstalleerd. Honda is van plan om in januari 2025 met de batterijproductie op deze demonstratielijn te beginnen en zal de massaproductietechnologieën en -kosten voor elk proces verifiëren, terwijl ook de specificaties van de batterijcellen worden ontwikkeld.
Verlagen van de indirecte kosten
Bovendien zal Honda, door het consolideren en versnellen van een reeks assemblageprocessen, waaronder het verbinden van positieve en negatieve elektroden, ernaar streven de productietijd per cel aanzienlijk te verkorten. Bovendien werkt Honda ook aan het verlagen van de indirecte kosten van de batterijproductie, inclusief het energieverbruik, door verschillende maatregelen te implementeren, waaronder de introductie van productiecontroletechnologie die de lage dauwpuntomgeving minimaliseert die nodig is om de werkveiligheid en batterijprestaties te garanderen.
Door het kostenconcurrentievermogen van volledig solid-state batterijen te vergroten – door de toepassing van een zeer efficiënt productieproces en door de toepassing van de batterijen uit te breiden naar een breed scala aan Honda-mobiliteitsproducten, niet alleen auto’s maar ook motorfietsen en vliegtuigen – wil Honda de kosten verder terugdringen.
Op het gebied van solid-state batterijen voert Honda snel onderzoek en ontwikkeling uit op twee kerngebieden – materiaalspecificaties en productiemethoden – met als doel de massaproductie van de batterij in de tweede helft van dit decennium te starten.
Doelstelling van Honda
Honda streeft ernaar om tegen 2050 CO2-neutraliteit te realiseren voor alle Honda-producten en bedrijfsactiviteiten. Verder moeten alle voertuigen van Honda rond 2040 batterij-elektrisch of brandstofcel-elektrisch zijn.
Keiji Otsu, President en Representative Director van Honda R&D Co., Ltd, zegt: “De solid-state batterij is een innovatieve technologie die een gamechanger zal zijn in dit EV-tijdperk. Als vervanging van brandstofmotoren zullen batterijen de sleutelfactor van elektrificatie zijn. Wij geloven dat de vooruitgang op het gebied van batterijen een drijvende kracht zal zijn in de transformatie van Honda. Nu is de start van de exploitatie van onze demonstratieproductielijn voor onze solid-statebatterijen in zicht.”