Honda CRX: alles wat je moet weten
Japanse hit uit de jaren '80 en '90
De CRX is een auto ontworpen door het Japanse merk Honda en kwam in 1983 op de markt. Op dit moment wordt deze auto niet meer geproduceerd, maar hij was enorm populair in de jaren tachtig en negentig. Dit kwam voornamelijk vanwege het lage gewicht, goede wegligging en een leuk acceleratievermogen. Honda heeft uiteindelijk drie generaties van de CRX op de markt gebracht.
Eerste generatie
De eerste generatie Honda CRX rolde van de band tussen 1983 en 1987. De CRX werd geïntroduceerd rond dezelfde tijd als de vierde generatie Civic. De CRX was in het begin leverbaar met 100 en 125 pk. De 100 pk variant beschikte over een 1,5-liter benzinemotor en de 125 pk versie over een 1,6-liter benzinemotor. Het ontwerp van de CR-X was geïnspireerd op de Alfa Romeo GT Junior Zagato. De Japanse Honda-ontwerper had die namelijk in zijn garage staan.
In 1986 kreeg de CRX nieuwe, aerodynamische koplampen, een andere achterspoiler, nieuwe bumpers en 14-inch lichtmetalen velgen. Het interieur werd opgewaardeerd met een vakje in de middenconsole voor cassettebandjes.
Tweede generatie
Vanaf 1987 ging Honda de markt op met de tweede generatie van de CRX. Deze werd tegelijk met de vierde generatie Civic gebouwd. Van origine was ook deze in twee varianten beschikbaar, maar er kwam na verloop van tijd een derde variant bij met meer pk’s. De tweede generatie CRX was verkrijgbaar met 125, 131 en 150 pk.
Derde generatie
Honda kwam in 1992 met de derde generatie van de Honda CRX. Dit betekende dus ook het einde voor de productie van de tweede generatie. Deze derde generatie zou de laatste generatie CRX betekenen en werd geïntroduceerd tijdens de autosalon van Genève. Veel mensen vinden deze generatie geen échte CRX, vanwege het totaal andere concept ten opzichte van zijn voorlopers.
Twee plekken
De derde generatie had bijvoorbeeld maar plaats voor twee inzittenden, terwijl de andere generaties plek had voor vier personen. Al was het achterin nooit echt ruim. Ook is het opvallend dat de derde generatie twee aparte grootlichtinstallaties in de voorbumper heeft zitten, die vaak onterecht worden aangezien voor mistlampen.
Del Sol
In sommige landen is de derde generatie CRX verkocht onder de naam ‘Del Sol’. Spaans voor ‘van de zon’, wat absoluut bij de auto past vanwege zijn targadak. Een targadak is een vorm van een cabriolet, maar het dak kan alleen boven de bestuurder en de passagier ernaast open. De derde generatie is ook met twee motoren geleverd. Er is een variant met 125 pk en een variant met 160 pk.
Tegenvallende verkoopcijfers
In 1998 viel het doek voor de CRX. Honda stopte de verkoop vanwege tegenvallende verkoopcijfers. Dit had te maken met de hoge aanschafprijs van omgerekend 26.000 tot 32.000 euro. Tegenwoordig is de CRX uiteraard nog wel tweedehands aan te schaffen. Prijzen verschillen enorm vanwege de verschillende uitvoeringen. Zo heb je aanbiedingen vanaf 6.000 euro tot zo’n 20.000 euro.
Bekijk ook: