Hoe TomTom z’n bestaansrecht wil behouden
Nieuw wapen in strijd met Google: HD-kaarten
Door Tom Nederend. Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
Bij de opkomst van navigatiesystemen was TomTom met afstand de bekendste in Europa. Vrijwel iedereen had zo’n kastje tegen de voorruit geplakt. Tegenwoordig ondervindt het Nederlandse bedrijf hevige concurrentie van bijvoorbeeld Google Maps. TomToms nieuwe wapen in deze strijd: HD-kaarten.
Hoewel TomTom iets minder zichtbaar is, is het nog wel degelijk een grote speler op het gebied van navigatie. Die conclusie kun je wel trekken uit de samenwerkingen met Apple (Maps), Uber en Microsoft (Bing Maps, Azure, Cortona). Vorige maand nog kondigden TomTom, Microsoft en Moovit ‘het ultieme multi-modale navigatieplatform voor ontwikkelaars’ aan. En het maakte (nieuwe) navigatiedeals met de Volkswagen Group, Nissan en Fiat Chrysler.
TomTom HD Mapping
Maar TomTom mikt vooral op HD-kaarten, ofwel wegenkaarten in extreem hoge resolutie. De kaarten worden zo gedetailleerd mogelijk, bijna tot op de centimeter nauwkeurig. De reden? De zelfrijdende auto’s van de toekomst moeten álles weten van het gebied waar ze zich in bevinden. Van verkeersborden tot geometrie. TomTom zegt zelf al met meerdere ’top 10 automerken’ deals te hebben gesloten voor deze HD-wegenkaarten.
Nog zo’n samenwerking in die categorie: TomTom lanceerde kort geleden samen met Elektrobit een HD-kaarthorizon. De software kan een gedetailleerd, virtueel beeld creëren van de weg. Wederom voorsorterend op autonoom rijden.
‘Leider in de markt van de toekomst’
Willem Strijbosch, hoofd autonoom rijden bij TomTom: “De keuze van ’s werelds grootste automerken voor TomTom HD Maps geeft ons enorm veel vertrouwen. Op dit moment wordt onze software al gebruikt in een half miljoen autonoom rijdende auto’s (Level 1 en Level 2). Het belang van HD-kaarten voor autonoom rijden is hiermee bevestigd en het maakt ons leider in de markt van de toekomst.”