Hoe leuk is de Suzuki Swift Sport op het circuit?
Scheuren op Safety Experience Center in Rosmalen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Suzuki positioneert de nieuwe Swift Sport als een fun to drive hatchback. Dat moet de auto niet alleen op de openbare weg zijn, maar ook op het circuit. De uitgebreide test van de Swift Sport heb je al kunnen lezen. Nu hebben we ook een circuitsessie achter de rug. Is dat goed bevallen of is er ruimte voor verbetering?
Speedy Blue Metallic, Champions Yellow
Op het Safety Experience Center in Rosmalen staan maar liefst vier exemplaren van de Suzuki Swift Sport klaar. Aangezien AutoRAI.nl een blauw logo heeft, kiezen we voor de Swift in Speedy Blue Metallic. Toepasselijke naam voor een snelle hatchback als de Swift Sport. Naast ‘onze’ Suzuki staat een exemplaar in de introductiekleur Champions Yellow. In die kleur maakt de auto echt indruk. Er staat ook een rode (Burning Red Pearl Metallic) en een witte (Pure White Pearl).
J-turn
We beginnen met een slalom, een remtest en een J-turn: een stuurmanoeuvre waarbij een achteruitrijdende auto een 180 graden spin maakt en vervolgens weer verder rijdt. Tot slot staat er een snelle ronde over de hindernisbaan op het funmenu. De Suzuki Swift Sport stelt op geen enkel onderdeel teleur en is op alle onderdelen lekker wendbaar. Toch is het vooral een hatchback waarin iedereen kan rijden. De bediening is kinderlijk eenvoudig en de auto is ontzettend transparant in het aangeven van zijn grenzen.
Een turbomotor
De auto heeft lekker veel stuurgevoel, een direct schakelende zesbak en een misschien iets te lichte koppeling. De gasrespons van de 1.4 Boosterjet turbomotor – de vorige Swift Sport had een ongeblazen krachtbron – is lekker direct en geeft alle 140 pk’s en 230 Newtonmeters op een mooie manier af. Doortrekken tot de red line heeft bij deze motor geen zin meer, maar blijft wel leuk natuurlijk. Het beschikbare koppel is rond het middengebied beschikbaar en daardoor heb je altijd voldoende trekkracht.
Soepele rijstijl
Wie wild gaat rijden met een Swift Sport komt bedrogen uit en verliest veel snelheid. De Swift Sport vraagt om een soepele rijstijl waarbij je het gewicht van de auto – hij weegt maar 945 kilogram – optimaal moet benutten door te spelen met het rem- en gaspedaal. Gedoseerd gas geven is het advies.
Geen sperdifferentieel
Wie te vroeg en te hard op het gas gaat staan, krijgt te maken met een klapperende vooras zoals gebruikelijk is bij een auto met voorwielaandrijving, veel power en zónder sperdifferentieel. Laatstgenoemde voorziening zou de Swift Sport goed doen. Maar echt noodzakelijk is het niet. Zo’n systeem drijft de prijs ook verder op. Nu is een Swift Sport er vanaf 25.000 euro.
Ander concept
Het gaat bij de Swift Sport niet zozeer om de snelste rondetijd, maar eerder om rijplezier. Het concept is om die reden ook totaal anders dan concurrenten als de Volkswagen Polo GTI, Ford Fiesta ST en Renault Clio RS. Die auto’s zijn bovendien flink duurder en honderden kilo’s zwaarder. De nieuwe Suzuki Swift Sport bewijst dat 140 pk, 230 Nm, een gewicht van 945 kilogram én een speels onderstel ingrediënten zijn om lekker veel lol te trappen op een circuit. En daar hoef je echt geen professioneel coureur voor te zijn.