Het hypercarmerk dat je nog niet kende: Zenvo Automotive
Misschien wel een van de meest ondergewaardeerde automerken..
Snel, sneller, snelst. Licht, lichter, lichtst. Hypercarproducenten gaan ermee naar bed en staan ermee op. Naast de gevestigde merken zoals Bugatti, Pagani en Koenigsegg is er in 2004 een speler uit Denemarken bijgekomen. In dit artikel lees je over de uitgebrachte modellen van Zenvo Automotive.
Deense makelij
De Zenvo’s worden gemaakt in het Deense plaatsje Præstø. Daar staat een fabriek waar jaarlijks vijf auto’s per jaar worden gemaakt. De oprichters van Zenvo Automotive zijn Jesper Jensen, Troels Vollertsen en Lasse Stenkilde. Opvallend is dat de drie heren een heel andere achtergrond kennen. Zo heeft Vollertsen een verleden in de motorsport; hij is onder meer lange tijd actief geweest in de wereld van rallycross. Jensen op zijn beurt was voorheen eigenaar van een ICT-onderneming en maakte fortuin met het verkopen daarvan. Stenkilde is van origine engineer, met onder meer veel kennis en kunde in het vervaardigen van carrosserieën. In 2004 besloot het uiteenlopende trio hun droom na te jagen en te gaan samenwerken, met de totstandkoming van Zenvo. De rest is recente geschiedenis.
ST1
Na heel wat uren aan de tekentafel kwamen de Denen in 2008 met een eerste prototype. Het model werd gedoopt tot de ST1, maar was nog niet definitief klaar voor verkoop. In 2009 werd de Zenvo ST1 voor het eerst gepresenteerd aan het grote publiek, alhoewel de supercar nog steeds niet 100% gereed was om in productie te gaan. Dat moment suprême liet nog twee jaar op zich wachten, maar toen het eenmaal zover was wist Zeno meteen een verpletterende indruk te maken. Voorzien van een 6,8-liter grote V8 met supercharger levert de ST1 een vermogen van maar liefst 1.104 pk en 1.430 Nm aan koppel. In 2011 waren zulke giga-krachtpatsers nog een zeldzaamheid, en Zenvo nestelde zich dan ook zonder blikken of blozen en met veel ontzag in het hypercar-territorium.
De 0-100-tijd van de ST1 bedraagt een luttele 3,0 seconden, wat ontzettend snel was in die tijd (en eigenlijk nog steeds is). De geblazen achtcilinder is af te stellen in drie modi, wat resulteert in een ander vermogensafgifte voor elke modus. Voor vochtige weersomstandigheden kan de berijder kiezen voor de ‘wet’-modus, waarbij de motor ‘maar’ 650 pk levert. De andere twee modi zijn ‘sport’ en ‘race’. De motor stuurt dan respectievelijk 850 en 1.104 pk naar de wielen. Het gewicht van de Zenvo ST1 ligt op een schappelijke 1.688 kilogram. In totaal zijn er vijftien Zenvo ST1’s gebouwd.
Zenvo TSR-S
Een van de laatste modellen van Zenvo is de TSR-S. Dit is een auto waarvan de Denen er hoogstwaarschijnlijk iets meer gaan bouwen dan de ST1, voor zover de vraag reikt. Het meest opvallende onderdeel van de TSR-S is de bijzondere achtervleugel. Deze spoiler maakt in bochten een contrabeweging om extra downforce op te wekken. De TSR-S levert 1.193 pk en doet 2,8 seconden over een sprintje naar 100 km/u. Prijskaartje? Een slordige 1.450.000 euro. Zenvo presenteerde onlangs ook de Zenvo TSR-GT. De oplage hiervan is beperkt op drie stuks. Deze hypercar heeft een begrensde(!) topsnelheid van 424 km/u!